برکان اچ ۲: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
برچسب‌ها: ویرایش‌های مشکوک به خرابکاری ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۷: خط ۷:


== تاریخچه عملیاتی ==
== تاریخچه عملیاتی ==
وجود موشک برکان H-2 برای اولین بار در ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۷برای جامعه جهانی زمانی مطرح شد، زمانی که یمنی‌ها آن را به کشور سعودی پرتاب و سپس ادعا کردند با موفقیت به منطقه [[ینبع]] برخورد کرده‌است و آتش‌سوزی بزرگی در پالایشگاه نفت آرامکو ایجاد کرد. کشور سعودی این خبر را تکذیب کرده و گفته‌است این آتش‌سوزی ناشی از نقص عملکرد ژنراتور در رطوبت بالای هوا بوده‌است. در تاریخ ۴ نوامبر ۲۰۱۷, سعودی اعلام کرد توانسته‌است با شلیک یک [[ام‌آی‌ام-۱۰۴پاتریوت|MIM-104 Patriot]] یک موشک برکان ۲ را در آسمان ریاض منهدم کند. به گفته مقامات سعودی این موشک قرار بوده به [[فرودگاه بین‌المللی ملک خالد|فرودگاه بین‌المللی]] ملک خالد اصابت کند.
وجود موشک برکان هاش-۲ برای اولین بار در ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۷برای جامعه جهانی زمانی مطرح شد، زمانی که یمنی‌ها آن را به کشور سعودی پرتاب و سپس ادعا کردند با موفقیت به منطقه [[ینبع]] برخورد کرده‌است و آتش‌سوزی بزرگی در پالایشگاه نفت آرامکو ایجاد کرد. کشور سعودی این خبر را تکذیب کرده و گفته‌است این آتش‌سوزی ناشی از نقص عملکرد ژنراتور در رطوبت بالای هوا بوده‌است. در تاریخ ۴ نوامبر ۲۰۱۷, سعودی اعلام کرد توانسته‌است با شلیک یک [[ام‌آی‌ام-۱۰۴پاتریوت]] یک موشک برکان ۲ را در آسمان ریاض منهدم کند. به گفته مقامات سعودی این موشک قرار بوده به [[فرودگاه بین‌المللی ملک خالد|فرودگاه بین‌المللی]] ملک خالد اصابت کند.


==منابع ==
==منابع ==

نسخهٔ ‏۹ مهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۲۱:۱۰

برکان اچ 2
نوعبالیستیک میان برد قابل حمل
خاستگاهیمن
تاریخچه خدمت
خدمتFebruary 2017[۱][۲]
استفاده‌شده توسطیمن
تاریخچه تولید
سازندهیمن
ویژگی‌ها

موتورموشک با سوخت مایع

برکان اچ۲ (Volcan H2) یک موشک قابل حمل کوتاه برد بالستیک است که در یمن طراحی و تولید می‌شود. این کلمه همان ولکان به معنای آتش فشان است که تلفظ عربی آن به صورت برکان درآمده است.

تولید

نیروهای یمنی از دوم سپتامبر ۲۰۱۶ تولید موشک را با پرده برداری از برکان ۱ آغاز کردند. موشک جدید آن‌ها به نام برکان ۲ برد گسترده ای برابر ۱٬۴۰۰ کیلومتر (۸۷۰ مایل) دارد و می‌تواند حدود ۸۰ درصد از خاک سعودی را هدف قرار دهد.[نیازمند منبع].

تاریخچه عملیاتی

وجود موشک برکان هاش-۲ برای اولین بار در ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۷برای جامعه جهانی زمانی مطرح شد، زمانی که یمنی‌ها آن را به کشور سعودی پرتاب و سپس ادعا کردند با موفقیت به منطقه ینبع برخورد کرده‌است و آتش‌سوزی بزرگی در پالایشگاه نفت آرامکو ایجاد کرد. کشور سعودی این خبر را تکذیب کرده و گفته‌است این آتش‌سوزی ناشی از نقص عملکرد ژنراتور در رطوبت بالای هوا بوده‌است. در تاریخ ۴ نوامبر ۲۰۱۷, سعودی اعلام کرد توانسته‌است با شلیک یک ام‌آی‌ام-۱۰۴پاتریوت یک موشک برکان ۲ را در آسمان ریاض منهدم کند. به گفته مقامات سعودی این موشک قرار بوده به فرودگاه بین‌المللی ملک خالد اصابت کند.

منابع

  1. Gulf of Aden Security Review February 6, 2017. Critical Threats. https://www.criticalthreats.org/briefs/gulf-of-aden-security-review/gulf-of-aden-security-review-february-6-2017. Accessed November 6, 2017.
  2. القوة الصاروخیة تستهدف بصاروخ بالیستی بعید المدی قاعدة عسکریة بالریاض [Military Force Fires a Long-Range Ballistic Missile at Base in Riyadh]. February 6, 2017. Saba Net. http://www.saba.ye/ar/news455345.htm. Accessed November 6, 2017.