پنج کیلومتر تا بهشت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پنج کیلومتر تا بهشت
ژانرکمدی
نویسندهعلیرضا افخمی
سجاد ابوالحسنی
کارگردانعلیرضا افخمی
بازیگرانداریوش فرهنگ
مهدی سلوکی
شبنم قلی خانی
نفیسه روشن
پریناز ایزدیار
پردیس افکاری
شهرام قائدی
رضا توکلی
شهنام شهابی
الناز حبیبی
سولماز غنی
سپیده ذاکری
سازنده موسیقی متنآریا عظیمی‌نژاد
کشور سازنده ایران
زبان اصلیزبان فارسی
شمار قسمت‌ها۲۴ قسمت
تولید
تهیه‌کنندهداوود هاشمی
فیلم‌برداریحسنعلی اسدی
تدوین‌گرافسانه افخمی
مدت۳۵ دقیقه
پخش
شبکهٔ اصلیشبکه سوم سیما
نخستین نمایش۱۳۹۰

پنج کیلومتر تا بهشت سریالی است که در ماه رمضان سال ۱۳۹۰ از شبکه سوم سیما پخش شد.

بازیگران[ویرایش]

داستان[ویرایش]

امیرحسین ، مدیر یک شرکت پخش دارویی است که متعلق به همایون فرزین است. امیرحسین از کودکی در خانه همایون فرزین بزرگ شده‌است و عاشق آیدا دختر فرزین است. پسر فرزین که از امیرحسین کینه به دل دارد و رابطه‌اش با پدرش خوب نیست و به کمک دوستانش از شرکت پدرش دزدی می‌کند که در حین آن امیرحسین سر می‌رسد و با ضربه دزدان به کما می‌رود و سعی می‌کنند جسد او را در مکانی دور از بین ببرند. شواهد و مدارک دزدی علیه امیرحسین گواهی می‌دهد. اما روح او که اکنون از جسمش جدا شده با حضور در رویاهای آیدا، دختر فرزین و معشوقه خودش سعی می‌کند آنان را مطلع سازد که در گندمزاری در ۵ کیلومتری بهشت زهرا در حال مرگ است، نهایتاً امیرحسین با کمک روح دختری به نام مینا که در حال زندگی نباتی است، آیدا را از محل جسدش باخبر می‌سازد و با انتقال به بیمارستان نجات می‌یابد. در این میان همایون فرزین پدر آیدا نیز بر اثر سکته قلبی می‌میرد و روحش آیدا و همسرش را به امیرحسین می‌سپارد. امیرحسین هم پس از آن که بهبود می‌یابد نزد والدین مینا رفته و با دادن نشانی‌هایی از او آنان را قانع می‌کند که اعضای بدن دخترشان را که خودکشی کرده‌است، اهدا کنند.مینا نیز که شاد است به خواب امیرحسین آمده و از او تشکر می‌کند.

شکایت از سریال[ویرایش]

پس از پخش این سریال، کودکی تصمیم گرفت تبدیل به یک روح شود و به مکان‌های مورد علاقه‌اش سر بزند. این کودک به میله بارفیکس خانگی یک روسری را قلاب کرد و سرش را داخل آن قرار داد و ناگهان حلق آویز شد. چند ثانیه بعد هم روی زمین افتاد و از هوش رفت و در نهایت دچار مرگ مغزی شد. اعضای این کودک اهداء شدند و پدر کودک از این سریال شکایت کرد که در حال بررسی این موضوع هستند. در حال حاضر مدیر شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی، کارگردان و تهیه‌کننده این سریال از متهمان پرونده هستند که پرونده آنان به اتهام «تسبیب در قتل شبه عمد به نحو مشارکت» تحت بررسی است. بازپرس پرونده گفته بود علت اصلی پیگیری قانونی این بوده که در تیتراژ سریال از هشدار «تماشا برای افراد زیر ۱۵ سال توصیه نمی‌شود» استفاده نشده‌است.[۱][۲][۳][۴]

منابع[ویرایش]

  • «عوامل تولید - پنج کیلومتر تا بهشت». پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه سه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۶ آگوست ۲۰۱۱.
  • «علیرضا افخمی با «پنج کیلومتر تا بهشت» به تلویزیون می‌آید». خبر آنلاین. دریافت‌شده در ۲۶ آگوست ۲۰۱۱.
  • «"پنج کیلومتر تا بهشت" برای پخش در ایام ماه رمضان آماده می‌شود». فیلم نیوز. دریافت‌شده در ۲۶ آگوست ۲۰۱۱.[پیوند مرده]