نابودگر (فیلم ۱۹۸۰)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نابودگر
پوستر فیلم
کارگردانجیمز گلیکنهاوس
تهیه‌کنندهمارک بونتزمن
نویسندهجیمز گلیکنهاوس
موسیقیجو رنزتی
فیلم‌برداررابرت ام. بالدوین
تدوین‌گرکورکی اوهارا
تاریخ‌های انتشار
  • ۱۰ سپتامبر ۱۹۸۰ (۱۹۸۰-09-۱۰)
مدت زمان
۱۰۴ دقیقه
کشورآمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۲ میلیون دلار[۱]
فروش گیشه۳۵ میلیون دلار[۲][۳]

نابودگر (به انگلیسی: The Exterminator) یک فیلم انتقام‌جویانه و اکشن آمریکایی محصول سال ۱۹۸۰ به نویسندگی و کارگردانی جیمز گلیکنهاوس است. رابرت گینتی در نقش جان ایستلند کهنه سرباز جنگ ویتنام که با نام «نابودگر» نیز شناخته می‌شود، بازی می‌کند. هنگامی که گروهی از اراذل و اوباش دوست او را فلج می‌کنند، ایستلند به یک انتقام‌جو تبدیل می‌شود و مأموریتی را برای پاکسازی نیویورک از جنایات سازمان یافته آغاز می‌کند. در این فیلم سامانتا اگار، کریستوفر جرج و استیو جیمز نیز ایفای نقش می‌کنند. از زمان انتشارش طرفداران زیادی پیدا کرده‌است.

داستان[ویرایش]

بهترین دوست «جان» در خیابان‌های نیویورک کشته می‌شود. بعد از اینکه ماجرا او تبدیل به قاتلی شورشی می‌شود و نیویورک را به خاک و خون می‌کشد.

تولید[ویرایش]

برای صحنه سر بریدن از آدمکی استفاده شد که توسط استن وینستون ساخته شده‌بود. کارگردان جیمز گلیکنهاوس معتقد است که این ساختن در همه نماها استفاده شده‌است، زیرا بسیار واقع گرایانه بود. صحنه‌هایی در یک خانه تن‌فروشی غیرقانونی در خیابان ۴۲ فیلمبرداری شد که به تازگی توسط پلیس بسته شده بود. گلیکن‌هاوس اجازه فیلمبرداری در آنجا را گرفت.[۳]

دنباله[ویرایش]

قسمت دوم در سال ۱۹۸۴ با عنوان نابودگر ۲ منتشر شد که در باکس آفیس شکست خورد،[۴] و در سال ۲۰۲۲ یک فیلم کوتاهی به همین نام منتشر شد.[۵]

منابع[ویرایش]

  1. Scullion, Chris (2013). That Was A Bit Mental: Volume 1, "The Exterminator", pages 87-88. Retrieved 11-12-2015.
  2. Chase, Chris. "At the Movies", The New York Times, published 01-06-1984. Retrieved 11-11-2015.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ Packer, Sharon & Pennington, Jody (2014). A History of Evil In Popular Culture, chapter 9, pages 104-105. Retrieved 11-13-2015.
  4. "'Exterminator 2' (1984) - Box Office Information", The Numbers. Retrieved 11-11-2015.
  5. The Exterminator: Retribution (2022) - Release Info - IMDb

پیوند به بیرون[ویرایش]