نعمت‌الله ریاضی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نعمت الله ریاضی
تابلوی رنگ و روغن از رصدخانه ابوریحان بیرونی اثر نعمت الله ریاضی

نعمت الله ریاضی در روز یکشنبه اول خرداد ماه سال ۱۳۳۹ در کازرون استان فارس زاده شد. آموزش‌های پایه دبستان و دبیرستان را در کازرون و شیراز سپری کرد. دوره کارشناسی فیزیک را با به دست آوردن رتبه ممتاز در دانشگاه شیراز در سال ۱۳۶۴ به پایان رساند. وی دوره کارشناسی ارشد اختر فیزیک و همچنین دوره دکتری کیهان‌شناسی را در دانشگاه ساسکس انگلستان گذراند و دانش‌آموخته شد. عنوان رساله کارشناسی ارشد او «سن جهان» به راهنمایی پروفسور لئون مستل وعنوان رساله دکتری وی «تأثیر ویمپ‌ها در تحول ستارگان کم جرم رشته اصلی» به راهنمایی پروفسور راجر تیلر بود. نعمت الله ریاضی پس از بازگشت به ایران در بخش فیزیک دانشکده علوم دانشگاه شیراز به تحقیق و تدریس پرداخت ومراتب استادیاری دانشیاری و استادی را در آنجا گذراند. دکتر ریاضی از بهمن ماه ۱۳۹۱ به عضویت هیئت علمی گروه فیزیک دانشگاه شهید بهشتی در آمده است.

نعمت الله ریاضی در سال ۱۳۹۰ به عنوان استاد نمونه کشوری در گروه علوم پایه برگزیده شد. کتاب‌های درآمدی بر اخترفیزیک نوین، درآمدی بر کیهان‌شناسی نوین و خاکستر ستارگان از جمله تألیفات وی می‌باشد. ریاضی در زمینه کیهان شناسی، اخترفیزیک و نظریه سالیتون مقالات متعددی را در ژورنال‌های تخصصی علمی به چاپ رسانده است. در مقالات وی مدل‌ها و محاسبات جدیدی در زمینه نظریه کرمچاله‌ها، سیاهچاله‌ها، سالیتون‌ها و برهمکنش‌های بین آن‌ها و نیز ستارگان دوتائی گرفتی ارائه شده‌است.

کرمچاله‌ها ساختارهائی هندسی در فضا زمان هستند که به صورت گلوگاهی دو نقطه دوردست در فضا زمان یا دو جهان مختلف را به یکدیگر متصل می‌کنند. سابقه این نظریه به اینشتین و روزن می‌رسد. سالیتون‌ها پاسخ‌های جایگزیده‌ای از معادلات موج غیر خطی هستند که از برخی جهات شبیه به ذرات رفتار می‌کنند. نظریه سالیتون کاربردهای فراوانی در اپتیک غیر خطی، فیزیک پلیمرها و ملکول‌های DNA دارد.

ریاضی عضو وابسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و عضو قطب نجوم و اخترفیزیک (مرکز نجوم مراغه) است. وی از سال ۱۳۶۹ تا سال ۱۳۹۱ در چند نوبت ریاست رصدخانه ابوریحان بیرونی دانشگاه شیراز را به عهده داشته‌است.

ریاضی به نقاشی و شعر پارسی نیز علاقه‌مند است.نقاشی های وی را می توان در اینستاگرام دنبال کرد. riazinematollah@

منابع[ویرایش]