پیش‌نویس:خیابان کوهستان(قاسم آباد)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

خیابان کوهستان[ویرایش]

این خیابان در منطقه ۴ شهرداری تهران و از لحاظ تقسیمات محله ای جزو ناحیه ۷ منطقه ۴ و در محله قاسم آباد واقع شده است و از میان بخش شرقی جنگل لویزان عبور می‌نماید. این خیابان از بلوار استقلال شروع شده و به ضلع جنوبی یا مسیر غرب به شرق بزرگراه شهید بابایی (تهران) متصل می‌شود.

باغ پرندگان در این خیابان و بخش شرقی جنگل لویزان واقع شده‌است. این باغ در ۲ فاز طراحی شده‌است، فاز اول به نام «دشتچر» نام‌گذاری شده‌است و شامل پرنده‌هایی است که در قفس نگهداری می‌شوند یا توان پرواز ندارند. فاز دوم که مساحتی معادل ۶٫۲ هکتار دارد و در محدوده شمالی احداث شده‌است، «آبچر» نام دارد. «آبچر» مخصوص پرندگانی است که قابلیت پرواز دارند، پوسته و توری طراحی شده برای این بخش از خروج پرندگان از این فضا جلوگیری می‌کند. احداث این باغ ۳ سال به طول انجامید .

در گذشته این‌ خیابان معبر باریکی بود که تردد در آن‌ بصورت جاده جنگلی با عرض کم صورت می گرفت و معبر خطرناکی از لحاظ امنیت تردد پیاده یا سواره بود در اوایل دهه ۹۰ همزمان با احداث باغ پرندگان‌ در سال ۱۳۹۲ معبر تعریض و بصورت فعلی درآمد . [۱]

تقاطع‌ها[ویرایش]

شمال به جنوب

بزرگراه شهید بابایی
باغ پرندگان
ــ
بوستان بانوان حدیدچی
بوستان جنگلی لویزان
بلوار استقلال
جنوب به شمال

خطوط اتوبوسرانی[ویرایش]

از ابتدای جنوبی و هم ابتدای شمالی خیابان کوهستان خطوط اتوبوسرانی ذیل عبور می‌ نمایند ولی در حاضر با وجود نیاز کاربران جهت دسترسی به بوستان بانوان حدیدچی و باغ پرندگان خط در طول خیابان کوهستان تردد ندارد .

  • خط ۲۰۸ بلوار استقلال به پل خاقانی در ضلع جنوبی این خیابان و در مجاورت ایستگاه اولیه این خط در شهرک گلستان
  • خط ۲۲۳ شهرک پارس به میدان رسالت از تقاطع بلوار استقلال و ضلع جنوبی این خیابان با نام ایستگاه کوهستان
  • خط ۲۱۶ پایانه علم و صنعت به شهرک شهید محلاتی از تقاطع بلوار استقلال و ضلع جنوبی این خیابان با نام ایستگاه کوهستان
  • خط ۲۱۴ پایانه شهید دستواره (معصومی) به پایانه افق از تقاطع بزرگراه شهید بابایی و ابتدای ضلع شمالی خیابان کوهستان و در مجاورت پارکینگ باغ پرندگان با نام ایستگاه شهید رسولی.(منبع: سامانه حمل و نقل عمومی شهر تهران)[۲]
  1. زمان راه اندازی فاز اول باغ پرندگان تهران جهان‌نیوز
  2. publictransport.tehran.ir