ویلیام رولی (نمایشنامه‌نویس)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ویلیام رولی (حدود 1585 - فوریه 1626) نمایشنامه نویس انگلیسی دورۀ جاکوبین بود که بیشتر به خاطر آثاری که با همکاری با نویسندگان موفق‌تر نوشته شده است، شناخته می‌شود. تاریخ ولادت او را سال 1585 تخمین زده‌اند. او در 11 فوریه 1626 در قبرستان سنت جیمز، کلارکن‌ول در شمال لندن به خاک سپرده شد. (در سال 1928 سند روشنی از زمان مرگ او کشف شد، اما برخی از مقامات همچنان سال مرگ او را 1642 ذکر می‌کنند.)

زندگی و آثار[ویرایش]

رولی بازیگر و نمایشنامه‌نویسی بود که در ایفای نقش‌های دلقک (یعنی شخصیت‌هایی که وظیفه آنها ارائه کمدی است) تخصص داشت. او همچنین باید مردی درشت‌هیکل بوده باشد، زیرا نقطۀقوت او به‌طورخاص در نقش‌ دلقک‌های چاق بود. او اسقف چاق را در نمایش توماس میدلتون بازی شطرنج و پلامپوریج را در ماسک «اینرتمپل» همان نویسنده بازی کرد. او همچنین قطعات دلقک چاق را برای خود نوشت تا بازی کند: برای نمونه نقش ژاک در «همه چیز با شهوت از میان برود» یا نقش «بوستوفا» در «دوشیزه‌ی آسیاب» که هم‌نویسی او با جان فلچر بود. او قطعاً نقش «سیمپلیسیتی» را در نمایش «دنیا در بازی تنیس تکان خورد» ایفا کرد و احتمالاً نقش «چوگ» را در نمایش «نزاعی نیکو» و ازآنجاکه اینها همکاری‌های میدلتون و رولی هستند، آنها به‌عنوان دو قسمت دیگر که رولی برای خودش نوشته است، واجد شرایط هستند. (شواهد نشان می‌دهد که رولی معمولاً در هم‌نویسی‌ها، داستان فرعی کمیک را مدیریت می‌کرد– اگرچه نقش او فقط به مطالب کمیک محدود نمی‌شد: در بدل، نزاعی نیکو و دوشیزۀ آسیاب، او بخش‌های قابل‌توجهی از طرح‌ اصلی نمایش را نیز نوشت). نقش دلقکِ بدون نام در«تولد مرلین» نشانه‌هایی از نقش دیگری است که رولی نمایشنامه‌نویس برای رولی بازیگر نوشته است. به نظر می‌رسد که رولی کار خود را با دستۀ تئاتر مردان ملکه آن در تئاتر ردبول آغاز کرده باشد. در سال 1609 او بخشی از گروهی از بازیگران بود که یک شرکت نوازندگی به نام دوک یورک را تأسیس کردند که پس از سال 1612 به گروه تئاتر مردان شاهزاده چارلز معروف شد. بیشتر دوران حرفه‌ای رولی صرف نوشتن و ایفای نقش دلقک برای این شرکت شد که در مجموعه‌ای از سالن‌های تئاتر مختلف از جمله کرتن، هوپ و ردبول مستقر بود. رولی همچنین دریافت‌کننده‌ی اجرت این گروه برای اجراهای آنها در دربار بود.

در سال 1623، رولی دستۀ تئاتر خود را ترک کرد و تا زمان مرگش در سال 1626 به دستۀ بسیار موفق مردان شاه در گلوب پیوست. گرچه همکاری او با این گروه بسیار کوتاه بود، اما در سال 1624 درگیری جنجال نمایش«بازی شطرنج» و ماجرای نایب‌السلطنه اسپانیا شد. قابل توجه است که رولی لزوماً تلا‌ش‌های نمایشنامه‌نویسی خود را به گروهی که به عنوان بازیگر به آن متعهد بود، محدود نکرد. در سال 1624 او یکی از اعضای گروه تئاتر مردان شاه، گروه معروف شکسپیر بود و در آگوست همان سال در تولید بدنام آنها «بازی شطرنج» ایفای نقش کرد ـ اما در همان سال با دکر، فورد و وبستر روی نمایشنامه‌ی گمشده‌ی «بیوه را بیدار نگاه دار» برای تئاتر ردبول کار کرد.

نمایشنامه‌ها[ویرایش]

  • درمانی برای یک شاخ‌به‌سر اجرا در 1624؛ چاپ 1661. با همکاری جان وبستر نوشته شده است.
  • نزاعی نیکو اجرا شده 17-1614؛ چاپ 1617. با همکاری توماس میدلتون نوشته شده است.
  • بخت بر خشکی و دریا، اجرا شده در حدود 1607؛ چاپ 1655 با همکاری توماس هیوود نوشته شده است.
  • دوشیزۀ آسیاب اجرا در 1623؛ چاپ 1647 با همکاری جان فلچر نوشته شده است.
  • مسابقه ای در نیمه شب اجرا شده در حدود 1622؛ چاپ 1633. تنها به "WR" نسبت داده می‌شود، و تحلیل سبک نشان می‌دهد که ممکن است به قلم رولی نباشد.
  • شگفتی جدید: زنی که هرگز ناراحت نمی‌شود (اجرا شده در 1610-14، چاپ 1632). احتمالاً یک هم‌نویسی؛ جورج ویلکینز و توماس هیوود به عنوان نویسنده مشترک پیشنهاد شده‌اند.
  • قانون پیران، یا راهی نو برای خشنود کردنتان اجرا در 1618؛ چاپ 1656. با همکاری توماس میدلتون ، و احتمالاً همکار سومی که ممکن است فیلیپ مسینجر یا توماس هیوود باشد، نوشته شده است.
  • یک کفاش، یک آقا، تاریخ نگارش نامعلوم؛ چاپ 1638
  • کولی اسپانیایی اجرا در 1623؛ چاپ 1653 اگرچه صفحه‌عنوان این نمایشنامه را به رولی و توماس میدلتون نسبت می‌دهد، تحلیل سبکی به نفع تیم جان فورد و توماس دکر است.
  • شگفتی‌های تراسی؛ چاپ 1661 صفحه‌عنوان این نمایشنامه را به رولی و جان وبستر نسبت می‌دهد، اگرچه تعداد کمی از خوانندگان حضور وبستر را می‌پذیرند.
  • سفرهای سه برادر انگلیسی اجرا و چاپ 1607. با همکاری جورج ویلکینز و جان دِی نوشته شده است.
  • Wit at Several Weapons (اجرا شده در حدود 1615؛ چاپ 1647). اگرچه برای اولین بار به عنوان بخشی از برگه بومونت و فلچر چاپ شد، تحلیل سبک نشان می‌دهد که این نمایشنامه توسط رولی و توماس میدلتون بازنویسی شده است.
  • جادوگر ادمونتون (اجرا در 1621؛ انتشار 1658). با همکاری جان فورد و توماس دکر نوشته شده است.
  • دنیا در بازی تنیس تکان خورد (اجرا و چاپ 1620). با همکاری توماس میدلتون نوشته شده است.

منبع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا، «William Rowley»، ویکی‌پدیای انگلیسی، دانشنامهٔ آزاد.