پیش‌نویس:شبکه بین المللی مهندسان و دانشمندان برای مسئولیت جهانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

"این مقاله در حال ترجمه از ویکی انگلیسی است

لطفا حذف نشود."

شبکه بین‌المللی مهندسان و دانشمندان برای مسئولیت جهانی (INES) یک سازمان غیرانتفاعی مستقل است که بر تأثیر علم و فناوری بر جامعه متمرکز است

تلاش‌های INES بر اساس مسائل آشفتگی و صلح بین‌المللی، اخلاق در علم، مسئولیت‌های دانشمندان و استفاده مسئولانه از علم و فناوری، توسعه عادلانه و پایدار تمرکز دارد.

INES در سال ۱۹۹۱ در برلین در کنگره بین‌المللی «چالش‌ها - علم و صلح در یک محیط به سرعت تغییر کننده» تأسیس شد و به یک شبکه از بیش از ۲۰۰ سازمان و اعضای فردی تبدیل شده است.

چالش هایی برای دانشمندان و مهندسان[ویرایش]

تغییرات سریع در محیط زیست و جوامع ما ما را مجبور به آگاهی بیشتر از نقش خود در جهان می‌کنند. علم و فناوری در یک رقابت جهانی برای قدرت نظامی و اقتصادی استفاده می‌شوند. اثرات این رقابت تبعات جهانی دارد. ما وارد یک مرحله شده‌ایم که توسعه‌های جهانی در تضاد با نیازهای اساسی برای بقای انسان هستند. موجودیت‌های بزرگ از سلاح‌های تخریب جمعی، بهره‌برداری بیش از حد از منابع مشترک محدود و یک اقتصاد جهانی شدیداً نابرابر چالش‌های اساسی را برای تمدن انسانی ایجاد می‌کنند و حتی ممکن است برای وجود آن تهدید باشند. مهندسان و دانشمندان نقش کلیدی را ایفا می‌کنند، هم در توسعه دانش جدید که ممکن است امنیت بین‌المللی را تهدید کند و هم در ارائه راه‌حل‌های مثبت برای آینده. آن‌ها همانند بخشی از مشکل هستند، همانند آن‌ها که می‌توانند بخشی از راه‌حل باشند.

فعالیت ها[ویرایش]

  • لابی برای خلع سلاح هسته ای و علم پایدار.
  • برای کاهش هزینه های نظامی کار می کند.
  • آگاهی از اصول اخلاقی و مسئولیت خاص مهندسان و دانشمندان را ارتقا می دهد.
  • در کمپین‌های افشاگری شرکت می‌کند که از کسانی که به دلیل عمل به چنین اصولی قربانی شده‌اند حمایت می‌کند.
  • گفتمان عمومی و ارتباطات بین المللی را میان دانشمندان ذیربط تشویق و تسهیل می کند.
  • برگزاری کنفرانس های بین المللی و کارگاه های منطقه ای.
  • آگاهی عمومی را بالا می برد.
  • فن آوری های سازگار با محیط زیست را ترویج می کند.
  • پشتیبانی از انتشار کتاب، به عنوان مثال، انیشتین، صلح در حال حاضر! ; جوزف روتبلات: رویایی برای صلح.

INES عضو انجمن بین‌المللی صلح (IPB) است و با IPB به‌طور نزدیک همکاری می‌کند، همچنین با انجمن بین‌المللی پزشکان برای جلوگیری از جنگ هسته‌ای (IPPNW) و انجمن بین‌المللی وکلای مخالف اسلحه‌های هسته‌ای (IALANA) نیز همکاری می‌کند. INES به طور فعال در ابتکار قدرت‌های میانی (MPI) شرکت دارد و از سال ۲۰۰۰ در اجلاس‌های اجتماعی اروپا و در اجلاس‌های اجتماعی جهانی حضور داشته است. INES در اجلاس اجتماعی جهانی در زمینه علوم شرکت می‌کند.

اهداف[ویرایش]

  • لغو سلاح های هسته ای
  • ترویج استفاده مسئولانه و پایدار از علم و فناوری
  • اجرای اصول اخلاقی در تربیت دانشمندان و مهندسان

بدنه های INES[ویرایش]

شورا[ویرایش]

شورای INES یک کمیته اجرایی را برای اجرای تصمیمات شورا و مدیریت فعالیت‌های کلی شبکه انتخاب می‌کند. سازمان‌های عضو ممکن است یکی از اعضای خود را به عنوان نماینده شورا انتخاب کنند.

کمیته اجرایی[ویرایش]

کمیته اجرایی INES تصمیمات شورا را اجرا می‌کند و فعالیت‌های کلی شبکه را که نمی‌توان از طریق اقدامات غیرمتمرکز درون شبکه مدیریت کرد، انجام می‌دهد. کمیته اجرایی به عنوان نماینده رسمی شبکه خدمت می‌کند. کمیته اجرایی یک دبیر اجرایی را منصوب می‌کند که باید تصمیمات آن را اجرا کند و مسئولیت خود را نسبت به کمیته اجرایی داشته باشد. همچنین وظایف و مسئولیت‌های تمامی کارکنان استخدام شده توسط دفتر مرکزی شبکه را تعیین می‌کند.

شورای مشورتی[ویرایش]

کمیته اجرایی INES ممکن است افراد را به یک [1] دعوت کند، که می‌تواند درخواست دهد تا در مورد مسائل خاص مربوط به فعالیت‌های شبکه نظراتی ارائه دهند.

همچنین ببینید[ویرایش]

لینک های خارجی[ویرایش]