هندوستان تایمز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
هندوستان تایمز
صفحهٔ نخست، ۳۰ اوت ۲۰۲۰
نوعروزنامه
قطعقطع برگ
صاحب(ان) امتیازاچ‌تی مدیا
سردبیرسوکومار رانگاماتان
بنیان‌گذاری۱۹۲۴
زبانانگلیسی
دفتر مرکزیدهلی نو، هند
شمارگان۱٬۰۷۲٬۹۶۶ روزانه[۱]
روزنامه‌های
خواهرخوانده
داینیک هندوستان
شاپا۰۹۷۲-۰۲۴۳
شمارهٔ اُسی‌ال‌سی۲۳۱۶۹۶۷۴۲
وبگاه

هندوستان تایمز (انگلیسی: Hindustan Times) روزنامه هندی انگلیسی‌زبان است. مؤسس این روزنامه، سوندر-سینگ لیالپوری، رهبر جنبش آکالی و حزب شیرومانی آکالی دال در ایالت پنجاب در هند بود. این روزنامه در جریان جنبش استقلال‌طلبی هند به‌عنوان یک روزنامهٔ ملی‌گرا نقش مهمی ایفا کرد. در حال حاضر، شوبانا بارتیا مالک این روزنامه است. این روزنامه، نشریهٔ شاخص اچ‌تی مدیا (شرکت رسانه‌ای متعلق به خانوادهٔ ک.ک. بیرلا) است.[۲][۳][۴][۵]

تاریخچه، تیراژ[ویرایش]

تصاویری از روزنامه هندوستان تایمز در سال ۱۹۹۹

هندوستان تایمز در حال حاضر یکی از پرتیراژترین روزنامه‌های هند است. بر اساس آمار، ۹۹۳۶۴۵ نسخه از این روزنامه تا ماه ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ چاپ شده‌است. یک مقالهٔ روزنامه‌نگاری در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که هندوستان تایمز پس از تایمز هند، دومین روزنامهٔ پرفروش انگلیسی‌زبان در هند است. این روزنامه در شمال هند بسیار پرطرفدار است و در شهرهای دهلی نو، بمبئی، لکهنو، پتنه، رانچی و چندی‌گر به‌طور همزمان توزیع می‌شود.

این روزنامه قبلاً در ناگپور چاپ می‌شد و از سال ۲۰۰۶ تا کنون در جایپور چاپ می‌شود. این روزنامه هم‌چنین از سال ۲۰۰۴ یک بخش مربوط به جوانان نیز به‌طور جداگانه چاپ می‌کند. نسخهٔ کلکته این روزنامه از سال ۲۰۰۰ و نسخه بمبئی آن از ۱۴ ژوئیه ۲۰۰۵ چاپ می‌شود. روزنامه‌های خواهر هندوستان تایمز عبارت‌اند از مینت (روزنامهٔ بازرگانی انگلیسی)، هندوستان (روزنامه هندی‌زبانناندان (ماه‌نامه‌ی کودکان) و کادامبانی (ماه‌نامهٔ ادبی). خود این روزنامه نیز مانند دیگر روزنامه‌ها یک نسخهٔ کودکان نیز دارد. گروه رسانه‌ای اچ‌تی مدیا که هندوستان‌تایمز را چاپ می‌کند نیز خود دارای یک کانال رادیویی و یک شرکت آموزشی به نام اِستادی‌میت (StudyMate) است و به‌طور سالانه همایش‌هایی با حضور سخنوران مشهوری همچون دیان فون‌فورستنبرگ (طراح لباس)، کریستین لوبوتین (طراح کفش)، رابرت پولت (مدیرعامل سابق گوچی) و پاتریک نرمند (مدیر کارتیه) برگزار می‌کند. هندوستان تایمز متعلق به شاخهٔ ک.ک. بیرلا از خانوادهٔ بیرلا است.

منابع[ویرایش]

  1. "Highest Circulated Daily Newspapers (language wise)" (PDF). Audit Bureau of Circulations. Retrieved 5 January 2020.
  2. "About Us". Htmedia.in. Retrieved 29 May 2015.
  3. Gyanendra Pandey (22 November 2001). Remembering Partition: Violence, Nationalism and History in India. Cambridge University Press. pp. 97–. ISBN 978-0-521-00250-9. Retrieved 13 October 2018.
  4. "About Us -". htmedia.in.
  5. Hazarika, Sanjoy (5 March 1995). "Indian Leader Faces a Test at the Polls". The New York Times. India; Maharashtra State (India); Gujarat (India). Retrieved 29 May 2015.

پیوند به بیرون[ویرایش]