پیت د پاپ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پیت دِ پاپ
پیت دِ پاپ، وسط، در کنار استایمی برد و بابی هاچینس در فیلمی کمدی از گروه هنری دارودسته ما در سال ۱۹۳۰.
نخستین حضور۱۹۲۷
آخرین حضور۱۹۳۸
ایفاگرپال، سگ شگفت‌انگیز، پیتر لوسینی و سگ‌های دیگر
اطلاعاتِ درون‌داستانی
نام مستعارپیتی
گونهپیت بول تریر شکاری آمریکایی
جنسیتنَر
پیشهبازیگر

پیت دِ پاپ (انگلیسی: Pete the Pup؛ ‏ اصلی: ۱۹۲۴ - ژوئن ۱۹۳۰؛ پیت دوم: ۹ سپتامبر ۱۹۲۹–۲۸ ژانویهٔ ۱۹۴۶) شخصیتی در فیلم‌های کمدی دارودسته ما به سرپرستی هال روچ (که بعداً به نام «ناقلاهای شیطون کوچولو» شناخته شدند) در دهه ۱۹۳۰ بود که با نام دیگر «پیت، سگی با حلقهٔ دور چشم» یا به اختصار «پیتی» هم شناخته می‌شد. پیت اصلی (از تبار سگ «بلک جک» متعلق به تودور) یک پیت بول تریر آمریکایی شناسنامه‌دار و ثبت‌شده در «یونایتد کنل کلاب» به نام «پال، سگ شگفت‌انگیز» بود[۱][۲][۳][۴] و یک حلقهٔ طبیعی نیمه‌تمام به‌دور چشم چپ خود داشت که از رنگ مصنوعی برای تکمیل آن حلقه استفاده می‌شد. پیت دوم یک پیت بول تریر آمریکایی به نام «پیترِ لوسینی» بود.[۵] دایرهٔ دور چشم او توسط چهره‌پرداز سینمای آمریکا ماکس فاکتور اضافه شده بود.[۶]

«پال، سگ شگفت‌انگیز» نخستین بار در سال ۱۹۲۵ و زمانی که ۶ ماهه بود در فیلم هارولد لوید به دانشگاه می‌رود ظاهر شد.[۷] پال پیش‌تر در دهه ۱۹۲۰ در نقش شخصیت «تیج» در سریال باستر براون بازی می‌کرد. در این زمان بود که او حلقهٔ دور چشم خود را به دست آورد و هنگامی که در اواخر همان سال برای حضور در کمدی‌های دارودسته ما استخدام شد، هال روچ این شخصیت را حفظ کرد و یکی از شناخته شده‌ترین سگ‌های تاریخ سینما را خلق کرد.

پس از مسموم شدن پال و درگذشتش در سال ۱۹۳۰، مربی و مالک دیگری به نام ستوان هَری لوسینی از یکی از توله‌های پال برای نقشِ شخصیت پیت استفاده کرد.[۸] این سگ که «پیترِ لوسینی» نام دارد توسط «اِی. اِی. کلر» پرورش یافته‌است. پیت دوم بسیار شبیه به پیت اول و اصلی بود اما یک تصویر آینه‌ای از او بود؛ یعنی در «پیت» اصلی، دایره دور چشم راست و در «پیت» دوم (اوله اش) دایره دور چشم چپ بود.

«پال، سگ شگفت‌انگیز» در نقش «پیت» در کنار بازیگران دارودسته ما و کارگردان سینما رابرت اف. مک‌گاون

این شخصیت در کارتون‌های تلویزیونی کودکان هم تصویر شده‌است و به‌عنوان مثال در شیطون‌های کوچولو توسط پیتر کالن صداپیشگی شده‌است. در فیلم سینمایی شیطون‌های کوچولو شخصیت «پیت» را یک بولداگ آمریکایی ایفا کرده‌است[۹] و در فیلم شیطون‌های کوچولو جلوی فاجعه را گرفتند نقش این شخصیت را یک سگ دورگه بازی کرده‌است.

هال روچ تا سال ۱۹۳۸ از تعدادی سگ متفرقه برای به تصویر کشیدن شخصیت «پیت» در فیلم‌های دارودسته ما استفاده کرد.[۸] «پیترِ لوسینی» تا مدتی به کارش ادامه داد و در ۲۸ ژانویه ۱۹۴۶ در لس آنجلس، در سن ۱۶ سال و ۴ ماهگی، (دو سال پس از پایان مجموعه فیلم‌های دارودسته ما) بر اثر کهولت سن درگذشت. «پیت» را در پارک یادبود حیوانات خانگی لس آنجلس در کَلَباسِس لس آنجلس به خاک سپردند.

از دیگر فیلم‌هایی که این شخصیت در آن دیده می‌شود، جواهرات مسروقه است.

منابع[ویرایش]

  1. "Favorite well known dog, past or present - Page 1". www.pedigreedatabase.com.
  2. "Pedigree Database: PAL THE WONDER DOG". pedigree.gamedogs.cz.
  3. "THE AMERICAN PIT BULL TERRIER BEGINNINGS IN THE CINEMA". www.fiapbt.net.
  4. Pal, the Wonder Dog, and his Offspring Pete
  5. "Breed Info". Staffordshire Terrier Club of America (به انگلیسی). Retrieved 2020-02-14.
  6. Martin, Rick (2007). Circus Tricks for Your Dog: 25 Crowd-Pleasers That Will Make Your Dog a Star. Sterling Publishing Company, Inc. p. 97. ISBN 978-1-57990-816-4.
  7. Commentary by Leonard Maltin, Richard Correll, and Richard W. Bann, from The Harold Lloyd Comedy Collection Giftset, Volume 2 – disc one
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ Maltin, Leonard and Bann, Richard W. (1977, rev. 1992). The Little Rascals: The Life and Times of Our Gang, pp. 281–283. New York: Crown Publishing/Three Rivers Press. شابک ‎۰−۵۱۷−۵۸۳۲۵−۹
  9. "American Bulldog Movies". Reel Dogs (به انگلیسی). 2015-04-20. Retrieved 2019-07-14.

پیوند به بیرون[ویرایش]