پیش‌نویس:نقش هوش مصنوعی در سلامت روان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


نقش هوش مصنوعی در سلامت روان در واقع به کارگیری تکنولوژی های محاسباتی و الگوریتم های کامپیوتری پیشرفته برای شناخت،تشخیص و هرچه بهتر و دقیق تر اختلالات سلامت روان است.

پیش زمینه[ویرایش]

هدف از به کارگیری هوش مصنوعی در حوزه سلامت روان، مقابله با چالش جهانی ای است که توسط اختلالات روانی ایجاد شده است. بر اساس تخمینی که در سال 2016 میلادی صورت گرفت: در حدود 1 میلیارد نفر از جمعیت جهان، معادل 6 درصد از کل جمعیت، تحت تاثیر اختلالات روانی و مشکلات اعتیاد هستند. این وضعیت باعث شده است که بیماری های روانی یکی از پر هزینه ترین بیماری ها برای جامعه جهانی باشد. شیوع بیماری های مربوط به روان و اختلالات روانی ناشی از اعتیاد تقریبا در میان مردان و زنان برابر است.

تکنولوژی هوش مصنوعی در ارتقاء سلامت روان در فراهم آوردن دسترسی موثر و مناسب بیماران به درمان و مراقبت های لازم میتواند پتانسیل بالقوه ای داشته باشد. پیش بینی می شود، ارزش بازار کاربرد هوش مصنوعی سلامت روان از سالیانه 5 میلیارد دلار در سال 2020 به 45 میلیارد دلار در سال 2026 میلادی برسد. این رشد خیره کننده نشان دهنده این است که تکنولوژی هوش مصنوعی ظرفیت برطرف کردن چالش های حیاتی از طریق توسعه و به کارگیری راه حل های نوآورانه به وِیژه در بخش مراقبت و درمان را دارد.

انواع هوش مصنوعی در سلامت روان[ویرایش]

مزایا[ویرایش]

استفاده از هوش مصنوعی دارای مزایای گوناگونی است که در ادامه به آن میپردازیم:

  • بهبود دقت تشخیص: سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند داده‌ها را از منابع مختلف، مانند تصویربرداری مغز و آزمایش‌های ژنتیک، برای شناسایی بیومارکرهای شرایط سلامت روان و بهبود دقت تشخیص تجزیه و تحلیل کنند. [۱]
  • درمان شخصی: سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند داده‌های EHR، تصویربرداری مغز و آزمایش‌های ژنتیکی را برای شناسایی مؤثرترین درمان برای افراد خاص تجزیه و تحلیل کنند. [۱]
  • بهبود دسترسی به مراقبت‌های بهداشت روان: سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند برای ارائه مداخلات سلامت روان، مانند درمان شناختی رفتاری، در محیط‌های مجازی مورد استفاده قرار گیرند، که می‌تواند دسترسی به مراقبت‌های بهداشت روان را در مناطقی که دسترسی محدود است، بهبود بخشد. [۱]

نقدها[ویرایش]

تکنولوژی هوش مصنوعی در حوزه بهبود سلامت، نو ظهور است. به همین خاطر، انتقادات و نگرانی هایی در رابطه با کاربرد این تکنولوژی در این حوزه وجود دارد که عبارت است از:


نتیجه گیری[ویرایش]

مشکلات سلامت روان مانند: افسردگی، اضطراب و اختلال استرس پس از سانحه روانی یا همان PTSD، مشکلاتی هستند که درصد قابل توجعی از جمعیت را تحت تاثیر قرار داده اند. ثابت شده است که روش های مرسوم درمان مانند مدیتیشن و روان درمانی با وجود کارآمدی در درمان مشکلات و اختلالات نامبرده با محدودیت هایی مواجه هستند. به عنوان مثال، دسترسی به درمان مناسب برای بهبود مشکلات روانی در برخی مناطق محدود است و امکان پذیر نمی باشد که تشخیص و درمان اختلالات روانی را با مشکل همراه می سازد.

دقیقا در همین نقطه است که هوش مصنوعی در تشخیص و درمان اختلالات روانی با ارائه راهکار ها و الگوهای تشخیص که شاید برای متخصصان انسانی به راحتی قابل دست یابی نیست به کمک انسان ها می آید.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ "AI in Mental Health - Examples, Benefits & Trends". ITRex (به انگلیسی). 2022-12-13. Retrieved 2023-01-17.