پرش به محتوا

پیش‌نویس:مراقبت از داده ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

"این مقاله در حال ترجمه از ویکی انگلیسی است

لطفا حذف نشود."

مراقبت از داده یعنی رفتار منصفانه و محترمانه نسبت به افراد و اطلاعات و داده‌های خصوصی آنها؛ با پیشرفت تکنولوژی و فناوری اطلاعات، استفاده از داده ها در سراسر جهان بیشتر مورد توجه جوامغ و کسب و کارها قرار گرفته است. وقتی صحبت از ذخیره ایمن داده های یک بیمار پزشکی، داده های یک کارمند یا داده های خصوصی یک شهروند می شود، مفهوم مراقبت از داده پدیدار می‌شود، این اصطلاح برای توصیف رفتار با افراد و داده های آنها با دقت و احترام، استفاده می‌شود. به این معنی که مراقبت از داده‌های افراد بر عهده کسانی است که بر داده‌ها حکومت می‌کنند، به عنوان مثال، صاحبان کسب و کارها و سیاست‌گذاران باید مراقبت از داده‌ها را به شیوه ای اخلاقی و در عین حال در نظر گرفتن افرادی که داده ها به آنها تعلق دارد انجام دهند. در اینجا به بحث و تشریح شیوه مناسب مراقبت از داده‌های کاربران از دید اخلاق حرفه‌ای می‌پردازیم .

تعریف مراقبت از داده ها[ویرایش]

مراقبت از داده به معنای رفتار منصفانه و محترمانه با افراد و اطلاعات خصوصی آنها و حفاظت از داده های آنهاست. مراقبت از داده اصطلاحی است که توسط صنعت امنیت سایبری استفاده می شود تا به مردم بیاموزد که مراقب داده های خود در رسانه های اجتماعی و دستگاه های تلفن همراه خود باشند. این اطلاعات می تواند اطلاعات بانکی، آدرس و سایر اطلاعات شخصی آنها باشد. در سال 2019، لایحه ای در ایالات متحده تصویب شد که پلتفرم های رسانه های اجتماعی را ملزم می کرد که نسبت به داده های خصوصی کاربران خود مسئولیت بیشتری داشته باشند، که به اطمینان از مراقبت مناسب از داده ها کمک می کند. اجرای سیاست مراقبت از داده‌ها با فشار بر این شرکت‌ها، برای دستیابی به هدف مراقبت از داده‌ها کمک می‌کند. هدف مراقبت از داده‌ها فراهم کردن امکان ناوبری داده در حین مقابله با قدرت داده است و "محاسبات آهسته" را تشویق می کند (به پایین مراجعه کنید)، که همه اینها به کاهش داده سازی کمک می کند و ردیابی داده های افراد را دشوارتر می کند. این همچنین جایگزین های منبع باز برای داده ها را تشویق می کند که ردیابی آنها دشوارتر شود. این چیزی است که صنعت امنیت سایبری مدتی است به عنوان ابزاری برای کمک به محافظت از حریم خصوصی افراد روی آن کار کرده است. مراقبت صحیح از داده ها به کسانی که سواد داده ضعیف تری دارند کمک می کند، به مدیریت داده ها در کمپین های سیاسی کمک می کند و به فشار بر شرکت ها کمک می کند تا در استفاده از داده ها اخلاقی تر عمل کنند. این می تواند به تولید برنامه های منبع باز و ایجاد فناوری که اطلاعات خصوصی عمومی را در اولویت قرار می دهد کمک کند. مراقبت صحیح از داده ها به دستیابی به عدالت داده ها کمک می کند و منجر به حاکمیت داده ها می شود.

اخلاق مراقبت از داده[ویرایش]

اولویت دادن به مراقبت و احترام مناسب نسبت به داده‌های افراد از اهمیت بالایی برخوردار است، که نیازمند انتخاب‌ رفتارهای اخلاقی مناسب برای محافظت از حریم خصوصی افراد است. مراقبت از داده ها شامل محافظت از داده های افراد در اقدامات پزشکی، قانونی، سیاسی، سازماندهی جامعه، جنگ و روابط بین المللی است. بیمارستان ها باید داده‌های بیمار خود را امن نگه دارند، داده هایی مانند؛ داده های معمول مراقبت های بهداشتی و تماس با بیمار؛ داده ها اکنون به صورت الکترونیکی نگهداری می شوند و جایگزین فایل های کاغذی می شوند. داده‌های به‌دست‌آمده از بیمارستان‌ها اغلب در معرض تحقیقات قرار می‌گیرند، نتایج را نمی‌توان برای شرکت‌کنندگان فردی ردیابی کرد، و بیماران در صورتی که بخواهند می‌توانند استفاده از داده‌های خود در تحقیقات را ممنوع کنند. مراقبت از داده ها به عنوان شکلی از اخلاق با در نظر گرفتن اخلاقیات عدالت و حقوق دیده می شود.

اهمیت مراقبت از داده‌ها[ویرایش]

افزایش جهانی داده های دیجیتال به پدیدار شدن میلیاردها مصرف کننده در سراسر جهان منجر شده است، این امر می تواند به شرکت ها اجازه دهد تا از این داده ها به روشی غیراخلاقی استفاده کنند. از داده‌های دیجیتال می‌توان برای دسترسی و استفاده یا مدیریت داده‌های(اطلاعات) افراد ، تبعیض علیه افراد کم درآمد ، ردیابی و نظارت بر افراد و ... استفاده کرد. با ظهور شهرهای هوشمند، افزایش ثبت نام دیجیتال و بیومتریک در سراسر جهان به یک امر عادی تبدیل شده است. مفهوم «عدالت داده‌ها» آگاهی را نسبت به این پدیده به ارمغان می‌آورد و با وضع قواعد حقوقی، استفاده اخلاقی از داده‌ها را تشویق می‌کند. روش‌هایی که می‌توان برای بهبود مراقبت از داده‌ها استفاده کرد، استفاده از ابزارهایی مانند مسدودکننده‌های تبلیغات، مسدودکننده‌های کوکی، شناسایی و رهگیری مناسب بدافزار، مسدود کردن سایت‌ها و نرم‌افزارهای مخرب، ابزارهای رمزگذاری، و خدمات برای انصراف از پایگاه‌های داده کنترل‌شده توسط کارگزاران داده است.

محاسبات آهسته[ویرایش]

مراقبت از داده مستلزم "محاسبات آهسته" است، که راهی اخلاقی برای استفاده از داده های افراد است و از حریم خصوصی آنها در رابطه با سیستم های داده محور محافظت می‌کند. به عبارت دیگر، محاسبات آهسته، حفاظت از اطلاعات خصوصی افراد در دستگاه‌های دیجیتال و موبایل را در اولویت قرار می‌دهد، تا افراد بتوانند از این دستگاه‌ها بدون احساس ترس و استرس از بهره‌برداری داده‌های شخصیشان، استفاده کنند و از استفاده از این وسایل همراه با حرکت آهسته زندگی لذت ببرند. اجرای ایده محاسبات آهسته مستلزم تشویق شرکت‌ها به استفاده از مقررات مبتنی بر بازار در مورد داده‌ها و ترویج شیوه‌هایی مانند حفظ حریم خصوصی از طریق طراحی اساسنامه‌های اخلاقی است. همچنین تشویق احزاب سیاسی به پیاده سازی ایدئولوژی های محاسباتی آهسته در سیستم های خود به عنوان پیشنهادهای سیاست‌های کاری در این امر اثربخش خواهد بود. دولت‌ها همچنین می‌توانند اشکال محاسباتی آهسته خود را برای مراقبت بهتر از داده‌ها، تشویق اصول اطلاعات منصفانه، حفظ حریم خصوصی، تصویب قوانین جدید که از حقوق مردم محافظت می‌کند، پیاده‌سازی کنند، در حالی که روش‌های دیگر محاسبات آهسته را در برنامه‌ها و اقدامات خود به کار می‌گیرند. اجتناب از استخراج داده ها به بهبود مراقبت از داده ها نیز کمک می کند. جامعه و اقتصاد دیجیتالی که بر دنیای محاسباتی کند تمرکز دارد، بر انصاف، برابری و عدالت تمرکز خواهد کرد.

منابع[ویرایش]