مسجد جامع محمدآباد جرقویه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مسجد جامع محمدآباد جرقویه
ناممسجد جامع محمدآباد جرقویه
کشورایران
استاناصفهان
شهرستانجرقویه
بخشمرکزی
اطلاعات اثر
کاربریمذهبی
دیرینگیدوره قاجار
دورهٔ ساخت اثردوره قاجار
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۱۱۵۵۰
تاریخ ثبت ملی۲۴ اسفند ۱۳۸۳

مسجد جامع محمدآباد جرقویه مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان جرقویه، محمدآباد، بلوارامام خمینی، کوچه حسینیه واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۵۵۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.[۱]

جستارهای وابسته[ویرایش]

مسجد جامع محمدآباد در مرکز شهر در مجاورت حسینیه شهر قرار دارد که به نام مسجد میر پنج نیز معروف می‌باشد، قدمت این مسجد به ۱۵۰ سال قبل می‌رسد. درزمینی به مساحت نزدیک به ۲۵۰۰ مترمربع ساخته شده است. سبک معماری آن همانند سبک معماری مسجد حکیم اصفهان و در نوع خود بی نظیر می‌باشد. این مسجد دارای دو شبستان زمستانه وتابستانه و فضای زیر گنبد می‌باشد. ارتفاع گنبد آن به ۱۳ متر می‌رسد که در زیر آن دو کتیبه سنگی به چشم می‌خورد که مقتضیات مسجد و شرایط و نحوه اجرای آن بیان شده است. گنبد زیبای این مسجد در کنار بادگیرهای باغ میر شهر به عنوان دو المان زیبای مذهبی و سیاسی خود نمایی می‌کنند. شبستانهای این بنا دارای ۲۴ عدد ستون سنگی می‌باشد که سقف بر آن قرار گرفته و در ساخت این بنا تماماً از اجر استفاده شده است. این بنا با شماره ۱۱۵۵۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. لازم است ذکر شود که کنبد این بنا توسط مرحوم استاد مرتضی معتمدی ساخته شده که از دیگر شاهکارهای این استاد معمار می‌توان از زورخانه تاریخی اهواز نام برد.

منابع[ویرایش]

  1. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.