پیش‌نویس:تداخل سنجی دیجیتال

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

تداخل سنجی دیجیتال[ویرایش]

تداخل سنجی دیجیتال به انگلیسی (Digital Interferometry)با استفاده از تمام نگاری ، ذخیره سازی جبهه موج و بازسازی آن در زمانی دیگر میسر می شود. در نتیجه شیوه های تداخل سنجی را می توان برای مقایسه دو جبهه موجی به کار برد که از نظر زمانی یافضایی از یکدیگر جدا بودند یا حتی جبهه موج هایی که طول موج های متفاوت دارند . علاوه بر این چون تمام نگاشت شکل شئ،حتی با سطحی زبر، را با کوچکترین جزئیات آن به دقت بازسازی می کند . امروزه از تداخل سنجی تمام نگاری کاربردهای گسترده ای یافته است. از جمله آزمایش های غیر مخرب ، آئرودینامیک ، انتقال گرما و فن تشخیص پلاسمایی، همچنین مطالعه رفتار ساختارهای کالبدشناسی و اعضای مصنوعی تحت تنش .


کاربردهای تداخل سنجی دیجیتال[ویرایش]

  1. -تداخل سنجی بی درنگ
  2. -تداخل سنجی با نوردهی مضاعف
  3. -تمام نگاشت ای ساندویچی
  4. -اندازه گیری های صنعتی
  5. -میدان های ضریب شکستی
  6. -جابه جایی های سطحی
  7. -نمودار تمام نگاشتی
  8. -جایگزیدگی فریزهای تداخلی
  9. -تحلیل کرنش

کاربرد های تداخل سنجی دیجیتال در زندگی روزمره به شرح زیر است :

  1. -پزشکی
  2. -صنعت
  3. -الکترونیک
  4. -توپوگرافی
  5. -زلزله سنجی

تداخل سنجی دیجیتال کاربردهای زیادی دارد مانند کاربرد در چشم پزشکی،دندان پزشکی،گوش شناسی و کاربردهایی در ارتوپدی است . این تکنیک ها می توان در بخش های مختلف صنعت از جمله فشارسنجی ، ارتعاش سنجی و نانوالکترونیک و ساختارهای مدار منطقی کاربرد دارد.

کاربردهای پزشکی[ویرایش]

بیش تر روش های تداخل سنجی دیجیتال برای بیش تر کاربردهای زیست پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد . هولوگرافی اشعه x می تواند برای تصویر برداری از بخش های داخلی بدن و نمونه های زیستی با وضوح بالا بدون نیاز به آماده سازی نمونه، مورد استفاده قرار گیرند . عکس برداری غیر تهاجمی از درون سلول های بدن و پردازش تصویر از کاربردهای پزشکی محسوب می شود که در سی تی اسکن و MRI مورد استفاده قرار می گیرد .


کاربرد های صنعتی[ویرایش]

از نمونه کاربردهای تداخل سنجی دیجیتال در صنعت به سنسورهای فشار نوری ، ارتعاش سنج های داپلر و...اشاره کرد . از فشار سنج های نوری می توان در صنعت نفت و در داخل یک چاه با فشار ۲۰kps و دمای ۱۸۵ درجه به راحتی کار کند . این سنسور ها در مقیاس کوچک در پزشکی برای اندازه گیری فشار رگ خونی یا مفاصل مورد استفاده قرار می گیرد .

ارتعاش سنج بر پایه تداخل سنجی استوار است زیرا سرعت موجود در مقایسه با سرعت نور خیلی کوچک است و امکان به کار بردن سرعت اندازه گیری به طور مستقیم وجود ندارد .


کاربرد در الکترونیک[ویرایش]

از تداخل سنجی دیجیتال در نانو الکترونیک ، نانو مغناطیس یا ساخت مدارهای منطقی استفاده می شود .دلیل استفاده هم این است که جزئیات شئ با دقت بازسازی می شود و می توان به صورت دقیق اندازه گیری کرد ، که این در این موارد کاربرد دارد .

منابع[ویرایش]

۱_Basics of INTERFEROMETRY,P. HARIHARAN,2007

۲_Bunch, Bryan H; Hellemans, Alexander (April 2004). The History of Science and Technology. Houghton Mifflin Harcourt. p. 695. ISBN 978-0-618-22123-3.

۳_Verma, R.K. (2008). Wave Optics. Discovery Publishing House. pp. 97–110. ISBN 978-81-8356-114-3.

۴_Müller, H.; Herrmann, S.; Braxmaier, C.; Schiller, S.; Peters, A. (2003). "Modern Michelson–Morley experiment using cryogenic optical resonators". Phys. Rev. Lett. 91 (2): 020401. arXiv:physics/0305117. Bibcode:2003PhRvL..91b0401M. doi:10.1103/PhysRevLett.91.020401. PMID 12906465. S2CID 15770750

۵_Castelvecchi, Davide; Witze, Alexandra (11 February 2016). "Einstein's gravitational waves found at last". Nature News.

تداخل سنجی دیجیتال[ویرایش]