ویکی‌پدیا:ویکی دوستدار یادمان‌ها ۲۰۱۵ ایران/نتایج

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نوبت به اعلام ده عکس برتر اولین مسابقه‌ی ویکی دوست‌دار یادمان‌های ایران رسیده. در طول مدت مسابقه، ۲۷۳ شرکت‌کننده ۳۰۶۴ عکس از یادمان‌های ایران را برای شرکت در مسابقه به ویکی‌انبار ارسال کردند. از بین این عکس‌ها ده عکس به عنوان برنده‌های مسابقه در سطح ایران انتخاب شده‌اند و به مرحله‌ی بعد که رقابت جهانی است راه یافته‌اند.

حجم استقبال از دور اول مسابقه نشانه‌ی علاقمندی شرکت‌کنندگان به حفظ و پاسداشت یادمان‌های ملی است و امید ماست که این تصاویر ماندگار با غنی کردن دانش‌نامه‌ی ویکی‌پدیا به جاودانگی این بناها در فضای حقیقی و مجازی کمک کنند. نگاه تیزبین و نوگرای شرکت‌کنندگان تعداد زیادی تصاویر زیبا و گیرا از ایران عرضه کرده که حتا برای مخاطبان آشنا با این بناها هم جالب و نو است.

برای ما برگزارکنندگان دور اول این مسابقه حجم عکس‌های ارسالی و زیبایی و خلاقیت موجود در آن‌ها بسیار دلگرم‌کننده و امیدبخش بود. از تمام کسانی که آثارشان را برای مسابقه ارسال کردند سپاس‌گزاریم و هنر و همتشان را می‌ستاییم و امیدواریم که همه‌ی عزیزان همکاری خودشون رو با ویکی‌انبار و ویکی‌پدیای فارسی تا سال بعد که دوباره با مسابقه‌ی بعدی برمی‌گردیم حفظ کنند، که تنها با کمک و همکاری همه‌ی شما عزیزان دانشنامه‌ی ویکی‌پدیا کامل‌تر خواهد شد.

در همین‌جا از هیئت داوران که زحمات زیادی کشیدند تا عکس‌ها با دقت و بر طبق برنامه‌ی زمانی مشخص مرور بشوند و از کاربر فلورانس برای همه‌زحماتی که در این مدت کشیدند سپاس‌گزاریم.

و حالا:

ده عکس برنده[ویرایش]

برای دیدن تصاویر در اندازهٔ بزرگ‌تر بر روی آنها کلیک کنید.

رتبه عکس نام پدیدآور
اول
قره‌کلیسا، آذربایجان غربی
محمدرضا دومیری گنجی
دوم
مسجد شاه، اصفهان
محمدرضا دومیری گنجی
سوم
آرامگاه کوروش، فارس
محمدرضا دومیری گنجی
چهارم
برج آزادی، تهران
محمدرضا دومیری گنجی
چهارم
مسجد وکیل، شیراز
محمدرضا دومیری گنجی
ششم
چهل ستون، اصفهان
محمدرضا دومیری گنجی
هفتم
کاروانسرای قدیمی میاندشت، سمنان
شهزاد اسماعیلی
هفتم
مسجد شیخ لطف‌الله، اصفهان
Mehdiarch80
نهم
حمام وکیل، شیراز
FAEZE
دهم
مسجد نصیرالملک، شیراز
Ayyoubsabawiki

برای دیدن ده عکس برنده‌ی ایران و ده عکس برنده‌ی سایر کشورها، لطفاً به صفحه‌ی برندگان در سطح محلی مراجعه کنید.

نحوه‌ی داوری[ویرایش]

هیئت داوری محلی متشکل از ۶ داور و یک هماهنگ‌کننده بدون حق رأی بود که در طول مدت ۱۳ روز ده عکس برتر را انتخاب کردند.

داوران ۳۰۶۴ عکس را در مدت ۱۳ روز، طی سه مرحله، و توسط یک ابزار داوری ارزیابی کردند.

در مرحله‌ی اول هر داور به طور مستقل تمامی عکس‌ها را بررسی کرد و با دو گزینه‌ی قبول یا رد، عکس‌هایی را که از نقطه‌نظر داور باید به مرحله‌ی دوم راه پیدا می‌کردند انتخاب کرد. در انتهای دور اول، هماهنگ‌کننده‌ی کار داوری همه‌ی انتخاب‌های داوران را جمع‌آوری کرد و از بین آن‌ها انتخاب‌هایی که حداقل یک رأی در هر یک از سه گروه داوری و در مجموع ۴ رأی از ۶ رأی داوران را به خود اختصاص داده بودند به دور دوم فرستاد.

به این ترتیب دور دوم با ۱۳۶ عکس آغاز شد. در دور دوم هر داور مستقلاً همه‌ی ۱۳۶ عکس را بررسی کرد و از بین آن‌ها ۱۰ عکس برتر خود را با ذکر دلیل در هرکجا که داور نیاز به توضیح بیشتر می‌دید انتخاب کرد. انتخاب‌های داوران در انتهای این دور توسط هماهنگ‌کننده‌ی داوری جمع‌آوری شد. حاصل این دور ۳۶ عکس منتخب داوران بود (تعداد زیادی عکس مشترک در ۱۰ انتخاب اول داوران وجود داشت.)

در دور سوم، هر داور همه‌ی ۳۶ عکس انتخاب‌شده در انتهای دور دوم را به‌طور مستقل بررسی کرد و از بین این ۳۶ عکس ۱۶ عکس برتر خود را با ذکر رتبه انتخاب کرد. ۱۰ عکس برتر در انتهای دور سوم و با محاسبه‌ی جمع امتیازات داده‌شده به عکس‌ها در دور سوم انتخاب شدند. برای عکس‌هایی که امتیاز مساوی در این مرحله دریافت کرده بودند، تعداد داوری که عکس را انتخاب کرده بودند به عنوان معیار ثانوی انتخاب استفاده شد. عکس‌هایی که هم امتیاز مساوی و هم تعداد رأی مساوی داشتند، هم‌رتبه اعلام شدند.