پاپ (فیلم ۱۳۹۲)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پاپ
کارگرداناحسان عبدی‌پور
تهیه‌کنندهادریس عبدی‌پور
نویسندهاحسان عبدی پور
بازیگرانغلامرضا فرج زاده، توماج پور مراد، حدیث چهره پرداز، مرضیه بردک نیا، لیلا دمان
موسیقیمسعود سخاوت‌دوست
فیلم‌بردارمحمد آلاپوش
تدوین‌گرنازنین مفخم
تاریخ‌های انتشار
۸ تیر ۱۳۹۲
مدت زمان
۹۳ دقیقه
کشورایران
زبانفارسی
فروش گیشه۴ میلیارد تومان

پاپ (با نام سابق سیاه و سفید) فیلمی اجتماعی و سه اپیزودی، ساخت ایران به کارگردانی احسان عبدی‌پور محصول سال ۱۳۹۲ است. این فیلم دربارهٔ جوانان، مهاجرت و اوضاع اجتماعی امروزی ایران است. این فیلم نتوانست در جشنواره فجر سال ۱۳۹۲ حضور پیدا کند. پاپ با هزینه شخصی ساخته شده‌است.

پاپ دومین اثر احسان عبدی‌پور می‌باشد. موسیقی فیلم پاپ از نوع جاز است. نام اپیزودهای این فیلم، مکزیک، ایتالیا و انگلیس می‌باشد. احسان عبدی پور در این فیلم به روابط فراوطنی پرداخته‌است. فیلم پاپ در بوشهر تصویربرداری شده‌است.

خلاصه داستان[ویرایش]

یکی از قصه‌های فیلم این است که وقتی پاپ در واتیکان انتخاب می‌شود اگر از نیجریه باشد و سیاه باشد یک اتفاق خاصی در فیلم ما می‌افتاد. این فیلم روایت گوشه‌ای از زندگی سیاهانی که سالیان پیش اجباراً از وطن خود روی به مهاجرت آوردند، آنان برای فرار از فقر و حقارت، بیماری و مرگ، بیچارگی و درماندگی کوچ کرده‌اند تا برده و سرخورده نباشند و حقوقشان همسو با سفیدان باشد. داستان فیلم حول محور اعضای یک خانواده و مشکلات آنها می‌چرخد.

اکران[ویرایش]

  • گروه هنر و تجربه: این فیلم از ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ در گروه «هنر و تجربه» اکران شد. علاوه بر تهران، این اکران در سایر شهرستان‌ها از جمله مشهد، اصفهان، شیراز، بابل، کرمان، رشت و تبریز ادامه داشت.[۱]
  • اکران مردمی: این فیلم در شهرهایی که اکران سینمایی گروه هنر و تجربه را نداشتند، چندین نمایش مردمی داشت. بندرعباس، کیش، آبادان و اهواز از جمله این شهرها بود.[۲]
  • اکران بین‌المللی: این فیلم در جشنواره‌های مختلف از جمله سائوپائولو، لندن، ایرلند و دوبی به نمایش درآمد.[۳]

بازتاب‌ها[ویرایش]

  • نقد در رادیو فرهنگ: فروردین ۹۷ این فیلم در برنامه «جادوی صحنه» با حضور کارگردان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.[۴]

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

  1. ««پاپ» در گروه هنر و تجربه به روی پرده می‌رود». خبرگزاری ایرنا. دریافت‌شده در ۲۰ مرداد ۱۴۰۲.
  2. «ناگفته‌ها از یک "پاپ" به سبک سینما». خبرگزاری ایسنا. دریافت‌شده در ۲۵ خرداد۱۴۰۲. تاریخ وارد شده در |بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  3. «ناگفته‌ها از یک "پاپ" به سبک سینما». خبرگزاری ایسنا. دریافت‌شده در ۲۵ خرداد۱۴۰۲. تاریخ وارد شده در |بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  4. «نقد و بررسی فیلم سینمایی پاپ». رادیو فرهنگ. دریافت‌شده در ۲۰ مرداد ۱۴۰۲.