ویکی‌پدیا:ویکی‌پروژه ابهام‌زدایی/زیرپروژه رباتیک ۰۲

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

شرح: تعدادی از صفحه‌های ابهام‌زدایی رده‌ای غیر از رده‌های ابهام‌زدایی دارند که درست نیست (در حال حاضر ۱۷۱۲ صفحه). همچنین تعدادی صفحه‌های غیر ابهام‌زدایی ردهٔ ابهام‌زدایی دارند که این هم اشتباه است (در حال حاضر ۱۶۸ صفحه).

مثال: بالاخانواده دارای رده:صفحه‌های ابهام‌زدایی است. همچنین ابتکار رده:نام‌های خانوادگی زبان‌های ایرانی را در خود دارد.

طبق: وپ:ازرده و وپ:شصاار

اقدام:

  • ربات ۱
  1. به صفحه‌های ابهام‌زدایی برود و رده‌های بجز زیررده‌های رده:صفحه‌های ابهام‌زدایی را از صفحه‌ها حذف کند.
  2. پس از مدتی که رباتِ ردهٔ همسنگ‌افزا وارد عمل شد -یا پس از راندنِ تعمدیِ آن روی همهٔ صفحه‌های ابهام‌زدایی- ربات دومرتبه صفحه‌های ابهام‌زدایی را مرور کند و صفحه‌هایی را که توسط رباتِ همسنگ مجدداً رده‌ای بجز رده‌های ابهام‌زدایی گرفته‌اند جایی فهرست کند.

سپس میان‌ویکی این صفحه‌ها دستی بازبینی می‌شود. دو امکان وجود دارد:

  1. پیوند میان‌ویکی درست نیست، بدین معنی که صفحهٔ ابهام‌زدایی فارسی به صفحه‌ای غیر ابهام‌زدایی در انگلیسی پیوند شده. مثل این نسخه از صفحهٔ ابهام‌زدایی باغبان که به فیلمی در ویکی انگلیسی پیوند داشته و در نتیجه پیوندهای همسنگ نادرستی گرفته است. حال باید پس از اصلاح میان‌ویکی [۱] و [۲]، رده‌ها را از صفحهٔ ابهام‌زدایی حذف کرد.
  2. صفحهٔ ابهام‌زدایی انگلیسی هم به اشتباه رده‌ای غیر از ابهام‌زدایی در خود دارد. مثل این نسخه از یک صفحهٔ ابهام‌زدایی انگلیسی. باید پس از حذف رده‌ها از صفحهٔ ابهام‌زدایی انگلیسی رده‌های زاید صفحهٔ متناظر فارسی را هم حذف کرد.
  • ربات ۲
  1. صفحه‌های دارای زیررده‌های رده:صفحه‌های ابهام‌زدایی را بررسی کند و در هر یک که الگوی {{ابهام‌زدایی}} ندارند رده را از صفحه حذف کند.
  2. پس از مدتی که رباتِ ردهٔ همسنگ‌افزا وارد عمل شد -یا پس از راندنِ تعمدیِ آن روی همهٔ صفحه‌های دارای زیررده‌های رده:صفحه‌های ابهام‌زدایی- ربات دومرتبه صفحه‌های دارای زیررده‌های رده:صفحه‌های ابهام‌زدایی را مرور کند و صفحه‌های غیرابهام‌زدایی را که توسط رباتِ همسنگ مجدداً رده‌ٔ ابهام‌زدایی گرفته‌اند جایی فهرست کند.

سپس میان‌ویکی این صفحه‌ها دستی بازبینی می‌شود. دو امکان وجود دارد:

  1. پیوند میان‌ویکی درست نیست، بدین معنی که صفحهٔ غیرابهام‌زدایی فارسی به صفحه‌ای ابهام‌زدایی در انگلیسی پیوند شده. حال باید پس از اصلاح میان‌ویکی، رده‌های ابهام‌زدایی را از صفحهٔ فارسی حذف کرد.
  2. صفحهٔ غیرابهام‌زدایی انگلیسی هم به اشتباه ردهٔ ابهام‌زدایی در خود دارد. باید پس از حذف رده‌ها از نوشتار انگلیسی، رده‌های زاید صفحهٔ متناظر فارسی را هم حذف کرد.

انجام شد: این زیرپروژه بدین صورت انجام شد: توسط دو پرسمان رده‌هایی که در جای نادرست هستند(ردهٔ غیرابهام‌زدایی در صفحهٔ ابهام‌زدایی و ردهٔ ابهام‌زدایی در صفحهٔ غیرابهام‌زدایی) شناسایی و توسط ویرایشگر خودکار حذف شدند.