پیش‌نویس:لئون گریگوریان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

[۱][ویرایش]

لئون گریگوریان، در ۱۲۶۵ش، در تبریز، به دنیا آمد.[۲] تحصیلات خود را در مدرسهٔ هایکازیان ـ تاماریان ارمنیان تبریز گذراند و همزمان آموزش ویلن را زیرنظر استاد ویلن، آرداشس دِرهُوانسیان، فراگرفت و در نواختن آن تبحر یافت. سپس، برای تکمیل هنر نوازندگی ویلن در۱۲۸۶ش راهی تفلیس شد و در مکتب استاد ویلن، واسیلیو روس، به فراگیری این ساز پرداخت. استعداد و علاقهٔ وی برای آموختن بیشتر و آشنایی با روشهای روز اروپا سبب شد تا در ۱۲۸۹ش به بروکسل رود و زیر نظر پروفسور تامسون گیساک ورویر، که در آن زمان معاون هنرستان موسیقی بروکسل بود، آموزش بیند.

لئون همزمان با آموختن ویلن، تئوری و هارمونی موسیقی آواز را نیز نزد پروفسور براخسلمان، آهنگساز و استاد مشهور همان هنرستان، فرا گرفت. به این ترتیب، توانست در عرض دو سال مهارت خوبی هم در زمینهٔ تئوری موسیقی و هم در زمینهٔ عملی به دست آورد. وی در۱۲۹۳ش به تفلیس و سپس در ۱۲۹۶ش به تبریز بازگشت و به محض ورود عهدهدار آموزش دروس موسیقی و آواز مدارس حوزهٔ خلیفهگری ارمنیان تبریز شد. لئون برای نخستین بار در ایران، دست به تشکیل ارکستر سمفونیکی به نام سالن در تبریز و اجرای اپرای آنوش زد. اپرای آنوش را آرمن تیکرانیان تصنیف کرده و لیبرتوی آن را شاعر مشهور ارمنی، هوانس تومانیان، نگاشته‌است.

لئون در ۱۳۳۳ش به تهران منتقل شد و در تهران نیز به فعالیت موسیقایی خود ادامه داد. وی در ۱۳۳۶ش چشم از جهان فروبست.

لازاریان[ویرایش]

لئون گریگوریان LEVON GRIGORIAN در سال ۱۲۶۵ش. (۱۸۸۶م) در تبریز چشم به جهان گشود. تحصیلات ابتدائی را در زادگاهش (مدرسه هایکازیان – تاماریان) به پایان رسانید.

وی از سال‌های کودکی علاقه فراوانی به موسیقی نشان می‌داد و از همان سال‌ها نیز به فراگیری ویلن پرداخت. پس از اتمام تحصیلات در سال ۱۲۸۳ش. (۱۹۰۴م) در شهرهای رشت و تبریز اقدام به تدریس موسیقی و تشکیل گروه سرایندگان از دانش آموزان و اجرای کنسرت‌های مختلف کرد. وی در سال ۱۲۸۶ش. (۱۹۰۷م) به تفلیس رفت و نزد واسیلوف، ویولنیست مشهور روسی به تکمیل آموزش ساز تخصصی خود پرداخت. در سال ۱۲۸۹ش. (۱۹۱۰م) به بروکسل عزیمت کرد و پس از دو سال فراگیری پیگیر موسیقی به تبریز بازگشت و تدریس موسیقی در مدارس ارامنه را از سر گرفت.

لئون گریگوریان در سال ۱۲۹۶ش. (۱۹۱۷م) در مدرسه مرکزی خلیفه گری ارامنه تبریز یک گروه کر چهارصدائی تشکیل داد و همچنین گروه موسیقی مجلسی را تأسیس کرد که مدت ۳۰ سال رهبری آن را به عهده داشت.

لئون گریگوریان تنظیم کننده سرودهای بسیاری به زبان‌های فارسی و ارمنی است. از جمله سرودهای فارسی وی می‌توان از ایران، خیز، دلپسند، جلوه گل، سرود توانائی و سرود کارناوال را نام برد.

او در سال ۱۳۱۹ش. (۱۹۴۰م) در تهران اقامت گزید و گروه کر گوسان را تشکیل داد و همچنین به تعلیم ویلن در مدرسه عالی موسیقی پرداخت؛ و در طول زندگی هنری خود، ۹۴ ویولنیست را تعلیم داد.

لئون گریگوریان در سال ۱۳۳۶ش. (۱۹۵۷م) در تهران بدرود حیات گفت

پانویس[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • لازاریان، ژانت د (۱۳۸۲). «نقاشان». دانشنامه ایرانیان ارمنی. تهران: انتشارات هیرمند. صص. ۳۸۶. شابک ۳-۵۰-۶۹۷۴-۹۶۴ مقدار |شابک= را بررسی کنید: checksum (کمک).