پناهندگی در روسیه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

قانون فدراسیون روسیه در مورد پناهندگان تعیین می‌کند چه کسی پناهجو است و به چه منظوری صلاحیت دستیابی به پناهندگی در این کشور را دارد.[۱] این قانون پناهجو را اینگونه تعریف می‌کند: «فردی که خارج از کشور، ملیت یا اقامتگاه عادی خود است و به دلایل نژادی، مذهبی، ملیتی، عضویت در یک گروه خاص اجتماعی یا عقیده سیاسی جانش در کشور متبوعش در خطر است و ممکن است به دلایل ذکر شده تحت تعقیب، آزار و اذیت قرار گیرد و قادر نیست یا نمی‌خواهد به مبدا بازگردد.»

این شرایط شامل جنایتکاران، متخلفین مالی و افراد تحت پیگرد پلیس اینترپل نمی‌شود و در اغلب این افراد تحت معاهده استرداد مجرمین بازداشت و به کشور متبوع خود بازگردانده می‌شوند.

بر اساس اصلاحیه قانون اساسی روسیه (۲۰۲۰)، ازدواج همجنس‌گرایان در فدراسیون روسیه ممنوع است و این قانون می‌تواند بر پرونده پناهجویان همجنس‌گرا تأثیرگذار باشد.

پس از ثبت درخواست پناهندگی، سرویس مهاجرت روسیه پس از بررسی شواهد و مستندات، صلاحیت پناهجو را برای پناهندگی تشخیص خواهد داد.

قانون پناهندگان سال ۱۹۹۷، در سال‌های ۱۹۹۸و ۲۰۰۰ اصلاح اندکی اصلاح شد، و نمایانگر قانون فعلی فدراسیون روسیه در مورد پناهندگان است.[۱]

میزان پذیرش پناهجویان در روسیه بسیار پایین است[۲] که از همین تعداد کم سهم قابل توجهی از پذیرش به آوارگان جنگ اوکراین اختصاص می‌یابد.

در صورت پذیرش درخواست پناهندگی، پناهجو از امکاناتی نظیر درمان، حق آموزش و مجوز کار بهره‌مند می‌شود، همچنین کمک هزینه‌ای به مبلغ یکصد روبل در روز به افراد ناتوان پرداخت می‌شود.[۳]

سازمان‌هایی که نماینده قانونی برای پناهندگان ارائه می‌دهند[ویرایش]

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) و کمیته کمک‌های مدنی (CCA) که مشاوره حقوقی را برای پناهندگان و مهاجران اجباری ارائه می‌دهند، میان پناهندگان و مقامات میانجیگری می‌کنند، از پناهندگان در دادگاه دفاع می‌کنند و از حقوق پناهندگان در امور مسکن و کار دفاع می‌کنند. . در رابطه با این وظایف، هر دو سازمان با کلیه ساختارهایی که با مشکلات پناهندگی روبرو هستند، تماس مداوم دارند: سرویس مهاجرت فدرال، خدمات مهاجرت منطقه ای و کمیسیون پناهندگان در دوما ایالتی.[۴]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Russian Federation Law No. 95 F-3 "On Refugees," February 19, 1993, as amended (Law on Refugees), available in Russian at http://black.inforis.nnov.su بایگانی‌شده در ۲۴ آوریل ۲۰۰۳ توسط Wayback Machine (last accessed Sept. 16, 2002)
  2. "Россия почти перестала принимать беженцев | Eurasianet". russian.eurasianet.org (به انگلیسی). Retrieved 2020-07-25.
  3. «Помощь и льготы беженцам из Украины в России в 2020 году». visasam.ru. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۲۵.
  4. These are solutions deemed by conversations with unnamed UNHCR officials

پیوند به بیرون[ویرایش]