مسلسل گاتلینگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مسلسل گاتلینگ
اسلحه گاتلینگ 1876 در مکان تاریخی ملی فورت لارامی
نوعRapid-fire gun
خاستگاهایالات متحده آمریکا
تاریخچه خدمت
خدمت1862–1911
استفاده‌شده توسطایالات متحده آمریکا
امپراتوری روسیه
امپراتوری بریتانیا
امپراتوری ژاپن
فرانسه
امپراطوری کره
جنگ‌هاجنگ داخلی آمریکا
جنگ انگلیس و زولو
جنگ بوشین
شورش دهقانان دونگاک
شورش شمال غرب
جنگ اقیانوس آرام (قرن ۱۹)
جنگ آمریکا و اسپانیا
جنگ آمریکا-فلیپین
شورش مشتزن‌ها
جنگ روسیه و ژاپن
1895 Counter-revolution in Hawaii
تاریخچه تولید
طراحریچارد گاتلینگ
ویژگی‌ها
وزن۲۷٫۲ کیلوگرم (۶۰ پوند)
طول۱۰۷٫۹ سانتیمتر (۴۲٫۵ اینچ)
طول لوله۶۷٫۳ سانتیمتر (۲۶٫۵ اینچ)
خدمهFour-man crew

نرخ آتش350 rounds per minute[نیازمند منبع]
یک قبضه گاتلینگ قدیمی در موزه فورت لارامی در وایومینگ

تیربار گاتلینگ (مسلسل) (زبان انگلیسی: Gatling Gun یا Gatling Machine Gun) نام عمومی رده‌ای از مسلسل و توپ‌های اتوماتیک است که به جای داشتن یک لوله دارای چند لوله است که هنگام شلیک حول مرکزی می چرخند. مسلسل‌های گاتلینگ نواخت تیر بسیار بیشتری از مسلسل‌های دیگر دارد. این مسلسل از زمان اختراع تا به امروز دستخوش تغییرات و تحولات بسیاری شده است. بعنوان مثال نواخت تیر تئوریک ام۶۱-ولکان با ۶ لوله، که مسلسل اغلب هواپیماهای جنگی آمریکاست، ۶۰۰۰ تیر در هر دقیقه است.

اولین مسلسل این‌گونه را مخترع آمریکایی ریچارد گاتلینگ اختراع کرد. گردش لوله‌ها در «توپ گاتلینگ» با دست و به‌کمک یک دسته گرداننده انجام می‌شد به همین دلیل یک سلاح اتوماتیک محسوب نمی‌شد و اولین سلاح اتوماتیک مسلسل ماکسیم است که در سال ۱۸۸۴ اختراع شد و پش از هر شلیک با فشار گاز باروت گلوله مسلح می‌شد. گاتلینگ‌های امروزی با موتور برقی می‌گردند.

اختراع گاتلینگ در واقع پیش از اختراع مسلسل‌های تک لول انجام شد و می‌توان آن را اولین نوع مسلسل دانست. ریچارد گاتلینگ این اختراع خود را در سال ۱۸۶۲ ثبت کرد و چندی بعد توسط ایالت‌های شمالی در جنگ داخلی آمریکا استفاده شد.

هواپیمای آمریکایی ای-۱۰ تاندربولت ۲ (به انگلیسی: Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II) که برای حمایت نزدیک ساخته شده است به توپ گاتلینگ ٣٠ میلی متری جی ای یو-٨ اَونجر(به انگلیسی:GAU-8 Avenger) مجهز شده است، سنگین‌ترین توپ گاتلینگی است که تاکنون روی یک هواپیما نصب شده‌است. همچنین در ناوهای هواپیمابر انواع نوع پیشرفته ای از توپ های گاتلینگ با نام سامانه دفاع نزدیک دریایی فالانکس (به انگلیسی: Phalanx) یا سامانه دفاع نزدیک دریایی دروازه بان (به انگلیسی: Goalkeeper) با نواخت تیر و دقت و حساسیت بسیار بالا، جهت مقابله با موشک های ضد کشتی و یا هواپیماهای مهاجم استفاده میشود.

منابع[ویرایش]

Wikipedia contributors, "Gatling gun," Wikipedia, The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Gatling_gun&oldid=188787043 (accessed February 5, 2008).