ویکی‌پدیا:ویکی‌پروژه کلیپ‌های آموزشی/سناریوها/۲

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

برای ویراش هر کلیپ به موارد زیر مراجعه کنید

کلیپ ۲[ویرایش]

(ویرایش و ساخت مقاله)

بخش ۱[ویرایش]

  • معرفی کار با رده‌ها ( ۱ دقیقه)

متن اولیه:

رده‌ها صفحه‌هایی از ویکی‌پدیا هستند که به دسته‌بندی مقاله‌ها کمک می‌کنند. برای افزودن رده به یک مقاله، فقط کافی است که روی دکمهٔ ویرایش مقاله کلیک کنید و ردهٔ مناسب را به این صورت به انتهای متن اضافه کنید: [[رده:نام]] برای مثال [[رده:بازیکنان فوتبال اهل ایران]] با این کار، اگر کاربری به ردهٔ «بازیکنان فوتبال اهل ایران» برود، مقاله مذکور را در بین مقاله‌های دیگر موجود در آن خواهد دید.

همچنین یک ابزار برای ویرایش و افزودن راحت‌تر رده‌ها موجود است. با فعال بودن این ابزار، یک علامت + در انتهای مقاله و روبروی عبارت «رده‌ها:» قرار می‌گیرد که به صورت هوشمند رده‌های مورد نظر شما را فهرست می‌کند تا از بین آنها انتخاب کنید.

یخش ۲[ویرایش]

  • معرفی کار با میان ویکی ( ۱ دقیقه) فلسفه وجودی و توضیح روش افزودن و کاربرد

متن اولیه:

میان‌ویکی‌ها همان پیوندهای موجود در نوار سمت راست صفحه به زبان‌های دیگر هستند که با کلیک روی آنها به صفحهٔ همین مقاله ولی با زبان متفاوت خواهیم رفت. برای افزودن این پیوندها، باید کد زبان را به همراه نام مقاله به انتهای مقالهٔ فارسی میان [[ و ]] بیافزاییم. مثلا اگر مقالهٔ آب در ویکی‌پدیای انگلیسی هم معادل water دارد، به این صورت عمل می‌کنیم: [[en:Water]] تا پیوند به زبان انگلیسی در سمت راست مقالهٔ فارسی افزوده شود.

بخش ۳[ویرایش]

  • معرفی ابزارهای ویرایشی و ترجیحات من ( ۲ دقیقه) توضیح ابزار و روش استفاده به صورت سریع در حد یک خط برای هر یک

در پنجره ترجیحات من در بخش ابزارها میتوانید ابزارهای ویرایشی را انتخاب کنید با انتخاب این ابزارها امکانات ویرایشی بسیاری به پنجره ویرایش شما افزوده میشود این مجموعه شامل نوار ابزار ویرایش که دارای ابزارهیی برای تصحیح اشتباهات ویرایش است. که این نوار ابزار مواردی مانند تصحیح حروف عربی به فارسی تصحیح نیم‌فاصله ، تصحیح سجاوندی ، تبدیل عدد‌های لاتین به فارسی، افزودن ملزومات مقاله، افزودن برچسب‌های پرکاربرد و همچنین در پنجره پایین روند برچسب میتوانید الگوهای یادکرد را انتخاب نمایید.

بخش ۴[ویرایش]

  • قهوه خانه میزکمک تغییرات اخیر و... ( ۲ دقیقه)

تغییرات اخیر صفحه‌ای ویژه در ویکی‌پدیاست که در آن گزارشی از فعالیت‎های لحظه به لحظه دیگر کاربران نمودار می‌شود. ویرایش‌های کاربران، فعالیت ربات‌ها، گزارش محافظت صفحات در برابر ویرایش، بستن کاربران یا آی‌پی‌ها یا باز کردن آنها توسط مدیران و هر یا اتفاق دیگری. بجز مواردی می‌باید که از دید عموم مخفی شوند که عموما نادر هستند. قهوه‌خانه در ویکی‌پدیا جایی است که کاربران می‌توانند با دیگر کاربران در مورد موضوعات مختلف و متفرقه ولی با محوریت ویکی‌پدیا بحث و گفتگو کنند. قهوه‌خانه فنی جایی است که کاربران در مورد مسائل فنی ویکی‌پدیا، مثلاً مشورت در مورد ابزارها، رفع نواقص آنها، گزارش خطاهای سیستم ویکی‌پدیا مانند به روز رسانی صفحات. این دو صفحه راه بسیار مفیدی برای ارتباط دسته جمعی با دیگر کاربران باز می‌کنند. میز کمک جایی است که کاربران در آنجا سوالات خود در مورد چگونگی ویرایش در ویکی‌پدیا را می‌پرسند. معمولاً کاربران تازه‌وارد مشکلات خود را در اینجا می‌پرسند و هر کس که جواب آن را بداند، به او پاسخ می‌دهد.

بخش ۵[ویرایش]

  • معرفی رباتها و توضیح کلی درباره معنی کلمه ربات و کارهایش و چه کارهایی را با ربات می‌توان انجام داد (۱ دقیقه)

ربات به حساب کاربری‌ای گفته می‌شود که شخصیت حقیقی ندارند و به وسیله یک کاربر دیگر کنترل می‌گردند. در اصل این کاربرها اجرا کنندگان کدهایی هستند که با زبان‌های جاوا اسکریپت، پایتون، سی نوشته می‌شوند که معمولا در ویکی‌پدیا این کدها به زبان پایتون هستند و به کمک آنها می‌توان کارهای تکراری و زیاد را انجام داد. البته تعدادی از رباتها برای تولید مقاله کاربرد دارند. حساب کاربری ربات حق رای دادن یا ویرایش به صورت دستی ندارند. و معمولا به صاحبان یا افرادی که آنها را کنترل می‌کنند ربات‌داران می‌گویند. رباتها به صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک هدایت می‌شوند. که در سری فیلم‌های آموزشی در بخش رباتها در مورد آنها بیشتر توضیح می‌دهیم.

بخش ۶[ویرایش]

  • معرفی دامنه‌های ویکی (الگو، مقاله، کاربری، ویکی‌پدیا و...) (۱ دقیقه) برای هر یک یک خط که هر کدام چه وظیفه‌ای را دارند

در ویکی‌پدیا برای تخصصی شدن کارها محل ذخیره اطلاعات به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  • فضای مقاله: در این فضا فقط مقاله‌های دانشنامه‌ای نوشته می‌شود
  • فضای الگو: در این فضا الگوها یا توابعی که یک عمل را انجام می‌دهند ذخیره می‌شوند.
  • فضای ویکی‌پدیا: در این فضا مطالب کلی مانند شیوه‌نامه‌ها، سیاست‌نامه‌ها، راگیری‌ها و دیگر مواردی که اهداف ویکی‌پدیا را مشخص می‌کنند، ذخیره می‌شود.
  • فضای راهنما: در این فضا مجموعه مقالاتی که کار راهنمایی برای کاربرها انجام می‌دهند ذخیره می‌گردند.
  • فضای کاربر:در این فضا حساب کاربر ذخیر می‌گردد که هر کاربر می‌تواند بر اساس سیاست‌نامه‌هایی که وجود دارد خود و علائق خود را در آنجا معرفی نماید.
  • درگاه: در این فضا مجموعه مقالاتی که در مورد یک موضوع خاص می‌پردازند جمع آوری می‌شوند و مانند یک صفحه وب در مورد آن موضوع اطلاع رسانی می‌گردد.

صفحات بحث چیست؟ هر صفحه‌ای در هر کدام از فضاهای نام ذکر شده، دارای یک صفحه مختص به خود به نام «بحث» است که از آن برای گفتگو و تبادل نظر پیرامون محتوای همان صفحه استفاده می‌شود.

متن سناریو[ویرایش]