پرش به محتوا

پاین فون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

PinePhone یک تلفن هوشمند است که توسط شرکت سازنده کامپیوتر Pine64 مستقر در هنگ کنگ توسعه داده شده است، با هدف اینکه کاربر کنترل کامل بر روی دستگاه داشته باشد. برای اطمینان از این موضوع، اقداماتی انجام شده است که شامل اجرای سیستم‌عامل‌های مبتنی بر لینوکس در طراحی موبایل، استفاده از پیچ‌ها برای تجمیع دستگاه و ساده‌سازی ازمونگری برای تعمیر و ارتقا می‌شود[۱]. LTE، GPS، Wi-Fi، Bluetooth و هر دو دوربین قابلیت خاموش شدن فیزیکی را دارند. PinePhone با سیستم‌عامل Manjaro Linux و رابط گرافیکی Plasma Mobile عرضه می‌شود، هرچند که توزیع‌های دیگر نیز توسط کاربران نصب می‌شوند.

تاریخچه[ویرایش]

شرکت Pine64 نسخه‌های محدودی از PinePhone را به فروش می‌رساند که به توسعه‌دهندگان و پذیرندگان اولیه بازاریابی می‌شود. این تلفن به سراسر جهان با محدودیت‌های جغرافیایی کمی ارسال می‌شود.[۲] نسخه "Braveheart" که در ژانویه ۲۰۲۰ عرضه شد، اولین نسخه عمومی این تلفن بود که فقط دارای یک نرم‌افزار آزمایشی بود تا کاربر بتواند تلفن خود را پیش از نصب سیستم‌عامل دلخواه خود آزمایش کند.[۳]

در سال ۲۰۱۹، Pine64 با پروژه‌های موجود و معتبر لینوکس بر روی تلفن‌ها همکاری کرد تا یک کمپین "نسخه جامعه" راه‌اندازی کند و توسعه نرم‌افزار برای این دستگاه را تشویق کند. از طریق این همکاری، Pine64 برای هر واحد فروخته شده، ۱۰ دلار به مدیران پروژه اهدا می‌کرد. نسخه‌های جامعه PinePhone دارای برندینگ روی پوشش پشتی و با جعبه‌ای سفارشی طراحی شده توسط هنرمندان مشارکت‌کننده ارسال می‌شدند. نسخه "Mobian" در فوریه ۲۰۲۱، آخرین نسخه ارائه شده بود.[۴]

نوار داکینگ PinePhone اولاً، PinePhone فقط در یک پیکربندی سخت‌افزاری در دسترس بود. بسته "تبدیلی" به نام نسخه جامعه postmarketOS معرفی شد که دارای حافظه RAM افزوده، فضای ذخیره‌سازی اضافی eMMC و یک داک USB-C به نام "نوار داکینگ" بود. نوار داکینگ قابلیت تامین برق به تلفن از طریق پورت USB-C (3A 5V)، ارسال ویدیو دیجیتال از طریق HDMI، و دارای اتصال اترنت ۱۰/۱۰۰ Mbps و دو پورت USB 2.0 (برای مثال، ذخیره‌سازی خارجی، موس و کیبورد) را دارد.[۵]

در فوریه ۲۰۲۱، Pine64 اعلام کرد که پایان دستگاه‌های نسخه جامعه را اعلام می‌کند،[11] و اینکه سیستم‌عامل پیش‌فرض برای PinePhone آماده تولید Manjaro با استفاده از محیط گرافیکی KDE Plasma Mobile خواهد بود.[12] سپس شرکت چند هفته بعد نسخه Beta Edition را معرفی کرد.[13] سخت‌افزار و قیمت نسخه Beta Edition تأیید شد که همانند سه دور اول تولید نسخه جامعه است، و "Beta" به نرم‌افزار اشاره دارد. Pine64 در ۲۴ مارس ۲۰۲۱ پیش‌فروش‌ها را آغاز کرد و دستگاه‌های نسخه Beta Edition را در اواخر آوریل ارسال کرد.

در اکتبر ۲۰۲۱، Pine64 اعلام کرد که PinePhone Pro را معرفی می‌کند.[14] در ژانویه ۲۰۲۲، Pine64 شروع به پذیرش سفارشات پیش‌فروش PinePhone Pro برای تحویل در فوریه ۲۰۲۲ کرد. PinePhone اغلب با دیگر گوشی‌هایی که با توزیع‌های غیر اندرویدی لینوکس ارسال می‌شوند، مقایسه می‌شود، به ویژه Librem 5 که در همان زمان عرضه شد، و گوشی WiFi-VoIP Necuno که از مودم سلولار استفاده نمی‌کند.

Pine64 پنج سال تولید را قدیمی می‌کند. عمر تولید طولانی و به اشتراک گذاشتن پلتفرم مشترک A64 با تبلت PineTab و بردهای Pine A64، برای تشویق آزمایشگران به ایجاد ماژول‌ها و پروژه‌های DIY بر اساس PinePhone طراحی شده است.

سخت‌افزار[ویرایش]

میزبان اصلی؛ کاتوف سوئیچ‌های DIP مرکزی سمت راست، سیاه و سفید

سوئیچ‌های DIP روی PinePhone PinePhone اصلی از پردازنده Allwinner A64 استفاده می‌کند که شامل چهار هسته Cortex-A53 با سرعت 1.152 گیگاهرتز و یک GPU Mali-400 MP2 است. قاب و پوشش مورد استفاده از پلاستیک ساخته شده است. دوربین عقب با رزولوشن 5 مگاپیکسل و دوربین جلو با رزولوشن 2 مگاپیکسل دارد، و یک پورت USB-C با USB 2.0 که پشتیبانی از حالت DisplayPort alt دارد. باتری 3000mAh از شارژ سریع 15 وات پشتیبانی می‌کند و به راحتی بدون نیاز به ابزار قابل تعویض است. از همان فرم فاکتور استفاده می‌کند که باتری Galaxy J7 برای یافتن باتری‌های جایگزین آسان‌تر باشد. توزیع‌های لینوکس، DRAM LPDDR3 را با نرخ‌های ساعتی مختلف بین 552 تا 624 مگاهرتز پیکربندی می‌کنند.

مانند Librem 5، PinePhone از چیپ‌های جداگانه بیس‌بند سلولار و Wi-Fi/Bluetooth استفاده می‌کند. همراه با سوئیچ‌های کشنده سخت‌افزاری، این منجر به بردهای مدار چاپی (PCB) بزرگتر و کارایی کمتر انرژی نسبت به گوشی‌های اندرویدی تولید انبوه با یک System on a Chip یکپارچه مانند Snapdragon، Helio یا Exynos می‌شود. PinePhone با ضخامت 9.2 میلیمتر نسبت به Librem 5 که 15.5 میلیمتر ضخیم است، نازک‌تر است، زیرا PinePhone چیپ‌های ارتباطی بی‌سیم خود را به PCB جوش داده است در حالی که Librem 5 بیس‌بند سلولار و Wi-Fi/Bluetooth را بر روی دو کارت M.2 قابل جابجایی قرار می‌دهد.

Pine64 دومین سازنده گوشی (پس از OpenMoko) است که امکان بوت از کارت microSD را ارائه می‌دهد که به کاربران اجازه می‌دهد تا یک یا چند سیستم عامل را قبل از نصب در حافظه داخلی امتحان کنند.

یک ویژگی منحصر به فرد دیگر PinePhone، اتصال کانکتور I2C زیر پوشش پشتیبان است که برای اضافه کردن ماژول‌ها به گوشی استفاده می‌شود. در سال‌های 2019 و 2020، Pine64 اعلام کرد که در حال توسعه چهار ماژول هستند: صفحه کلید فیزیکی الهام گرفته از سری Psion Series 5، باتری 5000mAh، شارژ بی‌سیم و سنسور اثر انگشت.

PinePhone شش سوئیچ DIP زیر پوشش پشتیبان دارد، پنجمین تایم‌ها مختلف سلولار مودم، ماژول Wi-Fi/Bluetooth، میکروفن، دوربین عقب و دوربین جلو را به صورت جداگانه خاموش می‌کند. سومین DIP switch خروجی 3.5 میلی متری هدفون را به یک پورت سریال UART تبدیل می‌کند، که اولین باری است که این نوع سوئیچ در یک گوشی همراه درج شده است.

نرم‌افزار[ویرایش]

استفاده از APT برای انجام به‌روزرسانی، در توزیع لینوکس Mobian، با نوار بالایی به رنگ قرمز برای هشدار دادن از استفاده از اختیارات روت.

هدف PinePhone این است که درایورها و بوت‌لودر خود را به‌طور کامل منبع باز داشته باشد. با این حال، به دلیل کمبود اجزای منبع باز برای اتصالات سلولار و بی‌سیم، فریمور وای-فای/بلوتوث Realtek RTL8723CS، و همچنین فریمور اختیاری فوکوس اتوماتیک برای دوربین عقب OmniVision OV5640، هنوز به عنوان نرم‌افزار مخصوصیت‌دار باقی‌مانده‌اند[۶]. به منظور کاهش تهدیدات ممکن به حریم خصوصی، این اجزا فقط از طریق پروتکل‌های سریالی مانند USB 2.0، I2S و SDIO با بقیه سیستم ارتباط برقرار می‌کنند، که اجازه دسترسی مستقیم به حافظه (DMA) را نمی‌دهند. استفاده از این پروتکل‌ها همچنین امکان قطع فیزیکی آن‌ها از طریق سوئیچ‌های خاموش را فراهم می‌کند.

در اواخر سال 2020، Pine64 یک انگیزه به نام Nutcracker Challenge آغاز کرد، به منظور تشویق به توسعه شبکه‌های بی‌سیم منبع باز بر روی برد BL602 وای-فای و بلوتوث.[26] برخی از توزیع‌ها پشتیبانی از استفاده از آداپتورهای Wi-Fi USB دارند که از فریمور بی‌سیم منبع باز استفاده می‌کنند.[27] فریمور مودم برد LTE Quectel EG25-G بر اساس یک فضای کاربری اندرویدی مخصوصیت‌دار است، با این حال یک نسخه غیررسمی و بیشتر منبع باز وجود دارد که بیشتر اجزای مخصوصیت‌دار را جایگزین می‌کند، به جز فریمور بیس‌بند و هسته TrustZone که توسط Qualcomm امضا شده است.

سیستم های عامل[ویرایش]

PinePhone به طور کامل به سیستم عامل های منبع باز توسعه یافته توسط جوامع خارجی متکی است، و تنها چشمک زدن بر روی تلفن توسط Pine64 به طور مستقیم انجام می شود.[29] از آنجایی که این پروژه‌های سیستم‌عامل اجتماعی در توسعه PinePhone دخیل بودند، از آگوست 2021 به 19 توزیع لینوکس و هفت رابط کاربری گرافیکی منتقل شده است، [30] مانند Ubuntu Touch by UBports، postmarketOS، Mobian (Debian ARM) ، LuneOS، Nemo Mobile و Maemo Leste.

یک پروژه انتقال غیر رسمی، GloDroid، اندروید 11 را به PinePhone پورت کرده است.

دریافت نقد و بررسی[ویرایش]

در اوت 2020، AndroidPolice نسخه اول از مدل Community را مورد بررسی قرار داد و عنوان "PinePhone مبتنی بر Linux، جالب‌ترین گوشی هوشمندی است که در سال‌های گذشته آزمایش کرده‌ام" را به آن داد. این بررسی بر تعداد توزیع‌های مختلف موجود و ایده ارائه وسایل برای جوامع برای توسعه سیستم‌عامل خود تأکید داشت.[43]

در ژانویه 2020، ZDNet سخنرانی کرد که سخت‌افزار PinePhone "امیدوارکننده" است و به سوئیچ‌های سخت‌افزاری آن اشاره کرد.[44]

در دسامبر 2019، Martins D. Okoi از FossMint گفت که نسخه اول PinePhone برای کاربران آشنا با لینوکس مناسب است که دوست دارند نسخه‌های آزمایشی سیستم‌عامل را تست کنند، اما نسخه برای کاربران عمومی در مارس 2020 در دسترس خواهد بود.[45]

در نوامبر 2019، Phillip Prado از Android Authority گفت که PinePhone پتانسیل دارد "تخیل ما را درباره اینکه محاسبات موبایل چگونه می‌تواند باشد، گسترش دهد"، اما انتظار نداشت که این گوشی بتواند گوشی Android همه‌کس را جایگزین کند.[46] Ars Technica نیز در مورد پورت‌های خارجی غیرمعمول این گوشی، شامل I2C، GPIO و سریال، نوشت.[3]


منابع[ویرایش]

  1. T., Raffaele (2 September 2019). "Librem 5 vs. PinePhone: comparison of two Linux smartphones". TuxPhones.
  2. Erecinski, Lukasz (August 19, 2019). "Its time to start giving back". Archived from the original on January 21, 2021.
  3. "November Update: Brave Heart, Pinebook Pro reception and more". Pine64. 5 November 2019. Retrieved 24 July 2021.
  4. Lukasz, Erecinski (January 15, 2021). "January Update: Happy New Gear!". pine64. Archived from the original on January 16, 2021.
  5. Erecinski, Lukasz (July 15, 2020). "July Update: biggest update in months!". Archived from the original on January 21, 2021.
  6. "September Update: The PinePhone is real & shipping soon". PINE64. Retrieved 2020-01-15.