پیش‌نویس:شاخص پیچیدگی اقتصادی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رتبه در شاخص پیچیدگی اقتصادی (2015)

شاخص پیچیدگی اقتصادی به انگلیسی( Economic Complexity Index (ECI) ) معیاری کل نگرانه از قابلیت‌های تولیدی نظام‌های اقتصادی بزرگ، معمولاً شهرها، مناطق یا کشورها است. به‌طور خاص، شاخص پیچیدگی اقتصادی به دنبال توضیح دانش انباشته شده در یک جمعیت است که در فعالیت‌های اقتصادی موجود در یک شهر، کشور یا منطقه بیان می‌شود. برای دستیابی به این هدف، شاخص پیچیدگی اقتصادی دانش موجود در یک مکان را به عنوان میانگین دانش از فعالیت‌های موجود در آن، و دانش یک فعالیت را به عنوان میانگین دانش از مکان‌هایی که آن فعالیت اقتصادی در آن انجام می‌شود، تعریف می‌کند. معادل محصولی شاخص پیچیدگی اقتصادی، شاخص پیچیدگی محصول یا PCI است.

پیچیدگی اقتصادی بالاتر در مقایسه با سطح درآمد کشور باعث توسعه اقتصادی می‌شود. بسیاری از کشورهای کم درآمد، از جمله بنگلادش، ونزوئلا و آنگولا نتوانسته‌اند دانش خود را متنوع کنند و با چشم‌انداز رشد پایین روبرو هستند. سایرین مانند هند، ترکیه و مالزی با موفقیت قابلیت‌های تولیدی را برای ورود به بخش‌های جدید اضافه کرده‌اند و باعث رشد در سال‌های آینده خواهند شد.[۱]

منابع[ویرایش]

  1. "India tops list of fastest growing economies for coming decade: Harvard study". The Economic Times. 2020-05-04. Retrieved 2020-10-31.