مزدا کیورا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مزدا کیورا
دید کلی
شرکتمزدا
بدنه و شاسی
کلاسخودروی مفهومی
شکل بدنه۲ در کوپه/ سایز متوسط هاچ‌بک
درهادر پروانه ای
پیشرانه
موتورMazda SKY-G 1.3L + i-stop
جعبه‌دندهNext generation 6-speed AT: Mazda SKY-G Drive
ابعاد
درازا۳۷۷۰ میلیمتر
بلندی۱۳۵۰ میلیمتر

مزدا کیورا یک خودروی مفهومی است که توسط مزدا ساخته شده‌است. این خودرو اولین بار در نمایشگاه اتومبیل پاریس ۲۰۰۸ معرفی شد. این خودرو قرار بود جایگزین مزدا ۲ شود.[۱]

طراحی ظاهر[ویرایش]

طرح[ویرایش]

کیورا، به معنی «تمیز و خالص» است، این خودرو برای رانندگان جوان شهر طراحی شده‌است. طراحی مزدا کیورا کاری مشترک بین مزدای اروپا و مزدای ژاپن است.

مزدا کیورا دارای دو در پروانه ای و یک در عقب است. چهار صندلی دارد و دو صندلی عقب قابل جمع شدن است.[۲]

داخلی[ویرایش]

داشبورد داخل خودرو از فناوری صفحه لمسی استفاده می‌کند. راننده می‌تواند آیکون‌ها را از جمله تمام کنتورها و سیستم صوتی موجود در نمایشگر حرکت داده و سازماندهی کند. یکی از ویژگی‌های بارز مزدا کیورا سقف آن است. سقف این خودرو برای جمع‌آوری آب باران و تصفیه آن از طریق فیلتر نصب شده طراحی شده‌است. آب بارانی که روی سقف ریخته می‌شود تصفیه شده و در بطری نصب شده در ماشین ذخیره می‌شود تا مسافران بتوانند آن را بنوشند.

پیشرانه[ویرایش]

مزدا کیورا از یک موتور ۱٫۳ لیتری تزریق مستقیم بنزین استفاده می‌کند. این موتور از فناوری منحصر به فرد کاهش دور مزدا به نام "i-stop" و گیربکس شش سرعته اتوماتیک استفاده می‌کند. سیستم "i-stop" مزدا با خاموش کردن خودکار موتور هنگام توقف خودرو و راه اندازی سریع و بی سر و صدا، در توقف و ترافیک شهری صرفه جویی می‌کند. مزدا کیورا همچنین از انرژی کاهش سرعت برای شارژ باتری استفاده می‌کند.[۳]

منابع[ویرایش]

  1. "2008 PARIS AUTO SHOW". Automotive News Europe: 8. Sep 29, 2008.
  2. Mike Meredith (Oct 2, 2008). "Mazda Takes a Cool Look at the Future". MSN Autos. Archived from Mazda Takes a Cool Look at the Future the original on January 24, 2009. Retrieved 2010-01-24. {{cite web}}: Check |url= value (help)
  3. "Idling stop technology". Mazda USA Official Website. Archived from the original on 17 March 2013. Retrieved 20 June 2021.