پرش به محتوا

موسسه افکارسنجی ملت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

موسسه افکارسنجی ملت با نام اختصاری ملت شناخته می‌شود و وابسته به مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در ایران است. این مرکز از آبان ماه سال 1399 فعالیت خود را در حیطه ارائه پیوست‌های افکارسنجی به طرح‌ها و لوایح مجلس شورای اسلامی آغاز کرده است و نظرسنجی‌های مختلفی در موضوعات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی انجام داده است. مدیریت این مجموعه از سال 1402 بر عهده سعید آجورلو می‌باشد.[۱] این موسسه افکارسنجی توانست در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در سال 1403 دقیق ترین پیش بینی از رای نامزدها را داشته باشد.

معرفی و تاریخچه

[ویرایش]

موسسه افکارسنجی ملت زیر مجموعه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، از آبان ماه 1399 فعالیت خود را آغاز کرده است. این موسسه با هدف تحقق ماده 1و2 قانون تاسیس مرکز پژوهش‌های مجلس، با رویکرد انعکاس نظرات مردم و افکارعمومی در فرآیند قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای آن تاسیس شده است. موسسه افکارسنجی ملت در طراحی و اجرای فعالیت‌های پژوهشی و نظرسنجی خود بر به‌کارگیری معیارهای دقیق علمی و فنی، رعایت و حفظ موضع بی‌طرفی در قبال مسایل و موضوعات مورد بررسی در فعالیت‌های تحقیقاتی تاکید دارد.

ساختار و چارت موسسه

[ویرایش]

موسسه افکارسنجی ملت به‌طورکلی از دو بخش پژوهش و پیمایش تشکیل شده است که در ذیل مدیریت و معاونت مجموعه به فعالیت خود می‌پردازند و بخش اداری نیز مسئولیت‌های دفتری را بر عهده دارد. در بخش پژوهش دو گروه آمار و گروه تحقیق قرار دارند که متناسب با فعالیت‌های خود به بررسی‌های آماری و تحلیل‌های علمی بر داده‌های به‌دست آمده از گروه پیمایش که خام اطلاعات را از طریق پرسشگری تلفنی جمع‌آوری می‌کنند، می‌پردازند. همچنین در کلیه فرآیندها، یک شورای علمی متشکل از متخصصین موضوعات خاص هر افکارسنجی بر کلیه فرایندها نظارت دارند.

مدیران موسسه

[ویرایش]

مدیران مجموعه از سال 1399 به صورت جدول زیر هستند.

مدیر دوران مدیریت
از تا
محسن ابن الدین حمیدی مدیر آبان 1399 آذر 1401
وحید کشافی‌نیا سرپرست آذر 1401 بهمن 1401
سعید آجورلو مدیر بهمن 1401 هم اکنون

افکارسنجی‌ها

[ویرایش]

این موسسه افکارسنجی‌های مختلفی انجام داده که برخی از آنها عبارت‌انداز:

  • افکارسنجی پیرامون مهریه و نظر مردم درباره مداخله قانون در آن؛
  • افکارسنجی درباره نگرش مردم به آسیب‌های اجتماعی در کشور؛
  • افکارسنجی درباره نگرش مردم به وضعیت صندوق‌های بازنشستگی کشور؛
  • افکارسنجی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری کشور (دقیق‌ترین پیش‌بینی از انتخابات).[۲]

نشست‌ها

[ویرایش]

موسسه افکارسنجی ملت چندین نشست در حوزه افکارسنجی و افکار عمومی با متخصصین علمی این حوزه برگزار کرده است. یکی از این نشست‌ها، نشست علمی «چالش های پیمایش تلفنی در ایران» بود که در آن بر لزوم افزایش هم اندیشی و اشتراک مساعی مراکز مختلف افکارسنجی تاکید شد.[۳]

کتاب‌ها

[ویرایش]

موسسه افکارسنجی ملت یک کتاب در حوزه افکارسنجی و افکارعمومی به انتشار رسانده است.

  1. «موسسه افکارسنجی ملت».
  2. «نگاهداری با اشاره به نتایج آخرین نظرسنجی مرکز پژوهش های مجلس: نظرسنجی موسسه افکارسنجی مرکز پژوهش های مجلس، دقیق ترین پیش بینی انتخابات ریاست جمهوری بود».
  3. «در نشست علمی « چالش های پیمایش تلفنی در ایران» تاکید شد؛ لزوم افزایش هم اندیشی و اشتراک مساعی مراکز مختلف افکارسنجی».