ویکی‌پدیا:نظرخواهی/مجوز استفاده از واژه همسنجی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بحث زیر پایان یافته‌است و به‌زودی بایگانی خواهد شد.

اجماع حاصل نشد یاماها۵ / ب ‏۷ ژانویهٔ ۲۰۱۷، ساعت ۱۴:۰۷ (UTC)[پاسخ]

سلام. واژه "همسنجی" چندی است که در میان فارسی زبانان رایج شده و معادل مناسبی برای comparison/"مقایسه" شمرده می شود. با سرچ این واژه در گوگل بیش از 64000 مورد یافته می شود و در سایت ها و مقالات رسمی بسیاری بکار رفته است. با این تفاسیر آیا استفاده از این واژه در ویکیپدیا مجاز است؟ یا چون "مقایسه" رایج تر است کاریران مجبورند از "مقایسه" استفاده کنند؟

این نظرسنجی برای جایگزینی واژه مقایسه با همسنجی ایجاد نشده است، بلکه جواز استفاده از واژه ی همسنجی (در کنار مقایسه) را به نظر سنجی گذاشته است. چنانچه استفاده از واژه "همسنجی" را برای آن دسته از کاربران که دوست دارند از این واژه استفاده کنند، مجاز می دانید اعلام نظر موافق کنید و اگر چنین حقی را برای هیچ کاربری قائل نیستید و معتقدید همه کاربران ویکی باید از "مقایسه" استفاده کنند، اعلام رای مخالف بکنید.

با سپاس!


  • "همسنجی" از فعل نوساخته همسنجیدن (هم+سنجیدن برای com+pare) ساخته شده و توان زایایی بیشتری از مقایسه دارد. به عنوان مثال می توان از واژه همسنجشی برای comparative بهره برد.
  • فارسی است.
  • همه فهم است و هیچ کدام از اجزای واژه ناآشنا و غریب نیست.
  • به اندازه کافی رایج است.
  • اگر "همسنجی" مجاز نباشد و کاربران مجبور باشند از "مقایسه" استفاده کنند، آنگاه باید خیلی از واژگان ویکیپدیا را از ویکی پدیا زدود! (مانند واژه/ کلمه)


موافقان[ویرایش]

  1. موافق برسام --برسام (بحث) ‏۳۱ دسامبر ۲۰۱۶، ساعت ۰۶:۴۰ (UTC)[پاسخ]

مخالفان[ویرایش]

نظرات[ویرایش]

 نظر: اگر از همسنجی استفاده نکنیم پس چگونه در زبان‌شناسی هم‌سنجشی همسنجی زبان‌ها را بیان کنیم؟ استفاده از همسنجی در ویکی اجباری و دلبخواهی نیست ولی عقل سلیم همسنجی را علمیتر از مقایسه می داند مگر اینکه خلافش ثابت شود متاسفانه اینجا اگر مدیری مخالفت کند همه دنبال او می دوند--یتیم بی سرپرست (بحث) ‏۳۱ دسامبر ۲۰۱۶، ساعت ۱۱:۱۴ (UTC)[پاسخ]

حساب ایجاد شده برای این نظرسنجی. مهرنگار (بحث) ‏۳۱ دسامبر ۲۰۱۶، ساعت ۱۱:۲۵ (UTC)[پاسخ]