پیشوا (آلمان نازی): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
اصلاح نویسه‌های عربی، اصلاح فاصلهٔ مجازی، اصلاح ارقام، اصلاح سجاوندی
خط ۱: خط ۱:
'''پیشوا''' لقب است و معادل آن در همه زبان ها به معدودی از راهبران سیاسی گفته میشود که با افزار "زور" حکومت میکنند (میکرده اند)، از جمله: [[آدولف هیتلر]]، [[بنیتو موسولینی]]، [[استالین]]، [[فرانکو]]، [[کیم ایل سونگ]]. امروزه از این کلمه در رابطه با تعریف صفت [[شخصیت پرستی]] استفاده میشود.
'''پیشوا''' لقب است و معادل آن در همه زبان‌ها به معدودی از راهبران سیاسی گفته می‌شود که با افزار «زور» حکومت می‌کنند (می‌کرده‌اند)، از جمله: [[آدولف هیتلر]]، [[بنیتو موسولینی]]، [[استالین]]، [[فرانکو]]، [[کیم ایل سونگ]]. امروزه از این کلمه در رابطه با تعریف صفت [[شخصیت‌پرستی]] نیز استفاده می‌شود.


== در فارسی ==
== در فارسی ==
در فارسی معنی پیشوا نرم تر از زبان های دیگر تعریف شده. از این جمله میتوان از قائد، مقتدی، سرآهنگ، سرهنگ، بزرگ گروه، راهنمای جماعت نام برد.
در فارسی معنی پیشوا نرم‌تر از زبان‌های دیگر تعریف شده است؛ از این جمله می‌توان از قائد، مقتدی، سرآهنگ، سرهنگ، بزرگ گروه و راهنمای جماعت نام برد.


== منابع ==
== منابع ==

نسخهٔ ‏۳۰ مهٔ ۲۰۱۳، ساعت ۱۳:۳۶

پیشوا لقب است و معادل آن در همه زبان‌ها به معدودی از راهبران سیاسی گفته می‌شود که با افزار «زور» حکومت می‌کنند (می‌کرده‌اند)، از جمله: آدولف هیتلر، بنیتو موسولینی، استالین، فرانکو، کیم ایل سونگ. امروزه از این کلمه در رابطه با تعریف صفت شخصیت‌پرستی نیز استفاده می‌شود.

در فارسی

در فارسی معنی پیشوا نرم‌تر از زبان‌های دیگر تعریف شده است؛ از این جمله می‌توان از قائد، مقتدی، سرآهنگ، سرهنگ، بزرگ گروه و راهنمای جماعت نام برد.

منابع

  • لغت نامه دهخدا
  • تئودور گایگر، مقاله "Führer und Genie" (پیشوا و نابغه - شاید هم منظور نبوغ باشد-)، مجله "Soziologie und Sozialpsychologie" کلن. ۱۹۲۶/۲۷ صص ۲۳۳ تا 247