ویکی‌پدیا:نظرخواهی برای حذف/برده‌داری نوین در ایران: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
صفحه‌ای تازه حاوی «برده‌داری نوین در ایران درود بر همگی ویرایشگران ارجمند. * نارسایی این مقا...» ایجاد کرد
برچسب‌ها: مشارکت در نبح ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
(بدون تفاوت)

نسخهٔ ‏۴ اکتبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۴:۵۷

برده‌داری نوین در ایران درود بر همگی ویرایشگران ارجمند.

  • نارسایی این مقاله «تحقیق دست اول بودن» و «ترکیب» است. همسان‌انگاری و درهم‌آمیختن پدیده‌های فرهنگی یا آسیب‌شناختی اجتماعی مانند کودک‌همسری، کار کودکان، تن‌فروشی با بردگی نوین به‌ویژه آنکه در مقاله از یک منبع نامعتبر و با گزارشی گنگ، ایران در میان کشورهای گناهکار در برخورد نکردن با این زمینه نامیده؛ مقاله بر پایهٔ آن نهاده شده و اینکه در مقالهٔ برده‌داری معاصر چین و هند و بنگلادش و پاکستان و ازبکستان نزدیک به دوسوم بردگان نوین را (ادعا شده که) دارند و از سوی دیگر در دیباچه این مقاله ایران را همردهٔ گینه استوایی و اریتره و کره‌ شمالی، گناهکار در کوتاهی می‌شمارد، این خانه (مقاله) را از پای‌بست ویران ساخته است. ادعای یاد‌شده که مقاله از آغاز بر بنیاد آن سامان داده‌‌شده‌است برابر با این است که روزگار بردگان نوین (که چنانکه نمایانده شده انگار فراوان هم هستند) در ایران از کنگو، زئیر، سومالی ... بدتر است و بردگی در ایران بیداد می‌کند. کدام آمار معتبر در زمینهٔ کار اجباری در دسترس است؟
  • خوب است نویسندهٔ مقاله بدانند که کار از سر ناچاری برابر با کار اجباری (بیگاری) نیست که اگر از این چشم‌انداز نگاه کنیم بیشتر مردمان جهان برده‌اند. همچنین حتی کودک‌همسری نیز اگر گاهی روی دهد بی‌بروبرگرد در همهٔ نمونه‌ها برابر با همسری زورکی نیست.
  • جز اینها «منابع» نیز مانند مقاله ساختگی و بیهودهٔ نژادپرستی در ایران، سبُک، سرسری، خام‌اندیشانه، نادانشنامه‌ای، تهی از رویکرد دانشگاهی(آکادمیک) و پژوهشی و در اندازه‌های گاهنامه‌های زرد هستند یا اینکه سوگیری سیاسی روشنی دارند و رویکرد ایران‌ستیزانه (به بهانهٔ خرده‌گیری و به پرسش‌کشیدن کارکرد و سودمندی سردمداران کنونی و نگرش فرمانروایان امروزین ایران) در‌پیش‌گرفته‌اند، ازاین‌رو درونمایه این مقاله سزاوار بخشبندی و یکپارچه‌سازی (ادغام) با مقاله‌های دیگر در زمینهٔ همسان را نیز ندارد.