پرش به محتوا

ویکی‌پدیا:ویکی‌پروژه ابهام‌زدایی/مقدمه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

حوزه: تمامی صفحه‌های ابهام‌زدایی + عنوان نوشتارها

هدف:

  1. انطباق کامل صفحه‌های ابهام‌زدایی بر دستورالعمل‌های شرح داده شده در ویکی‌پدیا:شیوه‌نامه/صفحه‌های ابهام‌زدایی و ویکی‌پدیا:ابهام‌زدایی
  2. ویرایش پیوندهای به صفحه‌های ابهام‌زدایی در مقاله‌ها
  3. انطباق نام صفحه‌های با عنوان دارای ابهام بر دستورالعمل‌ها

مطالعه:

  1. ویکی‌پدیا:ابهام‌زدایی شامل رهنمودهایی در مورد اینکه چه وقت و چگونه ابهام‌زدایی کنیم
  2. ویکی‌پدیا:شیوه‌نامه/صفحه‌های ابهام‌زدایی شامل دستورالعمل‌هایی دربارهٔ ساختار و ویرایش صفحه‌های ابهام‌زدایی
  3. ویکی‌پدیا:بایدها و نبایدهای ابهام‌زدایی شامل چکیده‌ای از دستورالعمل‌ها

ابزار مفید: در «ترجیحات، زبانهٔ ابزارها»، بخش «رابط کاربری»، مقابل «نمایش پیوندهای به ابهام‌زدایی در صفحه به رنگ زرد» را تیک بزنید. درنتیجه پیوند به صفحه‌های ابهام‌زدایی در مقاله‌ها بصورت رنگی (پیوند بازدیدنشده، پیوند بازدیدشده) نمایش داده خواهد شد. همانجا انتخاب «نمایش پیوندهای به تغییر مسیر در صفحه با رنگ سبز» نیز (که نتیجه می‌دهد پیوند بازدیدنشده، پیوند بازدیدشده) مفید خواهد بود. اگر دیدید کار با صفحه‌های ابهام‌زدایی دارد تبدیل به شغل‌تان می‌شود محتویات این صفحه را در Special:MyPage/common.css درج و ذخیره کنید. هر وقت هم شروع کردید به خواب ابهام‌زدایی دیدن، راه حلی برای این مسأله پیدا کنید، به بقیه هم خبر دهید.

زیرپروژه‌ها: این ویکی‌پروژه شامل دو دسته زیرپروژه است:

  • زیرپروژه‌های دستی: در زیرپروژه‌های دستی پس از شرح مشکلی که باید حل شود و مرور رهنمودها و شیوه‌نامه‌های مرتبط، فهرستی از صفحه‌های ابهام‌زدایی اشکال‌دار تحت عنوان «برای انجام» آمده است. یک زیرپروژه ممکن است «فعال» («برای انجام» غیر خالی) یا «غیرفعال» («برای انجام» فعلاً خالی) باشد.
  • زیرپروژه‌های رباتیک: در زیرپروژه‌های رباتیک ویرایش‌هایی که انجامشان بطور رباتیک قاعدتاً باید ممکن باشد به ربات‌رانان پیشنهاد شده است.

بحث: بحث، پرسش و ایرادهای مربوط به پروژه را در صفحهٔ بحث پروژه و مسایل مربوط به هر زیرپروژه را در صفحهٔ بحث زیرپروژهٔ مربوطه مطرح کنید.

توضیح: فهرست‌های «برای انجام» بطور ماشینی ایجاد شده‌اند (کد کوئری مربوط به هر زیرپروژه در صفحهٔ بحث همان زیرپروژه در دسترس است) و وجود یک صفحه در این فهرست لزوماً به معنای این نیست که این صفحه قطعاً دارای اشکالِ نسبت داده شده است. همچنین در مورد صفحه‌های ابهام‌زدایی‌ای که در چند فهرست ظاهر شده‌اند ممکن است پس از ویرایش صفحه طبق یک فهرست، ایرادی که باعث شده این صفحه در فهرست دیگر قرار بگیرد هم برطرف شده باشد. چنین مواردی را نادیده بگیرید.

درخواست: در صورت شروع به کار روی یک فهرست، هر تعداد از عناوین را که مایل به ویرایش هستید توسط بخشی با نام نام کاربری خود از انتهای فهرست جدا کنید تا از تداخل جلوگیری شود.

توصیه: هرگز خلاصه ویرایش را فراموش نکنید!