مسیر (رایانه)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

در علوم رایانه، مسیر (به انگلیسی: Path) یک رشته است که محل یک پرونده یا پوشه را در فایل‌سیستم مشخص می‌کند.[۱] مسیرها می‌توانند به صورت مطلق یا نسبی بیان شوند. یک مسیر مطلق، بدون توجه به پوشهٔ کار،[و ۱] همواره به یک مکان مشخص در فایل‌سیستم اشاره می‌کند در حالی که در یک مسیر نسبی پوشهٔ کنونی نقطهٔ آغاز محاسبهٔ مسیر است.[۲]

سیستم‌عامل‌های مختلف روش‌های متفاوتی برای نمایش مسیرها دارند. در یونیکس «/» به عنوان نویسهٔ حائل استفاده می‌شود و در ابتدای مسیر نام درایو ذکر نمی‌گردد (همهٔ مسیرها نسبت به پوشهٔ ریشه که تنها با یک «/» مشخص می‌شود محاسبه می‌شوند). در این سیستم‌عامل با درایوهایی مانند فلاپی، به صورت یک پوشه برخورد می‌شود که در یک نقطهٔ مشخص (مثلاً پوشهٔ «/drives/») سوار می‌شوند. اما در ویندوز، نویسهٔ حائل «\» است و هر درایو به صورت یک حرف انگلیسی به همراه «:» مشخص می‌شود. در ویندوز مسیرهای مطلق به دو روش قابل بیان هستند، یکی مسیری که با نام درایو مشخص می‌شود (مانند: C:\Windows\System32)،‌ و دیگری با کمک سنت نام‌گذاری یکنواخت[و ۲] که به صورت \\hostname\sharename\filename بیان می‌شود.[۳] به آدرس دهی نوع اول ، آدرس دهی محلی (Local Addressing) و به نوع دوم ، آدرس دهی تحت شبکه (Network Addressing) گفته می شود. به آدرس دهی تحت شبکه UNC نیز نامیده می‌شود که مخفف عبارت Universal Naming Convention می باشد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

واژه‌نامه[ویرایش]

  1. Working directory
  2. Uniform Naming Convention

منابع[ویرایش]

  • Gregory, J. (2009). Game Engine Architecture (به فرانسوی). Taylor & Francis. Retrieved 2013-11-27.
  • Dorman, S.J. (2010). Sams Teach Yourself Visual C# 2010 in 24 Hours: Complete Starter Kit. Sams Teach Yourself (به آلمانی). Pearson Education. Retrieved 2013-11-27.
  • Landy, M.; Siddiqui, S.; Swisher, J. (2003). JBuilder Developer's Guide (به انگلیسی). Sams. Retrieved 2013-11-27.