پرش به محتوا

پیش‌نویس:محمد بخشی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

محمد بخشی شاعر معاصر شهرستان ورزقان

زندگی نامه استاد محمد بخشی شاعر معاصر شهرستان ورزقان :

استاد بخشی در سال 1308 هجری شمسی در روستای دیزج صفرعلی از توابع شهرستان ورزقان استان آذربایجان شرقی چشم به جهان گشود.

از کودکی علاقه خود را به طبیعت و زادگاهش با چندین قطعه شعر نشان داد. استاد میرزا محمد بخشی را می توان پدر شعر و ادبیات  ورزقان خواند. استاد بخشی به همراه مرحوم حاج فتح الله اقبالی از پیش قراولان شعر و ادب شهرستان ورزقان به حساب می آیند و امروزه هرکجا صحبت از ادبیات ورزقان می شود بی درنگ یاد این دو بزرگوار خواهیم افتاد. استاد بخشی همواره در پیشرفت زادگاهش و شهرستان ورزقان پیشرو بود. تلاش برای آوردن برق به منطقه و تلاش برای گرفتن مجوز بند انحرافی برای روستا و ساخت جاده و اهدای زمین برای ساخت چندین مدرسه از کارهای خیر ایشان بود.

اندیشمندان و نویسندگان منطقه قره داغ از جمله اساتید "دوستی" خضوعی" عالی" نوری" الهیاری" نصیرزاده" پوررضوی" الماسیان " اباصلت احمدی " با چاپ مقاله و شعر در نشریه ها و مجلات مختلف استاد محمد بخشی را توصیف و تمجید نموده اند .

اکبر آرمند  معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی که در آیین بزرگداشت استاد مرحوم  میرزا محمد بخشی در ورزقان سخن میگفت با ذکر این مطلب افزود : در آثار  هنرمندان و ادبای مشهوری چون  نوری ، دوستی ، یحیی شیدا  و دیگر بزرگان  ، به مرد بزرگی ( استاد محمد بخشی ) اشاره شده است  که  سبب رونق  و غنای شعر و ادب  در منطقه  و شهرستان ورزقان شده و همچنین گفت چنان که از اشعارش معلوم است او عاشق وطن بود  و عزت خویش را از وطنش می دانست . همچنین استاد بخشی در آثار خود  به رزمندگان اسلام ، دفاع مقدس  و اهل بیت  نیز توجه ویژه ای داشت.

حسین دوستی نویسندا و محقق بزرگ اهری نوشته : مطالعه ی دفتر اشعار استاد بخشی توفیقی بود که قبل از چاپ کتابش به این حقیر نصیب گردید ودر این گلگشت صحنه ها وتصاویر منظوم (شعر - نقاشی) شورانگیز و یادمانهای فرحناکی را شاهد بودم که در چاپ فعلی بعضی از آنها احتمالا برای مجلد دوم گلچین شده است و «اخوانیات» متعددی را در این اشعار خوانده بودم.اما به هر حال هر چند شاید بتوان اشعار صفحات 32 و 38 و41 و 46 و 148 را نیز در ردیف «اخوانیات» محسوب کرد اما دو سروده ی زیبا در قالب «قوشما» بین استاد محمّد بخشی و دوست شاعرش از منطقه ی مغان به نام «بهمن گنجه ای» مبادله شده که سر شار از محبتی برادرانه وصمیمیتی دوستانه است.این سروده در صفحات 115 تا 118 و 144 تا 147 چاپ شده است که ابتدا شعر «بهمن گنجه ای» وسپس پاسخ استاد آمده است. نویسندگان تورک مثل آقایان : میخوش نوری ، حسین دوستی ، یحیی شیدا در کتاب های خود چندین بار از استاد بخشی یاد نموده و مطالبی از ایشان چاپ کرده اند . شعرای بزرگ منطقه از جمله اساتید : کربلایی حسین شهاب پور اهری، بایرام عبدی ،الهوردی صادقی ،حسین طهماسب پورشهرک، رضا عالی، اباصلت احمدی در توصیف استاد محمد بخشی اشعار زیبایی سروده اند.

گلچینی از اشعار استاد، با عنوان «دونیا یورغونی» در 292 صفحه به زبان تورکی در قطع وزیری در سال نود ویک هجری شمسی توسط انتشارات اختر در تبریز به چاپ رسیده است و مورد استقبال بی نظیر اهالی علم و ادب قرار گرفته است.

شاعر بخشی در چهارمین روز پاییز دار فانی را وداع کرد. منابع : کتاب تاریخ و جغرافیای ارسباران نوشته ی حسین دوستی و کتاب ادبیات اوجاغی (۳جلد) نوشته ی استاد یحیی شیدا


https://www.gozgon.blogfa.com <ref> http://ostadbakhshi.blogfa.com <ref> https://eitaa.com/eilsuzi <ref> https://rubika.ir/eil_suzi <ref> https://eitaa.com/eilsuzi <ref>