ویکی‌پدیا:انتخاب نگاره هفته/نظرخواهی در مورد شیوه‌نامه/جمع‌بندی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

جمع‌بندی:

این رای‌گیری با توجه به تعدد سوالات، عدم استقلال کامل سوالات از هم و تنوع جواب‌های ممکن، از پیچیده‌ترین رای‌گیری‌های ویکی‌پدیای فارسی بوده است. در جمع‌بندی سعی شده است نظر عام با تکیه بر دلایل و استدلال‌های طرح شده ارضا گردد. --Adler (بحث) ‏۱۰ دسامبر ۲۰۱۰، ساعت ۱۹:۵۷ (UTC)[پاسخ]

فهرست پیشنهادات، ابهامات و نقایص:
  1. آیا نگاره‌ای که به عنوان نگاره برگزیده انتخاب میشود الزاماً باید دارای مقاله‌ای در ویکی‌فا باشد یا خیر؟
    نتیجه: بله. نگاره برگزیده باید مربوط به یک مقاله و یا بخشی از آن باشد. تصویری که هیچ ارتباطی به هیچ یک از مقالات ندارد شایسته برگزیدگی نیست.
  2. تعداد دفعاتی که یک نگاره به عنوان نگاره منتخب هفته انتخاب میشود چه تعداد باشد؟ فاصله زمانی بین نامزدکردن مجدد نگاره‌های موفق چه مدت باشد؟
    نتیجه: ترجیح بر این است که در انتخاب نگاره‌ها تنوع به خرج داد و نگاره‌های تکراری انتخاب نکرد اما اگر به‌دلیل خاصی مثلا مناسبت یا رخداد مرتبطی نگاره‌ای بیش از یک بار انتخاب می‌شود، فاصله‌ای حداقل چند هفته‌ای بین دو انتخاب حفظ شود. به هر حال انتخاب مجدد محدودیت قانونی ندارد اما توصیه اکید به انتخاب نگاره‌های متنوع می‌شود.
  3. آیا میتوان یک نگاره را که در یک هفته تعداد رای لازم جهت برگزیدگی را کسب نکرده در هفته‌های آتی مجدداً نامزد کرد؟ فاصله زمانی بین نامزدکردن مجدد نگاره‌های ناموفق چه مدت باشد؟
    نتیجه: بله می‌توان آن را مجدد نامزد کرد اما با حفظ حداقل فاصله دوهفته‌ای.
  4. مهلت ثبت‌نام جهت نامزدکردن نگاره‌ها چه مدت باشد؟(یک روز؟ دو روز؟ یا همانند موضوع همکاری هفته، یک هفته زودتر صفحه را ایجاد کنیم تا در طول این یک هفته کاربران نگاره‌هایشان را نامزد کنند.) و تقویم پیشنهادی شما چیست؟
    نتیجه: دوره زمانی سه روزه برای نامزد کردن در نظر گرفته می‌شود. نظراتی مبنی بر شنبه، یک‌شنبه و دوشنبه طرح شده‌اند هرچند اجماعی صورت نگرفته اما بی‌مشکل به‌نظر می‌آیند و می‌توان رسما به عنوان روزهای نامزدی تعیینشان کرد.
  5. جهت نامزدکردن نگاره‌ها در هفته‌های مشخص دسته‌بندی (علوم پایه، علوم کاربردی، علوم انسانی و فلسفه،فرهنگ و هنر) در نظر گرفته شود یا خیر؟ مثلاً همه کاربران در یک هفته مشخص نگاره‌های در دسته علوم کاربردی را نامزد کنند.
    نتیجه: خیر، محدودیت موضوعی بر روی انتخاب نگاره برگزیده وجود ندارد. اما توصیه می‌شود در هنگام نامزد کردن نگاره به تقویم و مناسبت‌های پیش‌رو در هفته هم توجه شود اما این صرفا یک توصیه است.
  6. آیا شیوه فعلی نامزدکردن نگاره‌ها مناسب است یا باید دستخوش تغییر شود؟ شیوه‌نامه پیشنهادی شما چیست؟ مثلاً:(ویکی‌پدیا:انتخاب نگاره هفته/سال ۲۰۱۰/هفته X/نگارهY)
    نتیجه: حفظ شیوه موجود.
  7. آیا همه تصاویر در صفحه اصلی، باید در یک اندازه برابر نمایش داده شوند؟ (در حال حاضر برای تمامی تصاویر عرض 240 پیکسل میباشد)
    نتیجه: بله. در اندازه تصاویر نباید تفاوتی قائل شد. مگر اینکه در حالتی خاص به خاطر اسپکت رشیو (نسبت طول به عرض) خیلی غیر استاندارد یک نگاره، ناگزیر از تغییر اندازه باشیم در این صورت هم باید سعی شود از ابعاد استاندارد خیلی دور نشد.
  8. آیا نگاره باید متعلق به انبار باشد یا نگاره های دارای مجوز آزاد که در ویکی فارسی موجود هستند نیز قابل استفاده هستند؟
    نتیجه: لزومی بر محدودیت به نگاره‌های انبار دیده نمی‌شود.
  9. آیا کاربران می‌توانند در خلال رای‌گیری جاری و پس از مدت مشخص شده (در حال حاضر دوشنبه‌ها)، نگاره جدیدی اضافه کنند؟
    نتیجه: نخیر نمی‌تواند. زیرا در روند رای‌گیری خلل ایجاد می‌شود.
  10. هرکاربری تا چه تعداد نگاره میتواند نامزد کند؟ و آیا کاربر معرفی کننده یک نگاره، میتواند به نگاره‌ای که خود نامزد کرده است رای دهد؟
    نتیجه: هر فرد در هر هفته می‌تواند یک نگاره نامزد کند و آزاد است که بدان یا دیگر نگاره‌ها رای دهد.
  11. هر فرد چه تعداد رای میتواند ثبت کند؟ آیا یک کاربر میتواند در چند نگاره رای موافق و/یا مخالف دهد؟
    نتیجه:محدودیتی بر روی تعداد نگاره‌هایی که یک کاربر در موردشان رای می‌دهد وجود ندارد.
  12. جمع‌بندی پایانی توسط چه‌کسی یا کسانی انجام شود بهتر است؟ (کاربران فعال یا الزاماً مدیران؟)
    نتیجه: جمع‌بندی توسط کاربران فعال در پروژه صورت می‌گیرد. در صورت بروز اختلاف جمع‌بندی به مدیری غیر درگیر واگذار می‌شود.
  13. در مواردی که دو نگاره دارای تعداد تفاضل رای یکسانی بودند چه می بایست کرد؟
    نتیجه: به ترتیب اولویت با نگاره‌ای است که رای مثبت بیشتری دارد، در صورت تساوی، نگاره‌ای که زودتر نامزد شده است و در صورت تساوی نگاره‌ای که به مناسبتی در هفته مرتبط است.
  14. سایر:
    نتیجه: برای تعیین حق نامزد کردن نگاره و همچنین شرکت در رای‌گیری یک کاربر، حداقل تعداد ویرایش و فعالیتی که برای دیگر نظرخواهی‌های ویکی‌پدیای فارسی (مثلا نظرخواهی برای مدیریت) لازم است اعمال شود.