پیش‌نویس:احسان فانیان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

احسان فانیان مسئول جلوه‌های ویژه بصری سینما و تلویزیون ایران است. از مهم‌ترین آثار احسان فانیان می‌توان به فعالیت در سریال پریا، سریال برادر و سریال یادداشت‌های یک زن خانه‌دار اشاره کرد.

احسان فانیان کار حرفه‌ای خود را از تلویزیون آغاز کرد و سال 1394 در سریال یادداشت‌های یک زن خانه‌دار به کارگردانی مسعود کرامتی به عنوان مسئول جلوه‌های ویژه بصری فعالیت داشته است. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدیش مانند سریال پریا، بیشتر نبود اما تجربه خوبی برای احسان فانیان محسوب می‌شود و همکاری با هنرمندانی همچون شقایق دهقان، امیررضا دلاوری، فلامک جنیدی و فرناز رهنما را تجربه کرد.

احسان فانیان در سال 1395 دوره‌ی پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در تولید آثار مهمی حضور داشته است. او در این سال در 2 سریال مهم تلویزیون حضور داشت و خود را به جامعه هنرمندان معرفی کرد. آثار مهم احسان فانیان در این سال، فعالیت در سریال برادر به کارگردانی جواد افشار و فعالیت در سریال پریا به عنوان مسئول جلوه‌های ویژه بصری محسوب می‌شود.

شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌های بیوگرافی احسان فانیان فعالیت در سریال پریا بوده است. احسان فانیان سال 1395 سریال پریا به عنوان مسئول جلوه‌های ویژه بصری فعالیت داشته است که توانست با مهارتش، جای خود را میان اهالی فضای تلویزیون مطرح کند. احسان فانیان توانست با فعالیت در سریال پریا تجربه حرفه‌ای موفقی برای خود رقم بزند و همکاری در کنار بازیگران بزرگ و باتجربه‌ای نظیر لادن مستوفی، امیرحسین آرمان، محمود‌ پاک‌نیت و افسانه بایگان توانست سطح کاری او را متحول کند.

احسان فانیان علاوه‌بر سریال پریا، سال 1395 در سریال برادر نیز فعالیت داشته است. احسان فانیان این‌بار با جواد افشار یعنی کارگردان سریال برادر و هنرمندانی چون حسین یاری، پوریا پورسرخ، گلاره عباسی و حسن پورشیرازی همکاری داشت.

با اینکه احسان فانیان را بیشتر بعنوان مسئول جلوه‌های ویژه بصری می‌شناسیم، اما در حرفه‌های دیگر نیز فعال بوده است. احسان فانیان علاوه‌بر مسئول جلوه‌های ویژه بصری به‌عنوان جلوه‌های ویژه بصری و صداگذاری نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. مهم‌ترین اثر احسان فانیان در حرفه‌ی جلوه‌های ویژه بصری، سریال آرام می گیریم است. مهم‌ترین اثر احسان فانیان در حرفه‌ی صداگذاری، فیلم نیما یوشیج است.

یکی از ویژگی‌های حرفه‌ای بیوگرافی احسان فانیان آن هست که در مدت زمان فعالیت خود، هم در تلویزیون و هم در سینما حضور داشته است. احسان فانیان را باید بیشتر مسئول جلوه‌های ویژه بصری تلویزیون بدانیم چرا که 80% آثار وی تلویزیونی و 20% آثارش سینمایی است. در واقع احسان فانیان از مجموع 5 اثری که در کارنامه دارد، در 4 اثر در تلویزیون با نام سریال هاتف، سریال برادر، سریال پریا و سریال یادداشت‌های یک زن خانه‌دار نام‌های و در 1 اثر در سینما با نام فیلم دخمه فعالیت داشته است.

آخرین پروژه برجسته او فعالیت به عنوان سرپرست تدوین مجموعه مهمونی ساخته ایرج طهماسب است