نشان تانیک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نشان تانیک
زادهٔ۱۳۲۸
۱۹۴۹
ارومیه
درگذشت۹ شهریور ۱۳۹۵
۲۰۱۶ (۶۷ سال)
تهران
پیشهمجسمه‌سازی

نشان تانیک (۱۳۲۸ در ارومیه - ۹ شهریور ۱۳۹۵ در تهران) هنرمند مجسمه‌سازان ایرانی ارمنی‌تبار بود. وی از پایه‌گذاران و بانیان موزه‌های مردم‌شناسی گنجعلی خان کرمان، سعدآباد، تبریز، شاهرود و رشت و موزه پست و بسیاری دیگر از موزه‌های ایران بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

در سال ۱۳۲۸ خورشیدی (۱۹۴۹ میلادی) در ارومیه به دنیا آمد وی از کودکی علاقهٔ فراوانی به هنر مجسمه‌سازی نشان می‌داد و به همین سبب نیز مدتی نزد جوادبیک زاکاتالی و حسن ارژنگ به فراگیری این هنر پرداخت.

از سال ۱۳۴۵ (۱۹۶۶) عمده فعالیت وی محدود به فعالیت در موزهٔ مردم‌شناسی گذشت از کارهای مهم وی می‌توان به پیکره‌های موجود در موزه‌های مردم‌شناسی در سعدآباد تهران، اردبیل، ارومیه، رشت، زنجان و شاهرود اشاره نمود وی همچنین سال‌ها مسئولیت کارگاه پیکره‌سازی موزه مردم‌شناسی را بر عهده داشته‌است.

از دیگر فعالیت‌های تانیک می‌توان به تهیهٔ لوازم صحنه و دکور برای چندین فیلم و مجموعهٔ تلویزیونی تاریخی اشاره کرد مجسمهٔ استاد شهریار و نیم تنهٔ مرد نمکی از کارهای اخیر وی می‌باشند.

نشان تانیک به پاس خدماتش در طی سالیان متمادی به هنر ایران، در سال ۱۳۷۸ (۱۹۹۹) مفتخر به دریافت مدرک دکتری هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گردید و تا کنون چندین بار طی مراسم مختلف از مقام هنری وی تجلیل به عمل آمده‌است.

درگذشت[ویرایش]

صبح سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۵ به علت ایست قلبی درگذشت و روز پنجشنبه، ۱۱ شهریورماه در گورستان ارامنه تهران (بوراستان) در جاده خاوران به خاک سپرده شد.

فعالیت‌ها[ویرایش]

پیکره کمال الملک، نقش برجسته استاد شهریار، پیکره جدال شیر و اژدها، ترمیم پیکره مرد نمکی، طراحی و ساخت موزه آب در مجموعه سعدآباد و طراحی و ساخت وسایل مجموعه‌های تلویزیونی سلطان صاحب قران، میرزا کوچک خان و امیر کبیر از آثار وی محسوب می‌شوند.

منابع[ویرایش]

  • «کارهایی که مصداق زشت‌سازی است نه زیباسازی!». ایسنا.
  • ««نشان تانیک» درگذشت». روزنامه ایران.
  • «درگذشت نشان تانیک هنرمند برجسته مجسمه‌ساز و دارای نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی». آلیک‌آنلاین.
  • «نشان تانیک، هنرمند مجسمه‌ساز درگذشت». خبرگزاری مهر.
  • لازاریان، ژانت دیگرانوهی (۱۳۸۲)، «مجسمه‌سازان»، دانشنامه ایرانیان ارمنی، تهران: انتشارات هیرمند، ص. ۳۷۲، شابک ۹۶۴-۶۹۷۴-۵۰-۳
  • دز، احمد (پاییز و زمستان ۱۳۷۹). «استاد نشان تانیک». فصلنامه فرهنگی پیمان. سال چهارم (۱۳ و ۱۴).

خطای لوآ در پودمان:External_links2 در خط 126: assign to undeclared variable 'link'.