پوپیا سابینا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پوپیا سابینا
اگوستا
مجسمه ای از پوپیا سابینا در سن ۳۴ سالگی
امپراتریس امپراتوری روم
تصدی۸ ژوئن ۶۲–۱۱ سپتامبر ۶۵
زاده۳۰ میلادی
پمپی
درگذشته۱۱ سپتامبر ۶۵ میلادی (۳۵ سال)
روم
آرامگاه
همسر(ان)اتو
نرون
فرزند(ان)روفریوس کریسپینوس
کلودیا آگوستا
نام کامل
پوپیا سابینا
نام سلطنت
پوپیا آگوستا سابینا
خانداندودمان ژولیو کلودین
(به واسطه ازدواج)
پدرتیتوس اولیوس
مادرپوپیا سابینا بزرگتر

پوپیا سابینا (۳۰ میلادی - ۶۵ میلادی) به نام پوپیا سابینای جوان (برای اشتباه نشدن نام او با نام مادرش) و پس از سال ۶۳ میلادی، به عنوان پوپیا آگوستا سابینا- امپراتریس روم به عنوان همسر دوم امپراتور نرون بود. او همچنین همسر امپراتور آینده یعنی اوتو بوده‌است. مورخان دوران باستان او را به عنوان زنی بسیار زیاد زیبا، فریبنده و جذاب توصیف می‌کنند که از فتنه‌ها و دسیسه چینی برای امپراتریس شدن استفاده می‌کرد.

کاخ باشکوه وی در نزدیکی پومپی که در سال ۷۹ میلادی در فوران وسوویوس دفن شده‌است، تا حد زیادی کاوش شده‌است و امروز می‌توانید از آن بازدید کنید، او در زمان سلطنت همسر آخر خود نرون قدرت زیادی بدست آورد و به حدی نفوذ بر نرون کسب کرد که توانست مادر نرون اگریپینا را به قتل برساند همچنین او توانست دو تن از سناتورها و مشاوران پرقدرت نرون به نام بوروس و سنکا را از قدرت کنار بزند و آنان را به قتل برساند، او بعد از مرگ همه رقبا خود امپراتریس اوکتاویا را هم به‌طور کامل از چشم نرون انداخت و امپراتور را تحریک کرد که اوکتاویا را بکشد و او را جانشین کند در آخر در سال ۶۲ میلادی نرون از اوکتاویا طلاق گرفت و او را کشت و سرش را به عنوان هدیه به سابینا هدیه کرد بعد سابینا به عنوان امپراتریس روم جایگزین شد، هر چند روابط سابینا و نرون بعد از سه سال احتمالاً به سردی گرایید و توسط نرون احتمالاً در هنگام یک بعث توسط وی با ضربه ای در شکم در هنگام بارداری به قتل رسید بعد از مرگ وی نرون او را به عنوان یک خدا در روم تبدیل کرد.

ازدواج با نرون و زندگی به عنوان امپراتریس[ویرایش]

پوپایا را به عنوان وادار کردن نرون به قتل مادرش آگریپینا در ۵۹ به تصویر می‌کشد تا بتواند با او ازدواج کند. اما محققان مدرن، اعتبار این داستان را زیر سؤال می‌برند زیرا نرون تا سال ۶۲ با پوپایا ازدواج نکرده‌است و اشاره به قدمت سابینا در طلاق از اتو دارد. برخی از مورخان مدرن این نظریه را تصور می‌کنند که تصمیم نرون برای کشتن آگریپینا با طرح او برای قرار دادن گایوس روبلیوس پلوتوس (خواهرزاده مادر نرون و پسر خاله خود نرون) بر تخت سلطنتی و نه به دلیل انگیزه‌های پوپایا انجام شد.

با گذشت اگریپینا، پوپایا نرون را تحت فشار قرار داد تا طلاق بگیرد و بعداً همسر اول خود کلودیا اوکتاویا را برای ازدواج با پوپایا اعدام کند. اکتاویا در ابتدا به کامپانیا اخراج شد، همزمان در همان منطقه جغرافیایی عمومی که پومپی، محل تولد پوپایا واقع شده‌است. وی سپس در جزیره پانداتریا (ونتوتن مدرن)، محل تبعید اعضای خانواده امپریالیستی که به دلیل اتهام زنا از طرف طرفداری افتادند، زندانی شد.

در طول ازدواج هشت ساله خود با کلودیا اکتاویا، نرون فرزندی به وجود نیاورد و در سال ۶۲ میلادی، پوپایا باردار شد. وقتی این اتفاق افتاد، نرون از اکتاویا طلاق گرفت، ادعا کرد که او بی ثمر است و ۱۲ روز پس از طلاق ار اوکتاویا با پوپایا ازدواج کرد. او یک دختر برای نرون به نام کلودیا آگوستا متولد شده در ۲۱ ژانویه سال ۶۳ به دنیا آورد که در چهار ماهگی درگذشت. نرون در بدو تولد کلودیا، مادر و فرزند را با عنوان آگوستا تقدیر کرد و پوپایا به عنوان امپراتریس به قدرتمندترین زن دودمان ژولیو کلودین و امپراتوری روم تبدیل شد و برترین اعتبار را کسب کرد.

به گفته کاسیوس دیو، پوپایا از داشتن حمام شیر لذت می‌برد. او روزانه آنها را به دلیل اینکه به او گفته می‌شد «در آن جادویی است که همه بیماری‌ها و درگیری‌ها را از زیبایی او دور می‌کند او از حمام کردن در شیر لذت می‌برد».

طاسی و سوئیتونیوس، پوپایا را به عنوان یک کلاهبردار جاه طلب و بی رحمانه به تصویر می‌کشند. ژوزف، مورخ یهودی، تصویر بسیار متفاوتی را ترسیم می‌کند. او پوپایا را «یک زن مذهبی» می‌نامد که نرون را ترغیب کرد تا دلسوزی خود را نسبت به یهودیان نشان دهد. با این حال، در سال ۶۴ او مقام دادستان یهودیه را برای گسیوس فلوروس، شوهر دوستش، که برای یهودیان مضر بود، تأمین کرد.

مرگ[ویرایش]

علت درگذشت پوپایا مشخص نیست. به گفته سوئیتونیوس، در حالی که او در تابستان سال ۶۵ منتظر به دنیا آمدن فرزند دوم خود بود، او با گذراندن زمان زیاد خود در مسابقات، به سختی با نرون نزاع کرد. در حالت عصبانیت، نرون او را در شکم لگد زد و باعث مرگ وی شد. از سوی دیگر تاسیت، مرگ را بعد از کوینوئنیال نرونیا (در سال ۶۵ میلادی) قرار می‌دهد و ادعا می‌کند که ضرب و شتم نرون «یک طغیان گاه به گاه» بود. تاسیتوس همچنین اشاره می‌کند که برخی نویسندگان (اکنون گمشده) ادعا کرده‌اند که نرون او را مسموم کرده‌است، هرچند تاسیتوس به آنها اعتقادی ندارد کاسیوس دیو ادعا می‌کند که نرون روی شکم او ضربه زده‌است، اما اعتراف کرد که نمی‌داند این عمدی است یا تصادفی. با این حال، مورخان مدرن، تعصبات شدید دارند، این مورخان به نام طاسی، سوئیتونیوس و کاسیوس دیو را در برابر نرون و عدم امکان دانستن وقایع خصوصی خود به خاطر بسپارید، و از این رو می‌دانند که پوپایا ممکن است به دلیل عوارض مهلک سقط جنین یا مرده زایی فوت کرده باشد.

هنگامی که پوپایا در سال ۶۵ درگذشت، نرون به عزاداری عمیق رفت. جسد پوپایا پس از مد مصری خامه ای نبود، بلکه آغشته به بدن بود. به او تشییع جنازه ای و افتخارات الهی داده شد و در "مقبره جولی"‌های هنوز ناشناخته تشییع شد. ظاهراً نرون در خاکسپاری خود ارزش یک سال تولید بخور عربستان را به آتش کشید.

پس از آن در سال ۶۷، نرو دستور داد که اسپوروس، آزادی جوانی، به طغیان رود و سپس با او ازدواج کرد. طبق گفته کاسیوس دیو، اسپور شباهت غیرعادی با سابینا داشت، و نرون حتی او را با نام همسر مرده اش صدا کرد.

منابع[ویرایش]

  • (به فرانسوی) Minaud, Gérard, Les vies de 12 femmes d’empereur romain - Devoirs, Intrigues & Voluptés , Paris, L’Harmattan, 2012, ch. 4, La vie de Poppée, femme de Néron, p. 97-120.
  • Donato, Giuseppe and Monique Seefried (1989). The Fragrant Past: Perfumes of Cleopatra and Julius Caesar. Emory University Museum of Art and Archaeology, Atlanta.

پیوند به بیرون[ویرایش]

  • پرونده‌های رسانه‌ای مربوط به Poppaea Sabina در ویکی‌انبار