ولادیسلاو یکم (بوهم)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ولادیسلاو یکم
دوک بوهم
Duke of Bohemia
سلطنت۱۱۰۹ – ۱۱۱۷، ۱۱۲۰–۱۱۲۵
پیشینسواتوپلوک
جانشینبوریووی دوم
سلطنت۱۱۲۰ – ۱۱۲۵
پیشینبوریووی دوم
جانشینSobeslav I of Bohemia
زادهحدود ۱۰۶۵ میلادی
درگذشته۱۲ آوریل ۱۱۲۵ میلادی
همسر(ان)ریچزای برگی
فرزند(ان)سواتاوا
ولادیسلاو دوم (بوهم)
دپولد یکم یانمیتز
ییندریخ
خانداندودمان پرمیسل
پدروراتیسلاو دوم
مادرسواتاوای لهستان

ولادیسلاو یکم (چکی: Vladislav؛ حدود ۱۰۶۵ – ۱۲ آوریل ۱۱۲۵) از سال ۱۱۰۹ تا ۱۱۱۷ و از سال ۱۱۲۰ تا زمان مرگش دوک بوهم بود.

زندگی[ویرایش]

ولادیسلاو یکم پسر وراتیسلاو دوم و سواتاوا[۱] دختر کازیمیر اول لهستان بود. در سال ۱۱۰۷ وراتیسلاو برادرش بوریووی دوم و پسرعمویش سواتوپلوک را از بوهم تبعید کرد. در سال ۱۱۰۹ سواتوپلوک حین لشرگشی در لهستان کشته شد[۲] و جانشینی او به عنوان دوک بوهم به ولادیسلاو رسید. در سال ۱۱۱۰ بوریووی با حمایت شاهزاده بولسلاو سوم لهستان از تبعید بازگشت؛ ولی شکست خورد و توسط ولادیسلاو زندانی شد.

ولادیسلاو یکم با وجود پیروزی تحت فشار لهستان بود و وادار شد برادر کوچکترش سوبسلاو را به عنوان حاکم زنویمو در موراویا تأیید کند. در سال ۱۱۱۷ ولادیسلاو رسماً به نفع برادرش بوریووی دوم کناره‌گیری کرد؛ ولی بیشتر قدرت را در دست خود حفظ کرد. در سال ۱۱۲۰ بوریووی خلع شد و دوباره به عنوان حاکم زنویمو منصوب شد.[۳] ولادیسلاو به تخت بازگشت تا زمان مرگش در سال ۱۱۲۵ حکومت را در دست داشت.

ولادیسلاو در دوران سختی حکومت می‌کرد و موفقیت‌های قابل توجهی به دست آورد. با این وجود که سروری امپراتوری مقدس روم را همچنان به رسمیت می‌شناخت، به دخالت‌های لهستان در امور بوهم و درگیری با خویشاوندانش در موراویا واکنش نشان داد و چند لشکرکشی تهاجمی به لهستان و اتریش را سازماندهی کرد. در سال‌های ۱۱۱۰ و ۱۱۱۱ در نخستین لشکرکشی امپراتور هاینریش پنجم به ایتالیا همراه او بود و ادامهٔ سکونت ژرمن‌ها در خاک بوهم را تشویق می‌کرد.

خانواده[ویرایش]

ولادیسلاو از همسرش ریچزا (درگذشتهٔ ۲۷ سپتامبر ۱۱۲۵) که دختر کنت هاینریش یکم برگ بود، چهار فرزند داشت:[۴]

  • سواتاوا
  • ولادیسلاو دوم (حدود ۱۱۱۰ – ۱۸ ژانویهٔ ۱۱۷۴) شاه بوهم
  • دپولد یکم (درگذشتهٔ اوت ۱۱۶۷)
  • ییندریخ

منابع[ویرایش]

  1. Gesta principum Polonorum:The Deeds of the Princes of the Poles. Translated by Knoll, Paul W.; Schaer, Frank. Central European University Press. 2003. p. 82.
  2. Berend, Nora; Urbanczyk, Przemyslaw; Wiszewski, Przemyslaw (2013). Central Europe in the High Middle Ages:Bohemia, Hungary and Poland, c.900-c.1300. Cambridge University Press. p. 168-169.
  3. Thompson, James Westfall (1926). "Medieval German Expansion in Bohemia". The Slavonic Review. Vol. 4, No. 12 March: 622. {{cite journal}}: |volume= has extra text (help)
  4. Wihoda, Martin (2015). Vladislaus Henry: The Formation of Moravian Identity. Brill. p. 298.