ویکی‌پدیا:ویکی‌پروژه اسلام/آمار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

صفحه حاضر سعی دارد برای بهبود فرایند تعالی مقالات و فهرست‌ها در حوزه و موضوع اسلام، آمارهایی را ارائه بدهد.
غالبا آمارها به صورت سالانه و با توجه به برآیند (پیشرفت یا پسرفت) صورت گرفته در مقالات ارائه می‌شود.

گزارش سال ۱۴۰۰[ویرایش]

تقریبا در اواسط سال ۱۴۰۰ خورشیدی، ویکی‌پروژه اسلام با توانی بیش از پیش شروع به تدوین فعالیت‌های خویش کرد. سرآغاز کار آماری از مجموع مقالات و کیفیت آنها صورت‌برداری شد که با توجه به آمارها در سایر میان‌ویکی‌های ویکی‌پروژه، داده‌ها از ضعف ۹۶ درصدی در آمارنگاری مقالات خبر می‌داد. با توجه به فعالیت‌های صورت‌گرفته در طول شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰، این ضعف به عددی نزدیک به ۹۰ درصد رسیده‌است و چشم‌گیری خوب اما ناکافی‌ را نشان می‌دهد.

با توجه به ضعف در آمارنگاری، تغییر در پارامترها عموما با ارزیابی کاربران صورت گرفته‌است و نباید به منزله رشد تعداد مقالات تلقی گردد. با توجه به این نکته، در ارزیابی اولیه صورت گرفته از داده‌های ویکی‌پروژه اسلام؛ مجموعا ۱۱۳۱ مقاله ذیل ویکی‌پروژه‌ اسلام دسته‌بندی شده‌ بودند که تعداد ۴۳۲ عدد از آنها به طور کلی ارزیابی نشدند و اکثر این مقالات، به صورت رباتیک ارزیابی شده بودند. با گذشت زمان ۶ ماهه، بجز ۲۰۰ مقاله ارزیابی نشده،‌ تمام مقالات بازبینی دستی شدند و ارزیابی دقیق‌تری نسبت به بازبینی رباتیک دریافت کردند. پارمتر دیگری که مورد ارزیابی در این گزارش مورد توجه قرار گرفته‌است، بررسی مقالات اسلام از جهت نیازمند تصویر داشتن یا نداشتن است. از میان مقالات مورد بازبینی دستی قرار گرفته، ۱۶۰۹ مقاله نیازمند تصویر هستند که برای نظم بهتر امور، پروژه اسلام مدیا را شکل دادند. در ادامه جدول این پشرفت را ملاحظه خواهید کرد:

جدول آمار مقایسه بین سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰
مقال برگزیده مقاله خوب متوسط ضعیف ابتدایی خرد فهرست برگزیده فهرست رده درگاه ابهام‌زدایی الگو ارزیابی نشده مجموع مقالات نیازمند تصویر
۱۳۹۹ ۳۰ ۶۰ ۲۵ ۵۲ ۳ ۲۴۱ ۸ ۱۰ ۱۳۹ ۵ ۱ ۱۳۰ ۴۳۲ ۱۱۳۱ ۳۰۰
۱۴۰۰ ۳۷ ۷۴ ۶۶ ۱۰۹۳ ۴۶ ۶۹۶ ۲۳ ۵۸ ۱۳۹ ۵ ۱ ۱۷۵ ۲۰۴ ۲۶۲۸ ۱۶۰۹

گزارش تهیه شده توسط: Shobhe ‏۲۴ مارس ۲۰۲۲، ساعت ۰۸:۰۴ (UTC)[پاسخ]