آبشار تنگ زندان

مختصات: ۳۱°۴۰′ شمالی ۵۰°۵۸′ شرقی / ۳۱٫۶۶۷°شمالی ۵۰٫۹۶۷°شرقی / 31.667; 50.967
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آبشار تنگ زندان
آبشار تنگ زندان (کرودیکن)
موقعیتاستان چهارمحال و بختیاری
ارتفاع کلی۱۰۰ متر

آبشار تنگ زندان(کِرودیکُن) یکی از صعب‌العبورترین آبشارهای ایران است[۱] که در منطقه حفاظت‌شده سبزکوه از توابع استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. کرودیکن شامل «کر» به معنای «مه» و «دی» به معنای «دود» است.[۲] بنابراین کِرودیکُن در زبان محلی به معنای مه دود مانند است.

موقعیت جغرافیایی[ویرایش]

آبشار تنگ زندان در فاصله ۳۰ کیلومتری شمال لردگان بین دیواره‌های سنگی بلندی قرار دارد. این آبشار، سبزکوه را از کوه هزار دره در بخش مرکزی زاگرس در جنوب غربی ایران جدا می‌کند.[۳]

دره تنگ زندان با ارتفاع ۲ هزار و ۶۰۰ متر یکی از صعب‌العبورترین و خشن‌ترین کوه‌های ایران است که بین شهرستان اردل و شهرستان لردگان قرار دارد و دارای چشم‌اندازهای جنگلی و کوهستانی است. این دره یکی از زیباترین و فنی‌ترین دره‌های کشور و برخوردار از ۴۲ کارگاه فرود و هشت مرحله پرش برای دره نوردان حرفه‌ای است. به سبب شیب زیاد و نبود راه مالرو که حتی اجازه ورود به عشایر را نمی‌دهد، شاید تنها نقطه بکر در استان چهارمحال و بختیاری باشد.[۴] دره تنگ زندان حدود ۱۰ آبشار مرتفع را در دل خود جا داده‌است که آبشارهای کردیکن از مهم‌ترین آنها هستند.[۵]

ویژگی‌ها[ویرایش]

آبشار ۱۰۰ متری تنگ زندان با هشت آبشار کوچک در شمال منطقه حفاظت شده سبزکوه قرار دارد که بزرگ‌ترین آبشار ایران به‌شمار می‌رود و در بین بومی‌های منطقه به آبشار دودی یا کرودیکن معروف است که پس از سرازیر شدن از دل صخره در نهایت به رودخانه «سبزکوه» می‌ریزد و در ادامه به رودخانه «کره بس» می‌پیوندد.[۶]

تنگ زندان بیش از ۱۰ آبشار مرتفع را در دل خود جای داده‌است. این آبشار از طریق شهر لردگان به منطقه مشایخ شهرستان اردل قابل دسترسی است و در موقعیتی صعب العبور قرار دارد که تنها کوهنوردان حرفه‌ای می‌توانند از این منطقه بازدید کنند. این منطقه یکی از مناطق صعب‌العبور ایران شمرده می‌شود و عبور از دره تنگ‌زندان نیازمند برخورداری از توان بدنی بسیار بالا، شنا در آب‌های جاری و حرفه‌ای بودن در فن دره‌نوردی است. منشأ آب آن، چشمه‌ای در ۵۰ متری پرتگاه آن است.[۷]

منابع[ویرایش]

  1. «تنگ زندان، یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران + فیلم». باشگاه خبرنگاران جوان. ۱۵ اسفند ۱۴۰۰. دریافت‌شده در ۲۴ اسفند ۱۴۰۰.
  2. https://seeiran.ir/آبشار-کرودی-کن/
  3. «امدادگران هلال احمر چهارمحال و بختیاری کوهنوردان گرفتار را نجات دادند». ایرنا. ۲۹ آذر ۱۴۰۰. دریافت‌شده در ۲۴ اسفند ۱۴۰۰.
  4. «تنگ زندان سخت‌ترین دره زاگرس مرکزی». خبرگزاری صداوسیما. ۱۴ شهریور ۱۳۹۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ مارس ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۴ اسفند ۱۴۰۰.
  5. «تنگ زندان سخت‌ترین دره زاگرس مرکزی». خبرگزاری صداوسیما. ۱۴ شهریور ۱۳۹۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ مارس ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۴ اسفند ۱۴۰۰.
  6. «تنگ زندان سخت‌ترین دره زاگرس مرکزی». خبرگزاری صداوسیما. ۱۴ شهریور ۱۳۹۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ مارس ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۴ اسفند ۱۴۰۰.
  7. اسکندری، مجید (۱۳۸۹). آبشارهای ایران. ایرانشناسی. ص. ۹۵-۹۶.