هفت خبیث

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

این بازی، نوعی بازی با کارت است که در مناطق مختلف دنیا بازی می‌شود. این بازی در جمع‌های ۲ نفر به بالا بازی می‌شود. برای جمع های بیش از پنج نفر معمولاً از ۲ دسته کارت استفاده می‌شود. نحوه بازی هفت خبیث و شروع بازی به این شکل است که به هر نفر یک سری برگه به هر تعداد که مایلید در جهت ساعت‌گرد داده می‌شود و سپس کارت‌های باقی‌مانده را به پشت در وسط می‌گذارند و روترین کارت از کارت‌های روی زمین را کنار کارت‌هایی که از پشت هستند از رو قرار می‌دهند. اگر کارت برداشته شده از روی دسته جایزه دار باشد آن را داخل دسته گذاشته و دوباره کارت رویی را برمی‌داریم، این کار را آنقدر تکرار می‌کنیم تا کارت رویی جایزه دار نباشد و آن را به عنوان حکم روی زمین می‌گذاریم.

بازی به این شکل است که باید عدد یا خال حکم روی زمین را در وسط گذاشت. برای مثال اگر ۳ دل رو باشد اگر بازیکن کارت دل داشت دل بازی می‌کند در غیر این‌صورت باید ۳ هر خال دیگری را بازی کند. اگر هیچ‌کدام از این حالت‌ها نباشد، باید یک کارت از زمین بردارد. اگر کارت برداشته شده با کارت روی زمین سازگار بود آن را در کنار کارت روی زمین قرار می‌گیرد، در غیر صورت آن کارت را درون دست خود قرار داده و نوبت نفر بعدی می‌باشد. البته می‌تواند کارت برداشته شده را هرچند اگر با کارت روی زمین سازگار باشد در دست خود نگه دارد و بازی نکند.

بازی تا جایی ادامه دارد که یک نفر تمام کارت‌های درون دست خود را در روی زمین بگذارد و کارت هایش تمام شود. توجه شود که وقتی بازیکن تنها دو کارت دارد و یکی از آن دو را بازی می‌کند باید سریعا بگوید«تک کارت!». اگر بازیکن فراموش کند و بازیکن دیگری تک کارت او را بگوید، شخصی که «تک کارت!» گفتن را فراموش کرده باید یک کارت از روی دسته بردارد.

بازی اغلب به صورت حذفی انجام می‌گردد. به این صورت که هرکس زودتر برگه تمام کرد، نفر اول و ادامه افراد بازی را ادامه داده تا نفر آخر مشخص شود.

البته می‌توان به صورت امتیاز منفی هم بازی کرد که پایین تر توضیح داده شده است. تاریخچه این بازی سال 1320 میلادی می‌باشد .که بازی مشابه بسیاری به تقلید از او ساخته شده است.

قوانین[ویرایش]

قانون‌های این بازی به دو صورت اصلی و فرعی تقسیم‌بندی می‌شود. قوانین اصلی همواره ثابت می‌باشند ولی می‌توان با توافق بازیکنان از اجرای تمامی یا برخی از قوانین فرعی صرف نظر نمود.

قوانین اصلی نحوه ادامه بازی را مشخص می‌کنند. بازی از نفر بعد از نفر [کارت پخش کن] در جهت گردش عقربه‌های ساعت آغاز می‌شود و بر اساس اعداد و نوع کارت‌هایی که آخرین بازیکن بر زمین گذاشته ادامه می‌یابد. روند تغییر بازی بر اساس کارت‌ها به صورت زیر است:

عدد ۱۰: جهت چرخش بازی را برعکس می‌کند.

عدد ۷: اگر فردی عدد ۷ بیاورد، نفر بعدی او باید ۲ کارت جریمه بردارد.

تبصره: با رو شدن عدد ۷ برای اولین بار، اگر بازیکن کارت ۷ داشته باشد، بازی می‌کند و نفر بعدی باید ۴ کارت بردارد و همینطور ادامه دارد . در غیر این‌صورت باید ۲ کارت از روی زمین بردارد. بعد از برداشتن ۲ تا کارت، اگر هفت در کارت هایی که برداشته باشد آن را می‌اندازد و نفر بعد ۲ کارت بر‌می‌دارد چون زنجیره هفت اصلی پاره شده و زنجیره جدیدی از هفت آغاز گشته است.

تبصره٢: اگر در بازی دو نفره نفر اول هفت انداخت و نفر دوم هم هفت انداخت نفر اول ۴ کارت بر می دارد واین روند ادامه دارد

عدد ۸: جایزه دارد و باید یک کارت دیگر که هم خال کارت 8 یا یک هشت دیگر از خال دیگری بیاندازد.(اگر جایزه ٨ را نداشت باید جریمه بردارد)

تبصره: استفاده از جایزه چه به‌صورت گذاشتن یک کارت از دست خود، یا از کارتهای رو نشده بر روی کارت روشده روی زمین است.

سرباز: این کارت روی هر کارت می‌تواند بیاید. بازیکنی که سرباز بیاورد می‌تواند حکم را به دلخواه خودش تغییر دهد.مثلا اعلام می‌کند حکم دل است و بازیکن بعدی باید هر کارتی از خال تعیین شده بازی کند. در ضمن حکمی که تعیین می‌کند به خال خود سرباز ربطی نداشته و می‌تواند هر چه که خواست بگوید.

عدد۲: اگر شخصی عدد ۲ را بازی کند باید یک کارت را به یک نفر بگوید از دسته کارت های روی زمین بردارد.اگر در دست شخصی که ۲ را بازی کرده بیش از ۳ کارت باشد میتواند به فرد بگوید به جای وسط زمین از دست خودش کارت بردارد

کارت آس(تک): هرکس آس بیاندازد نوبت نفر بعدیش می‌سوزد.

تک کارت: وقتی بازیکنی یک ورق دارد، باید با صدای بلند بگوید «تک کارت!».

تبصره: (بازیکنی که تک کارت نگفته باشد و پیش از متوجه شدن سایر افراد از این موضوع برگ‌های خود را تمام کند، مشمول جریمه نمی‌شود)

هر اشتباهی در اجرای قوانین اصلی که در حین بازی انجام می‌شود، برداشتن یک کارت جریمه توسط شخص خطاکار شامل می‌شود.

قوانین فرعی:

تخلفات اضافی که شامل جریمه می‌شود: بدون نوبت بازی کردن، تأخیر در بازی کردن، گفتن کلمه من و …

نحوهٔ امتیازدهی[ویرایش]

هنگامی که یکی از بازیکنان تمامی کارت‌های بازی خود را تمام کرد بازی به اتمام می‌رسد و همه افراد حاضر با توجه به کارت‌های باقی مانده دستشان امتیاز منفی می‌گیرند. هر یک از کارت ها امتیاز خاصی دارد که به صورت زیر می‌باشد.

  • برگ‌های ۲ تا ۱۰ امتیاز منفی برابر شماره کارت خود دارند.
  • برگ بی بی ۳ امتیاز منفی دارد
  • برگ شاه ۴ امتیاز منفی دارد
  • برگ آس ۱۱ امتیاز منفی دارد
  • برگ سرباز ۲۰ امتیاز منفی دارد

در صورتی که نفر تمام کننده بازی با سرباز بازی را تمام کند, امتیازهای منفی دست هر بازیکن در آن دور دو برابر می‌شود.

منابع[ویرایش]