پرش به محتوا

پورت کام

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پورت کام (اتصال DE-9)

کام (پورت ارتباطی)[۱][۲] نام قدیمی و همچنان رایج برای رابط پورت سریال در کامپیوترهای سازگار با آی‌بی‌ام است. این واژه به پورت‌های فیزیکی و همچنین به پورت‌های شبیه‌سازی‌شده مانند پورت‌هایی که با استفاده از بلوتوث یا آداپتورهای یواس‌بی ایجاد می‌شوند، اشاره دارد.

تاریخچه

[ویرایش]

نام پورت کام اولین بار با کامپیوتر اصلی IBM PC استفاده شد. شرکت IBM چهار پورت ارتباطی RS-232 را با نام "کام" معرفی کرد و آن‌ها را از کام۱ تا کام۴ شماره‌گذاری کرد. در BASICA و PC DOS، کاربران می‌توانستند این پورت‌ها را با نام‌های "کام۱:" تا "کام۴:" باز کنند و همه کامپیوترهای سازگار با MSDOS از همین الگو پیروی کردند.[نیازمند منبع] بیشتر کامپیوترهای سازگار با PC در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، یک یا دو پورت کام داشتند.

تا سال ۲۰۰۷، بیشتر کامپیوترها تنها یک یا هیچ پورت کام فیزیکی داشتند. امروزه، تعداد کمی از کامپیوترهای مصرفی سازگار با PC شامل پورت کام هستند،[۳] اما برخی از مادربوردها همچنان دارای یک هدر پورت کام هستند.[۴] پس از حذف پورت سریال RS-232 از بیشتر کامپیوترهای مصرفی، یک کابل آداپتور سریال USB-to-UART خارجی برای جبران این کمبود استفاده شد. یکی از تأمین‌کنندگان اصلی این چیپ‌ها اف‌تی‌دی‌آی است.[نیازمند منبع]

آدرس‌های ورودی-خروجی حافظه‌نگاشتی

[ویرایش]

پورت‌های کام از طریق یک مدار مجتمع مانند 16550 UART واسط‌گیری می‌شوند. این مدار مجتمع شامل هفت ثبات داخلی ۸-بیتی است که اطلاعات و داده‌های پیکربندی از جمله داده‌هایی که باید ارسال شوند یا دریافت شده‌اند، به صورت باد، پیکربندی وقفه‌ها و موارد دیگر را در خود نگه می‌دارند. در مورد کام۱، این ثبات‌ها با نوشتن یا خواندن از آدرس‌های I/O از ۰x3F8 تا ۰x3FF قابل دسترسی هستند.

اگر پردازنده مثلاً بخواهد اطلاعاتی را از طریق کام۱ ارسال کند، باید در پورت I/O به آدرس ۰x3F8 بنویسد، زیرا این پورت I/O به ثبات مدار مجتمع UART متصل است که اطلاعات ارسالی را نگه می‌دارد.

پورت‌های کام در کامپیوترهای سازگار با PC معمولاً به صورت زیر تعریف می‌شوند:[نیازمند منبع]:

  • کام۱: I/O port 0x3F8، IRQ ۴
  • کام۲: پورت I/O 0x2F8، IRQ ۳
  • کام۳: پورت I/O 0x3E8، IRQ ۴
  • کام۴: پورت I/O 0x2E8، IRQ ۳

پیاده‌سازی‌ها

[ویرایش]

منابع

[ویرایش]
  1. "Configuring a communication port". IBM Lotus Domino and Notes Information Center. August ۱۴, ۲۰۰۸. Archived from the original on 17 September 2013.
  2. Stephen Byron Cooper. "What Is a Com1 Port?". Retrieved 2021-09-30.
  3. "Serial port". Retrieved 2020-09-14.
  4. "Motherboard Port Guide: Solving Your Connector Mystery". Retrieved 2020-09-14.