پرش به محتوا

آلبوفرحان: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Haary208 (بحث | مشارکت‌ها)
خنثی‌سازی نسخهٔ 38472567 از Europe2009 (بحث)
برچسب‌ها: خنثی‌سازی افزودن القاب ویرایش همراه ویرایش از برنامهٔ همراه ویرایش با برنامهٔ اندروید
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب: خنثی‌سازی
خط ۱: خط ۱:
آلبوفرحان: از ایل محسین و نسب آن به کعب ابن ربیعه ابن عامر ابن صعصعه از قبایل اصیل عربی می‌رسد و در خوزستان در روستاهای نهر یوسف و سعیدان یوگه شاخوره و چمیان وچوئبده و تنگه و در عراق در بصره ساکن هستند.
*
ریاست این عشیره به عهدهٔ خاندان آل علی (بیت علی) می‌باشد.
{{بهبود منبع|تاریخ=نوامبر ۲۰۱۲}}
{{تمیزکاری|تاریخ=نوامبر ۲۰۱۲}}
{{ویکی‌سازی|تاریخ=نوامبر ۲۰۱۲}}
فرحانی یکی از عشیره های [[مردم عرب|عرب تبار]] ساکن در استان خوزستان از شعب عرب عدنانی است.


به دنبال اعلام استقلال قبایل عرب خوزستان چون آل کثیر و بنی طُرُف و نیز ضعف کعب البوناصر در نتیجه کشمکش‌های درونی، ناصرالدین شاه در ۱۲۷۴ حکومت خوزستان را به حاج جابرخان واگذار کرد و به او اختیار داد تا عشایر سرکش را مطیع کند. وی که مردی کاردان و ثروتمند بود، با طوایف معروف منطقه چون هِلالات، البوفرحان و بغلان، قبیله بزرگ مُحَیسِن را تشکیل داد که بتدریج سایر عشایر به آن پیوستند.
{{قوم و نژاد|group=فرحانی|poptime=نامشخص|popplace={{پرچم|ایران}}: ساکن در [[استان خوزستان]]|langs=[[عربی خوزستانی]]|rels=[[شیعه]]}}


==منابع==
== قبیله محیسن ==
[http://www.encyclopaediaislamica.com/madkhal2.php?sid=1985 دانشنامه جهان اسلام]: بنی کعب.

به دنبال اعلام استقلال قبایل عرب خوزستان چون [[آل کثیر]] و [[بنی‌طرف]] و نیز ضعف امارت کعب [[البوناصر]] فلاحیه در نتیجه کشمکش‌های درونی، [[ناصرالدین شاه]] در ۱۲۷۴ حکومت [[خوزستان]] را به شاخه دوم بنی کعب بزعامت حاج [[جابرالمرداو آل بوکاسب]] در محمره واگذار کرد و به او اختیار داد تا عشایر سرکش را مطیع کند. وی که مردی کاردان و ثروتمند بود، با طوایف معروف منطقه چون [[هِلالات|بنی‌هلال]]، آلبوفرحان و [[بغلانی]]، [[قبیله بزرگ مُحَیسِن]] را تشکیل داد که بتدریج سایر عشایر به آن پیوستند.

== عشایر آلبوفرحان ==

آلبوفرحان بزرگترین طایفه از قبیله محیسن در آبادان و خرمشهر بوده و ریاست این عشیره به عهدهٔ خاندان آل علی (بیت علی) می‌باشد. شیخ [[عدنان آل علی]] زعامت این طایفه را بر عهده داشت. پس از وی که در روز یکشنبه مورخ نوزدهم آذرماه سال یکهزار و چهارصد و دو هجری شمسی به رحمت ایزدی پیوست، این مسئولیت توسط خاندان آل علی به فرزند ایشان، شیخ قیس آل علی واگذار شد. بزرگان این طایفه همواره به عنوان مرجع عرفی سنن و آداب عشایری به حساب می آمده‌اند. و در چالش‌های بزرگ بین عشایر، با بزرگان این خاندان مشورت می شد.

ساکنین اصلی جزیره مینو اغلب از طایفه آلبوفرحان میباشند که به چند شاخه(بیت) تقسیم میشود و زعامت و ریاست بخش جزیره مینو و شاخه های ان بر عهده بیت صلبوخ است که شیخ و بزرگ آن شیخ حسین صلبوخ بود که بعد از فوت ایشان بزرگی این بخش به برادرش شیخ شلش و پسر مرحوم شیخ حسین الشیخ غازی صلبوخ رسید . به همین دلیل این جزیره به نام جزیره صلبوخ نیز مشهور بوده است.

آلبوفرحان قبلاً همراه آلبوکاسب ساکن روستای همیلی بودند.
گستره پراکندگی این طایفه در کشور ایران در شهرستانهای [[آبادان]]، [[خرمشهر]]، [[کوت عبدالله (خوزستان)|کارون]]، [[بندر ماهشهر|ماهشهر]] و [[بندر امام خمینی|سربندر]] و [[شوشتر]] می‌باشد. و در کشور [[عراق]] عمدتاً
در [[استان بصره]] سکونت دارند.

اقتصاد مردم این طایفه مبتنی بر زمین داری، نخلستان و تجارت دریایی می‌باشد و اکثر مردان این طایفه از مناسب و جایگاهای بالایی در دولت و کارهای دولتی نظیر نیروی مسلح و آموزش و پرورش و قوه قضاییه و دادگاه و مجلس و پالایشگاه و منطقه آزاد اروند برخوردارند.

== منابع ==
{{پانویس}}
{{عرب‌های ایران}}
{{عشایر ایران}}


{{تاریخ-خرد}}
{{تاریخ-خرد}}

نسخهٔ ‏۲۲ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۸:۵۰

آلبوفرحان: از ایل محسین و نسب آن به کعب ابن ربیعه ابن عامر ابن صعصعه از قبایل اصیل عربی می‌رسد و در خوزستان در روستاهای نهر یوسف و سعیدان یوگه شاخوره و چمیان وچوئبده و تنگه و در عراق در بصره ساکن هستند. ریاست این عشیره به عهدهٔ خاندان آل علی (بیت علی) می‌باشد.

به دنبال اعلام استقلال قبایل عرب خوزستان چون آل کثیر و بنی طُرُف و نیز ضعف کعب البوناصر در نتیجه کشمکش‌های درونی، ناصرالدین شاه در ۱۲۷۴ حکومت خوزستان را به حاج جابرخان واگذار کرد و به او اختیار داد تا عشایر سرکش را مطیع کند. وی که مردی کاردان و ثروتمند بود، با طوایف معروف منطقه چون هِلالات، البوفرحان و بغلان، قبیله بزرگ مُحَیسِن را تشکیل داد که بتدریج سایر عشایر به آن پیوستند.

منابع

دانشنامه جهان اسلام: بنی کعب.