ورزشگاه وسترن سیدنی

مختصات: ۳۳°۴۸′۲۹″ جنوبی ۱۵۰°۵۹′۵۹″ شرقی / ۳۳٫۸۰۸۰۶°جنوبی ۱۵۰٫۹۹۹۷۲°شرقی / -33.80806; 150.99972
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ورزشگاه کام‌بانک
نمای داخلی ورزشگاه در آوریل ۲۰۱۹
Map
نام‌های پیشینورزشگاه بانک‌وست (۲۰۲۱–۲۰۱۹)
مکانپاراماتا، نیو ساوت ولز، استرالیا
مختصات۳۳°۴۸′۲۹″ جنوبی ۱۵۰°۵۹′۵۹″ شرقی / ۳۳٫۸۰۸۰۶°جنوبی ۱۵۰٫۹۹۹۷۲°شرقی / -33.80806; 150.99972
ترابری همگانیاسکله پاراماتا
راه‌آهن
مالکدولت نیو ساوت ولز
گردانندهونیوزلایو
گنجایش۳۰،۰۰۰[۱]
رکورد بیشترین شمار تماشاگر۲۹،۳۷۲ (مسابقه راگبی در سپتامبر ۲۰۱۹)
ابعاد زمین۱۰۶ × ۸۰ متر
سطحچمن
ساخت
آغاز ساخت۲۰۱۶
گشایش۱۴ آوریل ۲۰۱۹
هزینه ساخت$۳۰۰ میلیون
معمارپاپولوس
پیمانکار اصلیلندلیز گروپ
استفاده‌کنندگان
راگبی ۱۳ نفره

پاراماتا ایلز (۲۰۱۹–اکنون)
وست تایگرز (۲۰۱۹–اکنون)
کانتربری-بنکستاون بولداگز (۲۰۱۹–اکنون)
ساوت سیدنی رابیتوز (۲۰۲۰–اکنون)

راگبی ۱۵ نفره

نیو ساوت ولز وازاتاز (۲۰۱۹–اکنون)

فوتبال
وسترن سیدنی واندررز (ای-لیگ) (۲۰۱۹–اکنون)
وبگاه

ورزشگاه وسترن سیدنی (به انگلیسی: Western Sydney Stadium)، که به‌خاطر مقاصد تجاری با نام ورزشگاه کام‌بانک شناخته می‌شود، یک ورزشگاه مستطیل شکل چند منظوره است که در پاراماتا، درون منطقه سیدنی غربی بزرگ، در حدود ۲۴ کیلومتری غرب مرکز شهر سیدنی قرار دارد. این ورزشگاه جایگزین ورزشگاه تخریب شده پاراماتا شد که در محل کامبرلند اوال قدیمی، زمین خانگی تیم راگبی مارماهی‌های پاراماتا از سال ۱۹۴۷ ساخته‌شد. ورزشگاه کنونی در آوریل ۲۰۱۹ افتتاح شد و ۳۰٬۰۰۰ ظرفیت صندلی دارد.[۲] این ورزشگاه متعلق به دولت نیو ساوت ولز است و توسط ونیوزلایو اداره می‌شود که توسط گروه پاپولوس طراحی شده و توسط آورکان مهندسی شده و توسط لندلیز گروپ با هزینه ساخت ۳۰۰ میلیون دلار ساخته شده‌است.[۳][۴] این ورزشگاه میزبان بازی‌هایی در سراسر ورزش‌های بزرگ میدانی مستطیل شکل در سیدنی است.

استفاده‌های اولیه ورزشگاه میزبانی راگبی ۱۳ نفره، فوتبال، راگبی ۱۵ نفره و همچنین کنسرت‌ها و رویدادهای ویژه است. تیم‌هایی که از این ورزشگاه استفاده می‌کنند شامل تیم راگبی پاراماتا ایلز و باشگاه ای-لیگ استرالیا وسترن سیدنی واندررز هستند. از دیگر استفاده‌کنندگان می‌توان به تیم راگبی وست تایگرز و تیم راگبی نیو ساوت ولز واراتاز اشاره کرد. برخی باشگاه‌ها مانند تیم راگبی کانتربری-بنکستاون بولداگز علاوه بر بازی در ورزشگاه استرالیا، بازی‌های خانگی خود را نیز در اینجا انجام می‌دهند.

بازسازی و تصمیم طراحی[ویرایش]

نمای خارجی ورزشگاه

در سپتامبر ۲۰۱۵، دولت نیو ساوت ولز اعلام کرد که این ورزشگاه با استادیوم جدیدی که ۳۰٬۰۰۰ صندلی خواهد داشت در همان مکان جایگزین خواهد شد.[۵] ابراز علاقه به ساخت در ژوئن ۲۰۱۶ درخواست شد؛ با چهار پیشنهاد همکاری در لیست اولیه.[۳] این چهار گروه پاپولوس و لندلیز، گروه کوکس و جان هالند، گروه هاسل و بروکس‌فیلد و در نهایت بی‌وی‌ان و کمپانی لاینگ اورورک بودند. این قرارداد در دسامبر ۲۰۱۶ به کنسرسیوم پاپولوس و لندلیز اعطا شد.[۶]

به‌عنوان یک نیازمندی برای گسترش ورزشگاه، استخر یادبود جنگ پاراماتا در مجاورت آن نیز بسته و تخریب شد. گروه کوچکی از معترضان با این تصمیم مخالف بودند و مقداری از پوشش رسانه‌های محلی را نیز برای ترویج کارزارهای آنلاین ضد استادیوم خود به دست آوردند. جایگزینی برای استخر در مارس ۲۰۱۷ اعلام شد و دولت نیو ساوت ولز تأیید کرد که یک مرکز آبزی جدید در محل قدیمی زمین گلف پاراماتا ساخته خواهد شد.[۷]

ویژگی‌های ورزشگاه[ویرایش]

نمای جایگاه امن سکوها

ویژگی‌های کلیدی ورزشگاه افزایش ۱۰٬۰۰۰ ظرفیت از ورزشگاه قدیمی، افزایش عمده امکانات و تجهیزات، جایگاه‌های بزرگ و شیب‌دار، لینک‌های یکپارچه عابر پیاده و حمل و نقل، محوطه سازی محلی، یک عضویت اختصاصی اعضای باشگاه و یک سیستم صوتی عمومی با کیفیت بالا است.[۸] این ورزشگاه همچنین به‌گونه‌ای طراحی شده‌است تا استاندارد پیشرو در طراحی محیطی و انرژی را داشته‌باشد.[۹][۱۰]

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Bankwest Stadium – The Home of Sport in Western Sydney". Bankwest Stadium.[پیوند مرده]
  2. https://bankweststadium.com.au/home/[پیوند مرده]
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ Journalist، Infrastructure (۲۰۱۶-۱۲-۱۱). «Western Sydney Stadium contractor announced». Infrastructure Magazine (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۱۸.
  4. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ ژوئن ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۸ نوامبر ۲۰۲۲.
  5. Saulwick, Jacob (2015-09-04). "New 30,000-seat Parramatta stadium among premier's $1.6b promises". The Sydney Morning Herald (به انگلیسی). Retrieved 2022-11-18.
  6. "Populous to design Western Sydney Stadium". ArchitectureAU (به انگلیسی). Retrieved 2022-11-18.
  7. Visentin, Lisa (2017-03-30). "Berejiklian government pledges $30 million for new Parramatta aquatic centre". The Sydney Morning Herald (به انگلیسی). Retrieved 2022-11-18.
  8. Bossi, Dominic (2016-12-08). "Western Sydney Wanderers set to be given safe standing section in new Parramatta Stadium". The Sydney Morning Herald (به انگلیسی). Retrieved 2022-11-18.
  9. «New Parramatta Stadium Revealed». West Sydney Football (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۱۸.
  10. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ فوریه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۸ نوامبر ۲۰۲۲.