موتور موشک تنفس هوایی سینرژیک - سابر (SABRE)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
موتور موشک تنفس هوایی سینرژیک - سابر (SABRE)
A version of the SABRE engine designed in the 1990s
کشور سازندهبریتانیا
طراحری‌اکشن انجینز
کاربردتک رانشگر به مدار
پرتابگر مرتبطاسکای‌لون
پیشینRB545
وضعیتتحقیق و توسعه
موتور با سوخت مایع
پیش‌راناتمسفر زمین or اکسیژن مایع / هیدروژن مایع[۱]
نسبت مخلوطمایع
دورهمایع
پمپ‌هامایع
کارایی
رانش در خلاءApprox. ۲٬۹۴۰ کیلونیوتن (۶۶۰٬۰۰۰ پوند-نیرو)
رانش در سطح دریاApprox. ۱٬۹۶۰ کیلونیوتن (۴۴۰٬۰۰۰ پوند-نیرو)
نسبت نیرو به وزنUp to 14 (atmospheric)
تکانه ویژه (خلاء)460 ثانیه (4.5 کیلوگرم بر ثانیه)
تکانه ویژه (سطح دریا)۳٬۶۰۰ ثانیه (۱٫۰ lb/(lbf·h)؛ ۳۵ کیلومتر بر ثانیه)

موتور موشک تنفس هوایی سینرژیک - سابر (انگلیسی: SABRE) یک مفهوم در دست توسعه توسط Reaction Engines Limited برای موتور موشک هیبریدی تنفس هوایی پیش سرد مافوق صوت شده است. این موتور برای دستیابی به قابلیت پرتاب تک مرحله به مدار طراحی شده است و هواپیمای فضایی پیشنهادی Skylon را به مدار پایین زمین می رساند.

سابر از سری طرح های آلن باند تکامل یافته است که در اوایل دهه 1980 برای پروژه HOTOL آغاز شد.[۲] این طرح شامل یک موتور موشک سیکل ترکیبی تک با دو حالت کار است. حالت تنفس هوا، ترکیبی از یک کمپرسور توربو با یک پیش خنک کننده سبک وزن هوا است که درست در پشت مخروط ورودی قرار دارد. در سرعت‌های بالا، این پیش‌کولر هوای داغ و فشرده‌شده را خنک می‌کند. در غیر این صورت به دمایی می‌رسد که موتور نمی‌تواند تحمل کند و منجر به نسبت فشار بسیار بالایی در موتور می‌شود. پس از آن هوای فشرده وارد محفظه احتراق موشک می شود و در آنجا همراه با هیدروژن مایع ذخیره شده مشتعل می شود. نسبت فشار بالا به موتور این امکان را می دهد که نیروی رانش بالایی را در سرعت ها و ارتفاعات بسیار بالا ارائه دهد. دمای پایین هوا امکان استفاده از آلیاژ سبک را فراهم می‌کند و موتور بسیار سبک وزن را برای رسیدن به مدار ضروری می‌سازد.

علاوه بر این پیش خنک کننده SABRE هوا را مایع نمی کند و به آن اجازه می دهد کارآمدتر کار کند. پس از خاموش شدن مخروط ورودی در سرعت 5.14 ماخ و در ارتفاع 28.5 کیلومتری، کارکرد سیستم به صورت یک موتور موشک با کارایی بالای چرخه بسته ادامه می‌یابد که اکسیژن مایع و هیدروژن مایع را از مخازن سوخت می‌سوزاند و اجازه می‌دهد مفهوم هواپیمای فضایی مانند Skylon برای رسیدن به سرعت مداری پس از خروج از جو در یک صعود شیب دار ممکن شود. هم چنین موتوری برگرفته از مفهوم SABRE به نام Scimitar برای پیشنهاد جت مسافربری مافوق صوت A2 این شرکت با بودجه اتحادیه اروپا طراحی شده است.[۳]


منابع[ویرایش]

  1. "Reaction Engines Limited Engine Names" (PDF). Reaction Engines Limited. Archived from the original (PDF) on 5 March 2012.
  2. «Total bond market, Australia». dx.doi.org. ۲۰۱۷-۱۱-۰۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۰۴.
  3. «Data-driven farming proves fertile ground for O.R.». Volume 45, Number 2, April 2018. ۲۰۱۸-۰۷-۳۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۰۴.

پیوند به بیرون[ویرایش]