ویکی‌پدیا:برنامه آموزش پزشکی ویکی‌پدیا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مصاحبه امین عزام در خصوص ویرایش ویکی‌پدیا توسط دانشجویان پزشکی به کمک ویکی‌پروژه پزشکی (به زبان انگلیسی)

ویکی‌پدیا فرصت‌های مشارکتی را به مربیان و دانشجویان در دانشکده‌های پزشکی و سایر برنامه‌های آموزش علوم بهداشتی ارائه می‌دهد.

دربارهٔ مشارکت‌های آموزشی بهداشت و پزشکی[ویرایش]

در یک برنامه معمولی مشارکتی، مربی یک کلاس بهداشت و پزشکی به دانشجویان تکلیفی می‌دهد که شامل ویرایش مقاله‌ای ویکی‌پدیا برای موضوع خاصی است که در کلاس تدریس شده؛ دانشجویان هر کدام حسابی در ویکی‌پدیا تشکیل می‌دهند و مقالات ویکی‌پدیا را ویرایش می‌کنند. انجمن ویکی‌پدیا به همان شیوه‌ای که تمام ویرایش‌های ویکی‌پدیا را مورد بررسی قرار می‌دهد، مشارکت‌های زنده‌ای را که دانشجویان در کلاس خود انجام داده‌اند، بررسی می‌کند. دانشجویان باید انتظار داشته باشند که به بازخوردها پاسخ دهند. در طول این تجربه، همه افراد درگیر می‌توانند داشبوردی را تماشا کنند که نام‌های کاربر ویکی‌پدیا شرکت‌کنندگان را گزارش می‌کند، مقاله‌هایی که همه در حال ویرایش آن هستند و تعداد افرادی که آن مقالات را مشاهده می‌کنند، را نشان می‌دهد. نتایج چنین برنامه ای شامل موارد زیر است:

  • این کلاس در واقع محتوایی را منتشر می‌کند که مردم آن را می‌خوانند و تأثیر آن قابل اندازه‌گیری در دسترس خواهند بود.
  • دانشجویان از طریق انتشار مقاله در ویکی‌پدیا، تجربه یادگیری را به دست می‌آورند.
  • مربیان به روشی غیر تبلیغاتی، خنثی می‌توانند توزیع اطلاعاتی را در بین دانشجویان‌شان تشویق کنند و اشتراک‌گذاری اطلاعات در حوزه تحصیلی خود را گسترش دهند.
  • ویکی‌پدیان‌ها محتوا را از مشارکت‌کنندگانی دریافت می‌کنند که توسط مربی‌شان، که متخصص آن موضوع است، بررسی شده.

منابع پس زمینه[ویرایش]

هر مربی که در نظر دارد از ویکی‌پدیا در مدرسه برای برنامه‌های آموزشی خود استفاده کند، می‌تواند برای پشتیبانی از کارکنان با بنیاد آموزش ویکی تماس بگیرد.

جامعه ویکی‌پدیا توصیه می‌کند که همه مربیان از پیشخوان رویدادها و برنامه‌ها برای ثبت نام دانشجویان و هماهنگی کلاس‌ها استفاده کنند.

هر کسی می‌تواند به صفحه بحث ویکی‌پروژه پزشکی مراجعه کند تا با جامعه ویراستاران ویکی‌پدیا در این زمینه گفتگو کند.