وضعیت اقامت معمولی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

وضعیت اقامت معمولی (انگلیسی: Ordinarily resident status) مفهومی در قانون انگلستان است که با حق برخورداری از سرویس سلامت ملی مرتبط است. اما مفهوم وضعیت اقامت معمولی عطف به لغو مالیات در سال مالی ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ است.[۱]

مفاهیم مرتبط[ویرایش]

مرخصی نامحدود برای برخورداری از حق اقامت مفهومی است در قانون اداره مهاجرت. فردی که یک شهروند امروز انگلستان است، لزوماً یک مقیم معمولی در انگلستان نیست.

راهنمایی[ویرایش]

راهنمای رسمی برای سرویس سلامت همگانی صادر می‌شود.
فردی که در انگلستان اقامت دارد یک مقیم معمولی است (گذشته از این که به‌طور موقت یا برخی اوقات غیبت داشته باشد)

و اقامت وی در انگلستان مجرد از اینکه کوتاه یا طولانی مدت باشد داوطلبانه و به‌طور معمول به عنوان روال زندگی روزمره‌اش برای استقرار می‌باشد.[۲]

راهنمای اجرای هزینه‌های درمانی برای بازدید کنندگان خارج از کشور در سال ۲۰۱۵ قریب به ۱۳۱ صفحه دارد با ۱۲ صفحه ضمائم که راه حل‌های قانونی شهروندی در انگلستان را توضیح می‌دهد.[۳]

این هدف در راستای کمک به سازمان‌های سلامت همگانی است که از این طریق بتوانند به انجام مسئولیت پرداخته و هزینه‌های سرویس سلامت همگانی مربوط به بازدید کنندگان خارج از کشور را تأمین کنند.[۱]

قانون[ویرایش]

وضعیت اقامت معمولی در قوانین مصوبه مجلس هنوز به قانون تبدیل نشده‌است. از پنج متقاضی که همه‌شان دانش آموزانی بودند که برای ادامه تحصیل به انگلستان آمده بودند، هیچ‌کدام از ایشان حق اقامت در انگلستان را نداشتند و همین مبنای ایجاد وضعیت اقامت شد.

یک فرد می‌تواند به‌طور معمول همزمان در بیش از یک کشور ساکن باشد. اما این قانون در مورد اقامت معمولی صدق نمی‌کند.

یک فرد در وضعیتی می‌تواند اقامت معمولی کسب کند که با اثبات شواهد عینی بتواند پاسخگوی دلایل اقامت خود باشد.[۴]

اداره سرویس سلامت همگانی[ویرایش]

در اکتبر ۲۰۱۶ گزارش شد که دولت تأمین ۵۰۰ میلیون پوند از درآمد خود در سال را از بازدید کنندگان خارج از کشور که در بیمارستانهای مربوط به سرویس سلامت همگانی معالجه شده‌اند تأمین کرده‌است که به نسبت سالهای قبل افزایش را نشان می‌دهد.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "When does someone become ordinarily resident?". Tax guide for students. Retrieved 2 November 2016.
  2. "Ordinary Residence Tool" (PDF). Department of health. Archived from the original (PDF) on 13 March 2017. Retrieved 2 November 2016.
  3. "https://www.gov.uk/government/publications/guidance-on-overseas-visitors-hospital-charging-regulations". Gov.uk. 6 April 2016. Retrieved 2 November 2016. {{cite news}}: External link in |title= (help)
  4. "(1982) 81 LGR 305, 81 LGR 305, [1983] 2 WLR 16, [1982] UKHL 14, [1983] 2 AC 309, [1983] 1 All ER 226". United Kingdom House of Lords Decisions. Bailii. Retrieved 2 November 2016.