پرش به محتوا

پیش‌نویس:پهلوان حاج رحیم نجارپور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

پهلوان حاج رحیم نجارپور (۱373 -۱303) پیشکسوت ورزش باستانی و یک ورزشکار برجسته ایرانی در رشته کشتی سنتی معروف به کشتی پهلوانی بود. او مالک زورخانه‌ای معروف در اصفهان به نام زورخانه دلیران بود. اصطلاح "زورخانه" که به معنای "خانه قدرت" است، مترادف با یک باشگاه هنرهای رزمی می‌باشد. پهلوان نجارپور قهرمان کشتی‌گیر زورخانه ای بود و به خاطر دستاوردها و جایگاه والایش در جامعه شناخته می‌شد و به خاطر جوانمردی و مهارتش شهرت داشت و میراث او توسط فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی ایران شناخته و گرامی داشته می‌شود.

اوایل زندگی

پهلوان حاج رحیم نجارپور در اصفهان، پایتخت سابق ایران امروزی به دنیا آمد. او از سنین جوانی به تمرین کشتی سنتی ایرانی، معروف به کشتی پهلوانی، پرداخت. با گذشت زمان، او در این رشته پیشرفت کرد و به ورزش باستانی که شامل تمرینات زورخانه‌ای و تکنیک‌های کشتی سنتی بود، تسلط یافت. این تمرینات توسط فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی تعریف شده است. پهلوان نجارپور پس از شکست دادن کشتی‌گیران در زورخانه محله خود و حریفان از سایر زورخانه‌های اصفهان، به رتبه معتبر "پهلوان" (قهرمان و پهلوان) نائل شد. او در کشتی پهلوانی چندین مدال دریافت کرد که در مجموعه افتخارات او گنجانده شده است.

پهلوان

عنوان "پهلوان" شامل ترکیب مفهوم‌های "قهرمان" و "پهلوان" است. این عنوان نشان دهنده نه تنها قدرت جسمانی بلکه پاکیزگی روح و شجاعت کاراکتر است. از یک پهلوان انتظار می‌رود که راستی در کلام، عدالت در اعمال و وفاداری در کمک به نیازمندان را به تجسم در آورد. پهلوان ها نمونه هایی بارز از خصلت مردانگی هستند که ارزش‌های سنتی زورخانه را بازتاب می‌دهند. این خصوصیات قهرمانانه، که به فارسی به نام "جوانمردی" شناخته می‌شوند، نماد اصالت و برتری اخلاقی هستند.

تأسیس زورخانه شخصی

در جوانی خود، پهلوان حاج رحیم نجارپور زورخانه خود را در محله تاریخی دروازه ‌نو در شمال اصفهان بنا نمود. او آن را "زورخانه دلیران" نامید که به معنای "خانه قدرت قهرمانان" است، با هدف آموزش ورزشکاران جوانی که آرزومند به دستیابی به رتبه پهلوان هستند. زورخانه او به مرکزی تبدیل شد برای افراد علاقمند به ورزش‌های باستانی ایرانی و جذب اقشار برجسته اجتماعی. پهلوانان و ورزشکاران از مناطق مختلف در آنجا جمع می‌شدند تا مهارت‌های خود را به نمایش بگذارند. ساختمان اصلی زورخانه دلیران در سال ۱290 ساخته شد، قبل از جنگ جهانی اول و در آغاز حکومت سلطان احمد شاه قاجار.


فعالیت‌های اجتماعی

پهلوان حاج رحیم نجارپور شخصیت برجسته و جذابی بود که به خاطر نقش وی درکارهای رفاهی اجتماعی و کمک به نیازمندان، احترام قابل توجهی در جوامع شهری و ورزشی به دست آورد. پهلوان نجارپور یک پهلوان معروف در ایران بود که شهرت او به خارج از مرزهای کشور هم رسیده است. او نقش مهمی در آموزش ورزشکاران زورخانه‌ای در اصفهان داشته که این خدمت وی به حفظ و ترویج این ورزش باستانی کمک های زیادی کرد. هر ساله، زورخانه او تعداد قابل توجهی از گردشگران خارجی را جذب می‌کند که به دنبال شناخت ورزش باستانی که نماد فرهنگ غنی ایران است هستند. بر اساس اعلام فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی، شناخت جهانی این ورزش منجر به گسترش آن در کشورهای مختلف جهان، از شرق تا غرب، شده است.

روزهای آخر

در روز ۱۰ فروردین ۱37۴، در سن ۷۰ سالگی، پهلوان حاج رحیم نجارپور به دلیل حمله قلبی در حالی که در زورخانه خود به ورزش‌ باستانی مشغول بود، درگذشت. مراسم خاکسپاری او با حضور تعداد زیادی از ورزشکاران و ساکنان اصفهان، همچنین یک گروه از طرفدارانش از شهرهای دیگر ایران، برگزار شد. چندین شاعر درباره او شعرها نوشته‌اند که زندگی، دستاوردهای قهرمانی او و کمک به مردم در لحظات نیاز را برجسته می‌کنند.

His Instagram page links

pahlevan.rahim.najarpour@

pahlevan_rahim_najarpour@


References[ویرایش]

  • Many Thanks to the elder Zurkhaneh People of Isfahan who enthusiastically contributed by reciting their memories.
  • Mehdi Abasi, The History of Wrestling In Iran Volume 4. Publisher: Nashre Sepas, 1999. PO Box: 13445/475, Tehran, Iran.
  • Gholamreza Ensafpour, "The History and Culture of Zourkhaneh" Publisher: Akhtaran Nashr, 2008, Tehran, Iran.

Zurkhaneh sports and Koshti Pahlavani Federation IR of Iran

International Zurkhaneh Sports And Koshti Pahlavani Federation


Doctor H Nik (بحث) ‏۱۷ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۰۷:۰۱ (UTC)