ویکی‌پدیا:ویکی دوستدار یادمان‌ها ۲۰۲۳ ایران/شرایط داوری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

شرایط داوری (ویرایش)

هیئت داوری محلی عکس‌های مسابقه‌ی امسال را بر مبنای سه خاصیت ارزیابی خواهند کرد:

  • تکنیک عکاسی - کیفیت و تکنیک عکاسی به‌کار رفته در عکس‌ها یکی از مبناهای داوری است. ژرفانمایی (پرسپکتیو) صحیح به طوری که یادمان به درستی نشان داده شود، درجه‌ی وضوح عکس، و سایر تکنیک‌های عکاسی مورد توجه داوران خواهند بود. به عنوان یک اصل کلی، در اکثر موارد از اصول تکنیکی نگاره‌های برگزیده پیروی می‌کنند. برای دیدن لیست کامل اصول تکنیکی این عکس‌ها اینجا را بخوانید.
  • کاربرد در ویکی‌پدیا - یکی از هدف‌های اصلی برگزاری مسابقه‌ی ویکی دوست‌دار یادمان‌ها جمع‌آوری و ثبت یادمان‌های ملی ایران در دانش‌نامه‌ی ویکی‌پدیاست. به همین جهت، عکس‌ها از لحاظ کاربرد آن‌ها در دانش‌نامه‌ی ویکی‌پدیا ارزیابی می‌شوند. (نمای یادمان نباید غیرواقعی جلوه داده شود، جزئیاتی که توجه را از یادمان سلب می‌کنند نباید در عکس‌ها باشند، و غیره.)
  • اصالت - هزاران هزار عکس از برخی از یادمان‌های ایران در وب‌سایت‌های مختلف وجود دارند. هیئت داوری به دنبال عکس‌هایی هستند که نگاهی تازه به یادمان مورد نظر داشته باشند. نگاه تازه می‌تواند عکسی از یادمان در فصلی متفاوت از سال، در زمانی از روز با نور متفاوت، زاویه‌ای خاص از یادمان، و غیره باشد.


هیئت داوری محلی (ویرایش)

علی پارسا

علی پارسا بیشتر مناطق ایران را گشته و از دوستداران طبیعت و فرهنگ ایران است. او دانش‌آموخته علم کامپیوتر است و از دوران دانشجویی به کوهنوردی و کویرنوردی در ایران پرداخته‌است. او از نخستین کسانی است که به منطقه ریگ جن در کویر مرکزی ایران رفته‌اند. در سال‌های اخیر توجه او به دریانوردی با قایق‌های بادبانی بوده‌است و دریاها و اقیانوس‌های جهان را پیموده‌است. حاصل توجه او به دریانوردی سنتی خلیج فارس کتابی است به نام بادبان‌های جنوب که در آن به سنت دریانوردی بادبانی در خلیج فارس و اقیانوس هند پرداخته‌است. علی پارسا از کاربران فعال ویکی‌پدیای فارسی بوده‌است و بیش از ۱۸۰۰۰ ویرایش دارد.

عکس برنده اخلاقی در مسابقات جهانی عکاسی ویکی‌پدیا دوستدار یادمان‌ها

علیرضا اخلاقی یک دندانپزشک و مدرس عکاسی نجومی که در اوقات فراغت عکاسی می‌کند. و در سابقه او کسب رتبه اول مسابقه عکاسی نجومی ماراتن مسیه ۹۵ و رتبه اول مسابقه عکاسی ویکی‌پدیا:ویکی دوستدار یادمان‌ها ۲۰۱۸ ایران دیده می‌شود.

روزبه روزبهانی متولد ۱۹۸۱ دانش‌آموخته گرافیک با سابقه برگزاری بیش از ۳۰ نمایشگاه انفرادی و گروهی در ایران و خارج از آن

مرتضا نیک‌نهاد متولد ۱۹۸۴ عکاس و فیلمساز با سابقه برگزاری بیش از ۳۰ نمایشگاه انفرادی و گروهی در ایران و خارج از آن، برنده جایزه‌ی عکس بنیاد هنری شارجه، بنیاد ولکام لندن و..

امین نوبهار، عکاس و سفرنامه‌نویسی است که بیشتر در حوزه تاریخ محلی و مستندنگاری یادمان‌های جنوب ایران متمرکز است. عکس‌های او در نمایشگاه‌هایی از ایران، انگلستان و ایتالیا به نمایش درآمده است. همچنین پروژه‌ی عکاسی «خانه‌های صحرایی» او در ایتالیا منتشر شده است.