گصاد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از مگرن ۲)
گصاد
مگرن ۲
village
کشور ایران
استان‌های ایراناستان خوزستان
شهرستان‌های ایرانشهرستان کرخه
بخش (تقسیمات کشوری)بخش مرکزی
دهستاندهستان سیدعباس
جمعیت
 (2006)
 • کل۱۷۵
منطقه زمانییوتی‌سی +۳:۳۰ (ساعت رسمی ایران)
 • تابستانی (DST)یوتی‌سی +4:30 (ساعت رسمی ایران)

روستای مگرن ۲ یا (گصاد) در ۴۸ کیلومتر بعد اهواز در عبدالخان و پشت روستای «فهد کعب عمیر»، است. فاصله این روستا تا اتوبان اهواز - اندیمشک بیش از سه کیلومتر جاده خاکی است. برای رسیدن به روستای مگرن ۱ باید از رودخانه کرخه عبور کرد. دلیل نبودن پل برای تردد مردم این روستا از وسیله‌ای موسوم به دوبه که نوعی شناور ساده برای عبور افراد و خوردوهایشان است استفاده می‌کنند. به دلیل مشکل تردد برای اهالی این روستا، چهار نفر به دلیل دوری مسیر قبل از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست داده‌اند. این روستا تنها یک مدرسه دارد که کلاس‌های آن کانتینری و از سال ۷۳ دایر شده‌اند. اهالی روستای مگرن و مگرن ۳ نیز از این مدرسه استفاده می‌کنند.

اگر کسی نخواهد از دوبه استفاده کند مجبور است مسیر طولانی عبدالخان- شهرستان کرخه را دور بزنند تا به این روستا برسد.[۱] این روستا فاقد دهیار است.

شغل[ویرایش]

شغل اغلب مردم این روستا کشاورزی است و در زمستان گندم می‌کارند و در تابستان لوبیا و ماش و صیفی جات دیگر. با کم آب شدن رودخانه کرخه مردم در تابستان اجازه کشت تابستانه را ندارند. این روستا آب لوله کشی ندارند و مردم روستای مگرن ۲ آب شرب خود را از رودخانه کرخه یا از «عَبّاره» خشک شده وسط روستا (نوعی کانال خاکی آب) تأمین می‌کنند.[۲]

طبیعت[ویرایش]

در حاشیه این روستا تپه‌های شنی با وسعت زیادی وجود دارد که یک بار هم مسابقات رالی در آن برگزار شده بود.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. عصر ایران، نادره وائلی زاده
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ روزنامه همشهری، ویژه نامه خوزستان، ۲۷ تیر ماه ۱۳۹۱