پیش‌نویس:جان بارون (سیاستمدار)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

«جان بارون» عضو پارلمان از حوزه «باسیلدون و بیلریکای» است. جان متولد 1959 متاهل و دارای دو دختر است. «بارون» در «ردهیل، سوری» به دنیا آمده و علایق او شامل تاریخ، تئاتر/فیلم و روزنامه نگاری مالی است. وی و به طور خصوصی در «کالج کوئینز، تاونتون» تحصیل کرده و سپس در «کالج عیسی، کمبریج» و آکادمی نظامی سلطنتی «سندهرست» تحصیل کرد. پس از تحصیلات دانشگاه، بارون در 3 ژانویه 1984 به عنوان ستوان دوم (به صورت مشروط) به هنگ سلطنتی تفنگداران اعزام شد. مأموریت وی تأیید شد و از 8 اوت 1984 به درجه ستوانی با درجه ارشد ارتقا یافت. او در 8 فوریه 1987 به درجه کاپیتان ارتقا یافت. او در ایرلند شمالی، قبرس و آلمان خدمت کرد. . او سپس به ارتش و هنگ سلطنتی «تفنگداران» پیوست. او در تعدادی از رزمایش‌ها و پست‌های نظامی از جمله برلین، ایرلند شمالی و قبرس خدمت کرد و سپس فعالیت خود را در آلمان به عنوان افسر عملیات گردان به پایان رسانید.

پس از ترک ارتش، او به عنوان مدیر شرکت «هندرسونز» و سپس مدیریت دارایی موسس «روچیلد»، طیف وسیعی از زیرمجموعه‌ها را برای موسسات خیریه و مشتریان خصوصی اداره کرد. او همچنان عضو موسسه رسمی اوراق بهادار و سرمایه گذاری (CISI) است.

او اکنون یک ستون ماهانه برای مجله «Investors Chronicle» می نویسد (عایدی خود را به خیریه اهدا می کند)، وی گهگاه در سمینارهای مالی سخنرانی می کند و «کتاب راهنمایی برای سرمایه گذاری موسسات» نوشته است. او همچنین مدیر شرکت «Equi Ltd» است که یک وب‌سایت جامع جهت سرمایه‌گذاری را راه‌اندازی می‌کند؛ وی همچنین رئیس کمیته سرمایه‌گذاری در« Baron & Grant » است که در مدیریت موسسات متمرکز بر اعتماد سرمایه‌گذاری تخصص دارد.

جان در سال 1997 کاندیدای پارلمانی محافظه‌کار بود و در سال 2001 به عنوان نماینده محافظه‌کار انتخاب شد و در کمیته منتخب آموزش پارلمان قبل از اینکه در سال 2002 وزیر بهداشت در سایه شود، خدمت کرد. با این حال، در 2003 به منظور اعلام مخالفت به رای دادن به جنگ عراق او از سمت خود استعفا داد.

او پس از آن دوباره به عنوان وزیر بهداشت در سایه با مسئولیت خدمات سرطان منصوب شد. او در تابستان 2007 بخش بهداشت را ترک کرد. او همچنین با حمله به افغانستان پس از سال 2001، بمباران لیبی در سال 2011 و سیاست مسلح کردن شورشیان سوری در سال 2013 مخالفت کرده و رای مخالف داد. وی تا حدی معتقد بود که چنین مداخلاتی حواس‌ها را از تهدیدات بزرگ و دولت های متخاصم منحرف می‌کند.

در سال 2012 او بحثی را در مخالفت با الغای گردان دوم، هنگ سلطنتی تفنگداران، که به عنوان بخشی از اصلاحات دفاعی انجام داد. وی همچنین کمپین های دیگر شامل مخالفت و رای دادن به، حمایت از اصلاحیه ها برای تقویت قانون جرایم اقتصادی، و کمک به پیمانکاران افغان شورای بریتانیا برای رسیدن به امنیت بریتانیا را صورت داده است. جان به دلیل نقشش در رای گیری علیه اقدام نظامی در سوریه و فعالیتش در کمپین همه پرسی اتحادیه اروپا، به عنوان یکی از نمایندگان سال« بی‌بی‌سی» در سال 2013/2014 انتخاب شد. در سال 2021، دیدگاه های دیرینه او در مورد افغانستان توسط خانه محافظه کار به رسمیت شناخته شد.

جان در حال حاضر رئیس شورای بریتانیا و کمیته دفاع 1922 است، در حالی که همزمان در کمیته منتخب خزانه داری و کمیته بررسی اروپا خدمت می کند. در ژوئن 2023 پادشاه، جان را به پاس خدمات عمومی و سیاسی خود به عنوان افتخاری فرمانده عالی ترین درجه امپراتوری بریتانیا منصوب کرد. «بارون» منتقد سرسخت اتحادیه اروپا است. او در جریان همه پرسی اتحادیه اروپا در سال 2016 از طرفداران سرسخت برگزیت بود. در 25 اکتبر 2023، او اعلام کرد که در انتخابات عمومی بعدی پس از 23 سال حضور به عنوان نماینده مجلس کناره‌گیری خواهد کرد. این امر به دنبال انتخاب مجدد او در مارس 2023 بود. در سال 1987، او یک بانکدار صنف تجاری شد و به عنوان مدیر صندوق و سپس مدیر شرکت سرمایه‌گذار خصوصی هندرسون (بعداً سرمایه‌گذاران جهانی هندرسون) و مدیریت دارایی روچیلد مشغول به کار شد.

بارون تنها محافظه‌کار از میان 15 نماینده پارلمان بود که علیه مشارکت بریتانیا در حمله به لیبی در 21 مارس 2011 در مجلس عوام رای داد. در سال 2013 او از حمایت نیروهای ضد دولتی در سوریه، که در نهایت از مداخله نظامی بیشتر  جلوگیری می‌کرد حمایت کرد و او همچنین بخشی از اقلیت بود که علیه دولت در حملات هوایی علیه دولت اسلامی عراق و شام (داعش) رأی ‌داد.

در ژوئن 2012، بارون نامه ای را با امضای بیش از 100 نماینده حزب محافظه کار به دیوید کامرون، نخست وزیر ارائه کرد که در آن از وی خواسته بود «قبل از انتخابات عمومی بعدی، تعهدی برای برگزاری همه پرسی در پارلمان بعدی در مورد ماهیت قانون روابط انگلیس با اتحادیه اروپا در کتاب اساسنامه قرار دهد». در ماه مه 2013 او اصلاحیه‌ای از سوی نمایندگان مخالف برای سخنرانی ملکه ارائه کرد تا «تأسف» خود را از این که رفراندوم اتحادیه اروپا می‌بایست زودتر برگزار می‌شد ابراز کند، که بیش از 100 نماینده از آن حمایت کردند.

شهرت او به عنوان یک اروپایی شکاک و "یاغی" باعث شد که نام او به عنوان یک اخراجی احتمالی از حزب استقلال بریتانیا ذکر شود. بارون در گفتگو با بی بی سی در پاسخ به این گمانه زنی ها در اواخر سال 2014 گفت: "شما هرگز نباید در سیاست بگویید هرگز، اما نکته اصلی این است که ترجیح بسیار قوی من این است که در حزب محافظه کار بمانم."

در ژوئیه 2014، «مارک دارسی» از بی‌بی‌سی، بارون را به دلیل نقشش در مخالفت با اقدام نظامی در سوریه و تلاش برای انجام رفراندوم برای ماندن در عضویت اتحادیه اروپا، برای نماینده منتخب سال‌های 2013/2014 انتخاب کرد. پس از انتشار گزارشاتی از « بوریس جانسون »،« بارون» حمایت خود از این نخست وزیر لغو کرد و با بیان این که «متاسفانه نخست وزیر دیگر از حمایت من برخوردار نیست » خواستار استعفای او شد.