ویکی‌پدیا:تابلوی اعلانات هیئت نظارت/دوره نهم/Arash.pt

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

Arash.pt[ویرایش]

وضعیت:    انجام نشد

  • شاکی:
Khobi1396 (بحثمشارکت‌هاانتقال‌هابسته شودبسته‌شدن‌هااختیاراتآمارآمار پیشرفته)
  • شاکی علیه:
Arash.pt (بحثمشارکت‌هاانتقال‌هابسته شودبسته‌شدن‌هااختیاراتآمارآمار پیشرفته)

اظهارات شاکی[ویرایش]

نقض وپ:سوءمدیریت و وپ:پاسخگویی

اینجانب مدتهاست که مورد ازار و اتهام کاربر مدرن ساینس قرار دارم ؛ که مثنوی هفتاد من است . بدلیل مشغله کاری بطور مقطعی فرصت ویرایش میابم ، اما پس از ۲-۳ ماه که بیایم یا مقاله ام در نبح است ، یا اگر شکایتی از من در تام بشود بلافاصله ذیل ان فعال هستند ( با انکه تقریبا در هیچ یک از مقالات با من همکاری یا تنش ویرایشی نداشته چون موضوعات مورد علاقه مان ربطی به هم ندارد ) و یا اینکه به نیتجه می رسد که من زاپاس فلان کاربر هستم و تا کنون دهها نفر از کاربران دیگر رابه مسئله زاپاس من بودن متهم کرده تا جاییکه مدتی حسابم و کاربری دیگر بسته شد و ان کاربر دیگر نهایتا توانست از طریق خارج از ویکی پدیای فارسی بیگناهی خودش و من را اثبات کند اما از ترسش دیگر جواب سلام من را هم در ویکی نمی دهد و این ازار دایمی یکی از برنامه های همیشگی مردن ساینس بوده است.

من به جهت انکه مقطعی میایم و چند شیفت کار می کردم و ... به ناچار هیچ وقتی برای دنبال کردن اقدامات او نداشتم . اخیرا فراقتی حاصل شد و نه از جنبه حقوق خودم ( که اگر بنویسم مثنوی هفتاد من است ) بلکه از جهت اسیب هایی که مدرن ساینس به ویکی پدیا زده ست مطالبی را در تام مطرح کرده و خواستار رسیدگی شدم . بلافاصله کاربر Arash.pt ضمن بستن شکایت جلورسیدگی را گرفته و من را به کمین کردن متهم نموده و تهدید به اقدام مدیریتی کرد. پاسخهای من به ایشان هم سودی نبخشید. با توجه به تهدید مکرر ایشان عملا هر راه دیگر هم برای من بسته شد چون صراحتا من را متهم به کمین و انجام اقدامات مدیریتی می کند.

نقض وپ:سوءمدیریت[ویرایش]

ایشان بر اساس وپ:سوءمدیریت که می گوید «هنگامی که طبق یک سیاست یا یک هنجار اجتماع روشن است که ابزار مدیریتی نباید مورد استفاده قرار گیرد، آن ابزار نباید بدون توضیحی در مورد اینکه آن موضوع مورد توجه قرار گرفته و اینکه چرا به یک استثنا (نادر) عمل شده‌است، استفاده شود.» بر خلاف روال موجود در تام ، شکایت را بدون رسیدگی به بخش هایی و رسیدگی غلط به بخش های دیگر بلافاصله بسته است. حال انکه مخاطب بخشی از شکایت من مدیرانی بودند که در هنگام بستن مدرن ساینس بدلیل تخلفاتش ، رویه پلکانی بودن طول مدت را رعایت نکرده و هر بار ۳ روز وی را برای تخلفات مشابه بسته اند. در مورد سایر کاربران معمولا ۳ روز به هفته و ماه تبدیل می شود.

هر شکایتی در تام می شود ، قاعدتا یا مورد تایید است و رسیدگی می شود و یا مورد تایید نیست که دلایل عدم تایید ذکر می شود اما ایشان بر خلاف این رویه شکایت من را بدون پاسخ درست بسته است. بخش های زیادی از شکایت من از اساس بدون پاسخ مانده و در بخش های دیگر به ذکر یک نیم جمله بدون استناد به سیاست ها بسنده کرده است. برای مثال من بطور واضح پرسیده ام که مدرن ساینس خود چند ماه قبل اذعان کرده که حساب دیگری در ویکی هم داشته کاربر:Blackorwhite و دهها مورد مشترکا در مقالات ویرایش داشته در حالیکه سیاست وپ:زاپاس می گوید :«ویرایشگرهایی که از حساب‌های جایگزین استفاده می‌کنند اما رابطهٔ آن‌ها را علنی نمی‌کنند، یا از نشانی آی‌پی خود هم اقدام به ویرایش می‌کنند، باید مراقب باشند که بین ویرایش‌هایی که به روش‌های مختلف انجام می‌دهند موضوع‌های یا مقاله‌های مشترکی وجود نداشته باشد، چون حتی ویرایش‌های بی‌ضرری مثل اصلاح نگارشی یا ساختاری مقاله‌ها می‌توانند زاپاس‌بازی تلقی شوند و صرف بی‌ضرر بودن ویرایش‌ها توجیهی برای نقض سیاست حساب زاپاس نمی‌شود.» ایشان معتقد است که چون بین این دو چند سال فاصله بوده ؛ پس نقض سیاست زاپاس نیست؛ حال انکه سیاست چنین چیزی نمی گوید. سیاست وپ:زاپاس می گوید «شما نمی‌توانید برای کسب هیچ موقعیتی مبتنی بر اعتماد کاربران تلاش کنید مگر آن که قبلاً اعلام کرده باشید که پیشتر از چه حساب‌های دیگری برای ویرایش استفاده می‌کرده‌اید.» اگر مدرن ساینس اعلام می کرد حساب کاربر:Blackorwhite که بدلیل کپی کاری شدید چندین بار بسته شده است متعلق به اوست می توانست اعتماد کاربران را برای ویکی بانی طی ۲ دوره بدست اورد؟!

نقض وپ:پاسخگویی[ویرایش]

ایشان موظف است که بر اساس این سیاست که می گوید :«مدیران در مقابل اقداماتی که به وسیلهٔ ابزارهای مدیریتی انجام می‌دهند مسئول هستند، اقدامات مدیریتیِ توضیح داده نشده می‌تواند موجب تضعیف روحیهٔ دیگر کاربرانی که از چنان ابزارهایی برخوردار نیستند شود» علت رد کردن شکایت من را توضیح دهد نه اینکه با حمله و نقض نزاکت ونوشتن این جمله توهین امیز که «هدف من توجیه کردن شما نیست. تفسیر شما از وپ:زاپاس و استفاده نامناسب از حساب زاپاس اشتباه است و تام هم محل آموزش و توضیح سیاست‌ها به کاربران نیست. » و سپس تهدید کردن موضوع را خاتمه دهد.

سابقه Arash.pt دراین گونه رفتارها[ویرایش]

کاربر در سالهای قبل هم با شکایت جمعی چندین نفر در هیات نظارت خلع مدیریت شده است.

جالب است که در همانجا هم شکایت های کاربران ناظر به چنین رفتارهایی بوده است ، عدم پاسخگویی در برابر رفتارهای مدیریتی ، متهم کردن دیگران ( حتی مدیران ) به کمین کردن و جملات ناقض نزاکت را به دیگران گفتن. برای مثال یکی از کاربران چنین نوشته است:«در یک بحث مدیریتی با مدیری دیگر (که مربوط به دلیل بسته بودن صفحه بحث کاربر می‌شده)، وپ:پاسخگویی را نقض و در مقابل مدیر را متهم به کمین کردند.» +++

همین جمله ای توهین امیزی را که ایشان ضمن فرار از پاسخگویی به من می گوید که : «دقت داشته باشید که هدف من توجیه کردن شما نیست. تفسیر شما از وپ:زاپاس و استفاده نامناسب از حساب زاپاس اشتباه است و تام هم محل آموزش و توضیح سیاست‌ها به کاربران نیست» ، مشابه اش را سایرین هم در همان شکایت اشاره کرده اند و گفته اند که : «موردی که بیش از بقیه در خصوص نقض وپ:نزاکت از ایشان به چشمم خورد، استفاده از عبارت «وقت با ارزش بنده را تلف نکنید» بوده است! علاوه بر اینکه وپ:پاسخگویی یکی از اصلی‌ترین مسئولیت‌های یک مدیر است که ایشان با گفتن این عبارت، از آن شانه خالی می‌کنند، این عبارت مستقیماً تحقیر ویرایشگران ضعیف‌تر (مبتدی‌تر) است»

در هنگامیکه ایشان چندی بعد از هیات نظارت بعدی درخواست باز شدن حسابش را دارد در نهایت هیات به بازمدیر شدن ایشان رای می دهد اما در پایان یاداوری می کند که : «لازم به ذکر است که اعضای هیئت نظارت بندایش‌های پله‌ای در قبال نقض سیاست‌های وپ:نزاکت و وپ:حمله برای این کاربر را لازم می‌دانستند که متأسفانه اعمال نشده است، بنابراین در صورت مشاهده مجدد نقض این سیاست‌ها، مدیران باید دسترسی نامبرده را با لحاظ کردن پیشینه نقض سیاست‌ها توسط ایشان، به مدت مورد نیاز ببندند.

همچنین در صورت شکایت مجدد از ایشان در هیئت نظارت به دلیل عدم رعایت وپ:پاسخگویی و وپ:درگیر نیز، توصیه می‌شود با توجه به این پرونده، ناظران سختگیری بیشتری در بررسی آن داشته باشند.»


البته اکنون من درخواست خلع مدیریت یا برخوردی را ندارم بلکه تنها خواسته من تذکر به ایشان برای باز کردن ان شکایت از مدرن ساینس و رسیدگی بدان است. Khobi1396 (بحث) ‏۲ سپتامبر ۲۰۱۹، ساعت ۱۶:۰۴ (UTC)[پاسخ]

@Wikimostafa: من خواستار اقناع نیستم پاسخ کافی است. من به روند قطع دسترییهای مدرن ساینس اشاره کردم که روال پله کانی بودن طی نمی شود و فقط هر بار ۳ روز اعمال می گردد , ایا شما اساسا پاسخی به این شکایت یافتید؟ من به استفاده مخفی مدرن ساینس از ۲ حساب اشاره کردم ایشان به گفتن اینکه بینشان فاصله بوده اکتفا کرده است. ابا در سیاست وپ:زاپاس وجود فاصله زمانی باعث مستثنی شدن ذکر شده است ؟ من از حذف بی حساب مقالات توسط حذف سریع با اختیارات ویکی بانی پرسیده و گفته ام یک مورد نیست و بیشتر است , ایشان گفته اشتباه تایپی بوده, ایا این قابل قبول است.؟مدرن ساینس در تمام ۲ سال اخیر یا مقالات من را به نبح می برده یا از خودم در دبک شکایت می کرده یا خودش در تام ساکی من بوده و یا زیر شکایات دیگران حضور داشته و من اغلب سکوت کرده ام. حالا بعد از ۲ سالمن مشمول تعقیب می شوم ؟ Khobi1396 (بحث) ‏۴ سپتامبر ۲۰۱۹، ساعت ۰۷:۲۲ (UTC)[پاسخ]

آگاه‌سازی شاکی‌علیه[ویرایش]

https://fa.wikipedia.org/wiki/بحث_کاربر:Arash.pt#تاه

اظهارات شاکی‌علیه[ویرایش]

شاکی‌علیه مختار است در این قسمت اظهار نظر اولیه کند. اظهارات او می‌تواند در دفاع از خود یا شکایت متقابل از طرف مقابل یا حتی در خطاب به ناظران باشد. توجه شود که «اظهار نظر اولیه» متفاوت از پاسخ‌دهی به پرسش‌های ناظران در مرحلهٔ رسیدگی به پرونده است.

حل اختلاف[ویرایش]

لطفاً شواهدی که نشان دهد مراحل ویکی‌پدیا:حل اختلاف اجرا شده‌اند را با ذکر پیوند تفاوت نشان بدهید. توجه کنید هیئت می‌تواند بررسی پرونده را به دلیل طی نشدن روال حل اختلاف رد کند و از کاربران بخواهد ابتدا روال حل اختلاف (نظیر گفتگوی مستقیم و درخواست نظر سوم) را طی کنند.

@MOSIOR: با توجه به جمله اخر ایشان که گفتند: اینجا "دقت داشته باشید که هدف من توجیه کردن شما نیست. تفسیر شما از وپ:زاپاس و استفاده نامناسب از حساب زاپاس اشتباه است و تام هم محل آموزش و توضیح سیاست‌ها به کاربران نیست. تذکرها را جدی بگیرید" عملا همه روشهای حل اختلاف به بن بست رسیده و من حتی نگرانی داشتم که در صورت ادامه دادن با قطع دسترسی مواجه شوم. من در پاسخ قبلی به ایشان تاکید کردم که شمایت من فصل بوده و ای مسیله حساب اول مدرن ساینس تنهای یکی از بندهاست. تاکید کردم که چرا به بخش هایی از شکایت اساسا ورود نشده و بخش های دیگر هم سرسی پاسخ داده شده که نهایتا تنها تهدید شدم. Khobi1396 (بحث) ‏۳ سپتامبر ۲۰۱۹، ساعت ۱۳:۴۹ (UTC)l[پاسخ]

رد کردن/نکردن پرونده توسط ناظران[ویرایش]

پیش فرض در هیئت نظارت قبول تمام پرونده‌ها می‌باشد. هیئت می‌تواند یک پرونده را رد کند اگر و تنها اگر دست کم بیش از دو سوم اعضای هیئت در صفحهٔ پرونده آن را قابل بررسی ندانند. در این حالت اعضای یاد شده باید توضیح بدهند که چرا پرونده قابل بررسی توسط هیئت نیست. ناظران یک هفته (از زمان ایجاد پرونده) فرصت دارند پرونده را رد کنند وگرنه پرونده خودکار وارد مرحله بررسی خواهد شد.

  • @KOLI،‏ Wikimostafa،‏ Behzad39 و Alpineer: با سلام و احترام لطفاً نظرتان در مورد پذیرش پرونده را تا تاریخ ۹ سپتامبر در این قسمت درج کنید. mOsior (بحث) ‏۳ سپتامبر ۲۰۱۹، ساعت ۱۳:۳۶ (UTC)[پاسخ]
  • سلام خدمت دوستان، از آرش شکایت شده به دو دلیل، یکی نقض وپ مدیریت و دیگری نقض وپ پاسخگویی، موارد را بررسی کردم اما دلیلی برای سومدیریت ایشان نیافتم، وپ پاسخگویی هم نقض نشده چون ایشان بابت کنش خود پاسخگو بوده است هرچند لحنشان تند بوده که امیدوارم در آینده لطافتش را بیشتر کنند، بنابراین دلیلی برای قبول شکایت نیست.Behzad39 (بحث) ‏۴ سپتامبر ۲۰۱۹، ساعت ۰۲:۲۰ (UTC)[پاسخ]
  • سوءمدیریت نمی‌بینم. اقناع فرد شاکی نه از ملزومات جمع‌بندی شکایت است نه از ملزومات پاسخگویی مدیر (کافی‌ست جمع‌بندی و پاسخ براساس سیاستها صورت گرفته و برای اجتماع اقناع‌کننده باشد)؛ در این مورد مبنای عدم رسیدگی به تمام جزئیات شکایت، احتمال وپ:تعقیب بوده که با توجه به سوابق درگیری‌های قبلی Khobi1396 و Modern Sciences و همچنین گنجاندن موارد بی‌ربط و باربط (به هم و به شاکی) در گزارش بیراه نبوده است. به نظر من مراحل حل اختلاف هم به‌خوبی طی نشده و Khobi1396 بهتر بود ابتدا نظر سوم مدیری دیگر را جویا می‌شد و در صورت پابرجا ماندن اختلاف به هیئت نظارت مراجعه می‌کرد؛ رد شود. Wikimostafa (بحث) ‏۴ سپتامبر ۲۰۱۹، ساعت ۰۵:۱۴ (UTC)[پاسخ]
  • رد شود. تخلفی صورت نگرفته‌ست. KOLI (گفتگو) ‏۴ سپتامبر ۲۰۱۹، ساعت ۰۶:۲۸ (UTC)[پاسخ]
  • رد شود. مراحل حل اختلاف طی نشده‌اند. mOsior (بحث) ‏۴ سپتامبر ۲۰۱۹، ساعت ۱۳:۱۰ (UTC)[پاسخ]
  • رد شود. توضیحات جناب مصطفی و بهزاد کامل بود. من نیز معتقدم سیاستی نقض نشده. سیدمرتضا گفتگو :) ‏۵ سپتامبر ۲۰۱۹، ساعت ۰۵:۴۷ (UTC)[پاسخ]

بررسی پرونده[ویرایش]

نتیجه پرونده[ویرایش]

هیئت نظارت موظف است که حداکثر تا یک ماه پس از شروع بررسی پرونده، نتیجه نهایی را اعلام کند.

  • ناظران مشارکت‌کننده:
MOSIOR (بحثمشارکت‌هاانتقال‌هابسته شودبسته‌شدن‌هااختیاراتآمارآمار پیشرفته)
Behzad39 (بحثمشارکت‌هاانتقال‌هابسته شودبسته‌شدن‌هااختیاراتآمارآمار پیشرفته)
Wikimostafa (بحثمشارکت‌هاانتقال‌هابسته شودبسته‌شدن‌هااختیاراتآمارآمار پیشرفته)
KOLI (بحثمشارکت‌هاانتقال‌هابسته شودبسته‌شدن‌هااختیاراتآمارآمار پیشرفته)
Alpineer (بحثمشارکت‌هاانتقال‌هابسته شودبسته‌شدن‌هااختیاراتآمارآمار پیشرفته)