پیش‌نویس:برنامه بانوان کارآفرین در اتاق بازرگانی ایران و سوئیس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
WEP logo لوگو برنامه بانوان کارآفرین

" بستری برای انتقال تجربیات و دانش حوزه کسب و کار به منظور ساختن جامعه ای از بانوان الهام بخش و تاثیرگذار بر نسل های آینده"[ویرایش]

برنامه بانوان کارآفرین بستری پیشرو برای تسهیل مسیر رساندن صدای بانوان ایرانی در عرصه کسب و کار، به مخاطبان ملی و بین المللی، و ارائه چشم اندازهای گسترده آنهاست. همچنین این برنامه مأموریت دارد مهارت زنان را در تمام مراحل مسیر حرفه ای شان ارتقا دهد.

تمرکز اين برنامه بر ساختن جامعه ای از بانوان موفق ايراني است تا با به اشتراک گذاشتن تجربيات و دانش خود، در جهت ارتقا و پيشرفت اقتصادی يکديگر گام بردارند و موفقيت های بزرگي را در اصناف گوناگون به دست آورند.

سرکارخانم شیرین گلکار، مدیر برنامه بانوان کارآفرین در اتاق ایران و سوئیس

این برنامه حدود ۳ سال پیش در اتاق بازرگانی ایران و سوئیس، زیر نظر خانم شیرین گلکار راه اندازی شد.

اين بستر با بانوان کارآفرين و صاحب ايده همراه شده تا آنها را در مسير دستيابي به اهدافشان ياری رساند. بانوان پس از حضور در اين جامعه و بهره گيری از مزايای آن مي توانند پروفايل خود را بالاتر ببرند. برنامه بانوان کارآفرين سعي دارد که اين بانوان را در سطوح ملي و بين المللي معرفي نمايد و با کمک آموزش های خود و در دسترس گذاشتن ابزار لازم، موفقيت هرچه بيشتر بانوان در حوزه های گوناگون را حاصل کند. هدف غايي اين بستر، ايجاد جامعه ای اختصاصي از بانوان موفق و تاثيرگذار است.

اين برنامه فرصت های فوق العاده ای را در زمينه های زير در اختيار بانوان قرار مي دهد:

بانوان در کسب و کار – Women in Business[ویرایش]

برنامه "بانوان در کسب و کار" به بانوانی که مراکز اقتصادی کوچک یا متوسطی را ایجاد می کنند، چگونگی رشد دادن و ترویج کسب و کارهای توانمند و خودساخته را آموزش می دهد.[۱]

بانوان در هنر - Women in Art[ویرایش]

این برنامه، بانوان الهام بخشی که در دنیای هنر فعالیت دارند را در کنار یکدیگر جمع می کند تا ارتباطات خود را از طریق کارگاه های هنری و مرتبط با کسب و کار، رویدادهای تخصصی و داشتن ارتباطات بیشتر و مؤثر، با یکدیگر به اشتراک بگذارند و به حمایت یکدیگر بپردازند.[۲]

هدف برنامه "بانوان در هنر":[ویرایش]

ساختن جامعه ای نو، از بانوانی است که در حیطه های متفاوت هنر، مشغول به کار هستند.

فضای هنری برنامه بانوان کارآفرین:[ویرایش]

برنامه بانوان کارآفرين به منظور حمايت از هنرمندان، فضايي را واقع در محل اتاق بازرگاني ايران و سوئيس تجهيز کرده و نخستين نمايشگاه خود را در ارديبهشت 1399 با رعايت تمامي پروتکل های بهداشتي برگزار کرد. آثار اين مجموعه، تلفيقي از کارهای هنرمندان پيشکسوت و جوانان هنرمند بود.

اين نمايشگاه، مجموعه کاملي از تابلوهای نقاشي، مجسمه و زيورآلات دست ساز هنرمندان ايراني بود.

هدف از ايجاد چنين فضايي، معرفي هنرمندان ايراني در گام اول، به بازرگانان و صاحبان کسب و کار و در گام های بعدی، به مجموعه داران و علاقه مندان به هنر، در سطوح جهاني.

لازم به ذکر است که تاسيس اين فضای هنری، در ادامه استقبال فراوان از نمايشگاهي که در سال 2019 در ژنو برگزار شد، انجام شد و هدف غايي آن معرفي هنر و هنرمندان ايراني در سطح جهاني است.

  • اين برنامه با توجه به محدوديت های حاصل از شيوع ويروس کرونا، فعاليت های بخش هنری خود را بيشتر به سمت حوزه های آنلاين سوق داده است. در حال حاضر "معرفي و نمايش آثار هنری" ، "حمايت از هنرمندان" و "فروش آثار آنها" از طريق صفحه ای مجزا که به بخش هنری اختصاص داده شده است، انجام مي پذيرد. (https://www.instagram.com/iran_switzerland_art/ )
  • همکاری با فعالان هنر در سوئيس: چاپ آثار يکي از دانشجويان دوره Lead with WEP در مجله ای در سوئيس با موضوع Investment Impactl

بانوان در سلامت – Women in Health[ویرایش]

این برنامه، دسترسی بانوان به سلامت بیشتر و آموزش به آنها را از طریق برگزاری کارگاه های مبسوط با یونیسف و سفارت سوئیس، سمینارها و رویدادهای گوناگون به انجام می رساند.

این بخش به بانوان در زمینه فناوری های متفاوت در حوزه ی سلامت می پردازد و اطمینان می دهد که این موضوعات در دستور کار شرکت های خصوصی و دولتی در ارتباط، قرار دارد.[۳]

برنامه آماده سازی دانشجويان مقاطع کارشناسي و کارشناسي ارشد برای بازار کار – Lead with WEP[ویرایش]

این برنامه در راستا فراهم آوری بستری برای آموزش بهتر و کارآموزی برای بانوان شکل گرفته.[۴]

بانوان در علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات – Women in STEM[ویرایش]

هدف این بخش از برنامه، بالا بردن جرئت ارائه، رهبری و تاثیرگذاری بانوان صاحب مهارت های گوناگون در زمینه های بالاست، در همه سطوح از مدرسه تا اتاق ریاست.[۵]

این برنامه ارتباط بین مهارت های STEM ، دسترسی به مشاغل و پتانسیل تأثیر مثبت در اجتماع را برجسته می کند.


همکاران و شرکا:[ویرایش]

صندوق کودکان سازمان ملل متحد(يونيسف) ایران[ویرایش]

شروع همکاری با UNWOMEN[۶][ویرایش]

همکاری با انجمن احيا ارزشها:[ویرایش]

به منظور آگاهي رساني در حوزه سلامت با تمرکز بر مسائل بانوان

همکاری با انجمن گابريک:[ویرایش]

به منظور آگاهي رساني در حوزه ديابت

دانشگاه الزهرا[ویرایش]

همکاری های مشترک و پویش ها:[ویرایش]

برنامه بانوان کارآفرين به منظور معرفي برنامه خود و بانوان حاضر در آن و ارائه بهترين خدمات، همکاری های گوناگوني با بخش های مختلف برقرار کرده است و پويش های مختلفي را برگزار نموده يا در آن شرکت مي نمايد.

پويش Raise Her Voice:[ویرایش]

به منظور شناساندن بانوان موفق عضو به طيف بيشتری از مخاطبان (در ماه مارس، ماه بانوان)

پويش با ما همراه شوید (يونيسف):[ویرایش]

پویش مشترک یونیسف، اتاق ایران و سوئیس و وزارت کشور به منظور ياری رساني به مادران و کودکان در شرايط شيوع ويروس کرونا (جمع آوری 2172 بسته غذايي و توزيع در استان سيستان و بلوچستان)[۷]

پويش نفس:[ویرایش]

پویشی برای ياری رساني در حوزه سلامت در زمان شيوع ويروس کرونا

پويش آگاهي رساني کرونا:[ویرایش]

به منظور آگاهي رساني صحيح با منابع قابل اطمينان در مورد ويروس کرونا

پويش ياری رساني در فصل سرما:[ویرایش]

با همکاری شرکت آلياژگران(از شرکت های عضو) توزيع لباس گرم در فصل سرما درمدارس استان خوزستان

پويش ياری رساني عيد 1400:[ویرایش]

با همکاری شرکت آلياژگران(از شرکت های عضو): تهيه 300 بسته ارزاق برای روستاييان نيازمند روستای نازدشت[۸]

همکاری در حوزه آموزش امور حقوقي به بانوان:[ویرایش]

اين همکاری با يکي از شرکت های همکار اتاق بازرگاني ايران و سوئيس، به منظور توانمندسازی حقوقي بانوان طي 10 کارگاه با موضوعات مختلف صورت گرفته است.

رویدادها:[ویرایش]

برنامه بانوان کارآفرين با هدف شناساندن بيشتر کسب و کار بانوان به شرکت های عضو اتاق بازرگاني ايران و سوئيس، ايجاد ارتباط بيشتر ميان کسب و کارهای بانوان و به اشتراک گذاشتن تجربيات کاری بانوان با يکديگر، رويدادهايي را برگزار مي کند. اين رويدادها عموما در روزهايي که مرتبط با بانوان هستند، به اجرا در مي آيند، روزهايي چون روز جهاني بانوان. شيوع ويروس کرونا، موانعي را برای برگزاری برنامه های حضوری ايجاد کرده است لکن برنامه بانوان کارآفرين، رويدادهای خود را هم اکنون به صورت آنلاين تحت عناوين گوناگون به اجرا در مي آورد. طي اين مدت، برنامه هايي چون "ميزگرد کارآفرينان" ، "گردهمايي ارتباطي بانوان عضو"،رويداد "روز جهاني بانوان" و ... به اجرا در آمده است که همگي با هدف ارتباط بيشتر بانوان با يکديگر انجام شده است.

ميزگرد کارآفرينان:[ویرایش]

برنامه ای يک ماهه به ميزباني يکي از دانشجويان موفق برنامه بانوان کارآفرين-خانم غزاله سروش- که دوشنبه هر هفته در بسترهای آنلاين به اجرا در مي آمد. در اين ميزگرد، نيازهای بانوان و مشکلاتي که در زمينه راه اندازی کسب و کار، با آن دست و پنجه نرم مي کنند، شناسايي شد و در محيطي دوستانه، آموزش هايي برای رفع آن، به بانوان عضو داده شد. در کنار اين آموزش ها، بانوان عضو که در دوره های مختلف با برنامه بانوان کارآفرين آشنا شده بودند، برای ايجاد روابط شغلي جديد به يکديگر معرفي شدند.

گردهمايي بانوان عضو:[ویرایش]

برنامه بانوان کارآفرين به منظور جايگزين کردن رويدادهای حضوری، هر فصل، رويدادهايي را ب صورت آنلاين با اعضای خود برگزار مي نمايد و در اين جلسات، با بانوان عضو خود به گفت و گو مي نشيند تا نيازهای آنان را بشناسد و بتواند گامي در جهت رفع آنها بردارد.

Open House (جلسات آشنايي با برنامه بانوان کارآفرين):[ویرایش]

يکي از رويدادهای جديد اين برنامه، که به منظور شناساندن هرچه بيشتر اين برنامه به مخاطباني است که علاقه مند به حوزه های فعاليت برنامه بانوان کارآفرين هستند. هر ماه، 1 جلسه به صورت آنلاين با حضور تمامي اعضای تيم برنامه بانوان کارآفرين برگزار مي گردد که در اين جلسه، معرفي برنامه بانوان کارآفرين اتاق بازرگاني ايران و سوئيس صورت مي گيرد و به پرسش های تمامي بانوان، پاسخ داده مي شود و در صورتي که بانوان علاقه مند به حضور در جامعه بانوان کارآفرين اتاق بازرگاني ايران و سوئيس باشند، مي توانند در اين جلسه اطلاعات لازم را کسب کرده و سپس مراحل لازم برای عضويت را طي کنند.

رويداد روز جهاني بانوان:[ویرایش]

اين رويداد در روز 8 مارس با حضور 4 سخنران به منظور گراميداشت اين روز، برگزار گرديد. اين رويداد به 2 بخش "پنل سخنرانان" و "نتورکينگ" تقسيم مي شد. در پنل سخنرانان به حوزه هايي چون "نقش بانوان در طول تاريخ"، "نقش بانوان در صنعت"، "قدرت راهبری و اثرگذاری بانوان" و "نقش بانوان در علوم" پرداخته شد. سپس جلسه وارد مرحله نتورکينگ شده و تجربيات بانوان در حوزه های مختلف با يکديگر به اشتراک گذاشته شد.


ارجاعات[ویرایش]

  1. «بانوان در کسب و کار». دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۵-۳۱.
  2. «بانوان در هنر». دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۵-۳۱.
  3. «بانوان در سلامت». دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۵-۳۱.
  4. «Lead with WEP». دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۵-۳۱.
  5. «بانوان در علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات». دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۵-۳۱.
  6. «آغاز همکاری اتاق بازرگانی ایران و سوئیس با UNWOMEN». دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۵-۳۱.
  7. «پویش «با ما همراه شوید»». دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۵-۳۱.
  8. «کمپین یاری رسانی به روستای نازدشت». دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۵-۳۱.